بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۳
در پنج‌ونیم عصر امروز نگاهی می‌اندازیم به خداحافظی شورای که رقابت بلد نبود تا نفتی که بورس را پایین کشید.
کد خبر : ۱۸۳۵۱۵
دوربرگردان از زرافشان به جردن/ رکورد متقاضیان عرضه اولیه
به گزارش بورس‌نیوز، در آخرین‌تیتر و مطلبی که از سری خبرهای پنج‌ونیم ارائه شد، "شورای رقابت، چهارگوش زمین را ببوسد!" مطرح شد و امروز از جردن خبر آمد که از این پس وظیفه قیمت‌گذاری بر عهده سازمان حمایت خواهد بود.
البته عملکرد این سازمان نیز چندان تفاوتی با شورای رقابت و دیگر سازمان‌های نظارتی ندارد زیرا قیمت‌گذاری دستوری و بدون اعتنا به عرضه و تقاضا و رعایت تنظیم بازار بر اساس کشش، به خودروسازان ارائه خواهد شد یا نهایتا خودروساز می‌گوید پراید نداریم و فرقون تحویل سال بعد را به مشتریان صف کشیده بر سر نمایندگی‌ها می فروشند، فرقون با نماد اسب و بیل نارنجی!!!

«کگهر» رکورد زد
متقاضیان خرید سهام «کگهر» با بیش از 310 هزار کد در عرضه اولیه شرکت کردن و برای هر کد معاملاتی تعداد 2082 سهم به قیمت 6800 ریال توسط شرکت کارگزاری بانک سپه در بازار دوم فرابورس عرضه شد که این میزان سهم معادل 5درصد از کل سهام این شرکت بود. 
این عرضه در حالی با تقاضای بیش از یک میلیارد و ٣٩٩ میلیون سهمی روبه رو شد که در سامانه معاملات تقاضای افزون بر یک میلیارد و ٣٩٢ میلیون سهمی برای این عرضه ثبت شده بود.

عرضه‌ای دیگر در بورس انرژی
5 هزارتن گاز مایع پالایش گاز فجر جم در تاریخ 27 ماه‌جاری به قیمت هر تن -119.90 پریمیوم دلاری در رینگ بین‌الملل بورس‌انرژی توسط کارگزاری پارس ایده‌بنیان عرضه خواهد شد.
لازم به ذکر است که میزان حداقل خرید 2500 تن به مقصد افغانستان و پاکستان بوده ضمن آنکه قيمت جهت واريز پيش پرداخت بر اساس ميانگين نرخ پروپان و بوتان در ماه نوامبر 412.6 دلار است.

آلومینیوم خندان نیست
قیمت فلزات طی هفته گذشته بخاطر مذاکرات آمریکا و چین بر مدار افزایشی قرار گرفت اما کماکان بازار ایران از این ماجرا استقبال نداشته است.
کم شدن صادرات فلزی ایران از ابتدای سال تا کنون امری است که در صورت های مالی شرکت های فلزی مشهود است و این امر می تواند به عنوان یکی از دلایلی مطرح شود که استقبال برای خرید سهم های فلزی را از بین می برد. 
از طرفی شرکت های فلزی از این امر می توانند به عنوان یک مزیت داخلی استفاده کنند و قیمت های داخلی خود که عمدتا بر اساس نرخ های فروش LME تعیین می شود را تقویت نمایند.

افت محسوس شاخص‌ها
بازار سهام امروز نتوانست بر عرضه ها غلبه کند و افت محسوسی را متحمل شد. کاهش نرخ ارز آزاد، نوسان قیمتهای جهانی و عرضه اولیه کگهر سه عامل اساسی در افت امروز شاخصها و قیمتها بودند. امروز روند ریزشی ارز آزاد تا حدودی متوقف شد و  عرضه اولیه کگهر نیز پایان یافت. به نظر می رسد فردا بازار به مراتب بهتری را از امروز شاهد باشیم، اما همچنان تحلیلگران تکنیکال به سطوح حمایتی پایینتری اعتقاد دارند و اصلاح بازار را تمام شده قلمداد نمی کنند. افت قیمت نفت به طور مستقیم و غیرمستقیم نقش مهمی در اصلاح بازار ایفا می کند. 
با اینکه تمام قیمتهای جهانی از جمله روی و مس برگشت خوبی داشتند و قیمت روی نیز مقادیر بالای خوبی را کسب نمود، اما قیمت نفت همچنان تحت تاثیر متغیرهای سیاسی پایین ماند. هر چند نفت نیز اندکی رشد داشت. قیمت متانول و اوره نیز همواره با تاخیر عکس العمل نشان می دهد. به نظر می رسد اگر نفت، تا پایان این هفته ریزش دیگری نداشته باشد، قیمت متانول و اوره نیز رشد کنند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز اعلام کرد:‏

فشار فروش دلیل افزایش شاخص‌ها / افزایش قیمت دلار به نفع صادراتی‌ها

بانک‌ها مراقب ریسک ناشی از اعطای تسهیلات ارزی باشند؛

توصیه معاون وزیر اقتصاد به بانک‎‌ها

ارسال نظر