بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۹
کارشناس انرژی گفت: رتبه دوم در بین کشورهای دارای ذخایر گاز دنیا و جایگاه ۱۳ بین صادرکنندگان این منبع انرژی به ایران اختصاص دارد که حاکی از ظرفیت های موجود برای پیشرفت کشور در این عرصه است.
کد خبر : ۱۸۳۱۵۶
به گزارش بورس نیوز، صابر جهانداری گفت: در حال حاضر رتبه دوم در بین کشورهای دارای ذخایر گاز دنیا و جایگاه ۱۳ بین صادرکنندگان این منبع انرژی به ایران اختصاص دارد که حاکی از ظرفیت های موجود برای پیشرفت کشور در این عرصه است.

وی صادرات گاز را اولویتی مهم در شرایط فعلی دانست و گفت: با توجه به ساده بودن ترکیب شیمیایی گاز در مقایسه با ترکیب شیمیایی نفت، امکان ایجاد ارزش‌افزوده از گاز طبیعی نسبت به نفت بسیار کمتر بوده و خام‌فروشی در صادرات گاز طبیعی برای کشور ضرری ندارد در حالی که خام‌فروشی نفت باعث از بین رفتن ظرفیت‌های پالایش و پتروشیمی داخلی و از دست دادن ارزش‌افزوده نفت خواهد شد.

جهانداری در پاسخ به این سوال که چرا تاکنون به صادرات گاز توجهی نشده است، گفت: صادرات نفت بسیار آسان‌تر بوده و بخش زیادی از درآمدهای کشور از طریق صادرات این محصول ایجاد می شود.

وی با اشاره به ظرفیت بزرگ کشورهای منطقه از جمله هند و پاکستان و ترکیه و عراق و ... با جمعیت ۱.۵ میلیارد نفر برای صادرات گاز به این نکته اشاره کرد که اگر ایران تنها حدود یک چهارم حجم گاز مصرفی در داخل کشور در روزهای زمستانی، یعنی 300 میلیون متر مکعب گاز را با قراردادهای بلندمدت به این کشورها صادر نماید درآمدی معادل با صادرات روزانه یک میلیون بشکه نفت خام به دست خواهد آورد.

کارشناس انرژی با اشاره به مغفول ماندن صادرات گاز به عنوان یک ظرفیت تحریم ناپذیر و پایدار اقتصادی، گفت: راهکارهایی برای ایفای نقش جدی‌تر در حوزه صادرات گاز وجود دارد که ابتدا با برداشتن پراکندگی‌های ساختاری موجود در تصمیم‌گیری و اجرا در حوزه صادرات گاز، کشور نیازمند منسجم کردن ساختار مدیریتی در این‌حوزه است.

وی ادامه داد: مسئولین کشور باید به کمک دیپلماسی قوی سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه، کشورهای بیشتری را به جمع تجارت‌کنندگان گاز با ایران اضافه کنند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر