بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹
شرکت های داروساز به سبب استراتژیک و حیاتی بودن تولیداتشان، از ریسک پایین برخوردار هستند. «کی بی سی» قصد دارد ریسک پذیری خود را بالاتر ببرد و پا را فراتر از حیطه داروسازی بگذارد که برآوردها از نتایج مثبت حکایت می کند.
کد خبر : ۱۸۳۵۱۸

بر اساس ارزیابی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «کی بی سی» از بهای تمام شده بالا رنج می برد. تحلیل فاصله ساختار فروش نشان می دهد که نسبت به میانگین 7 شرکت هم گروه، اختلاف فاحش 38 درصدی در حاشیه سود ناخالص دارد.

به این ترتیب، در حالی که حاشیه سود ناخالص گروه حدود 51 درصد است، «کی بی سی» در حاشیه 13 درصدی قرار گرفته است. همانطور که در جدول ذیل مشاهده می کنید، بهای تمام شده در سه دوره اخیر روندی افزایشی داشته و حجم زیادی از درآمد فروش را آب می کند. ولی داستان به همین‎جا ختم نمی شود؛ چرا که این شرکت دارویی با عملکرد مثبت خود در سایر بخش های عملیاتی و غیرعملیاتی توانسته حاشیه سود خود را به میانگین گروه نزدیک کند.

خروج «کی بی سی» از محدوده دارو / مانور قدرت در این داروساز

بر اساس صورت های مالی منتهی به شهریور 97، حاشیه سود خالص «کی بی سی» با اختلاف منفی 1 درصدی نسبت به میانگین گروه، در رقم 17 درصد ایستاده است. در دوره های قبل همواره حاشیه سود خالص کمتر از ناخالص بود اما در دوره جاری به مدد هزينه سفارشات بسته شده و سود حاصل از سپرده های کوتاه مدت بانکی توانسته حاشیه سود خالص خود را بالا بکشد.

خروج «کی بی سی» از محدوده دارو / مانور قدرت در این داروساز

شایان ذکر است که افزایش قابل ملاحظه در سایر درآمدهای عملیاتی شرکت تماما ناشی از شناسایی طلب از شرکت سنوفی پاستور فرانسه به مبلغ 805 هزار یورو معادل 82 میلیارد ریال است که در نیمه دوم سال تکرار نخواهد شد.

نکته متمایز دیگر این شرکت دارویی از گروه، حجم اندک هزینه فروش، اداری و عمومی است که در «کی بی سی» تنها 3 درصد مبلغ فروش را در خود حل می کند ولی در گروه 16 درصد.

همچنین هزینه های مالی در نیمه نخست سال حجم اندکی داشته اند اما با توجه به برنامهریزی‎های انجام شده در خصوص توسعه خرید و فروش محصولات، برآورد میگردد هزینههای مالی در نیمه دوم سال 1.5 برابر نیمه اول سال گردد.

«کی بی سی» در 6 ماهه نخست سال 97 رقمی بسیار نزدیک به مدت مشابه سال 96 درآمد فروش کسب کرد و برآورد کرده در پایان سال، 755 میلیارد ريال به مبلغ 701 میلیارد ريال 6 ماهه اول بیافزاید. اما انتظار می رود در نیمه دوم سال جاری و با ورود محصولات گشایش اعتبار شده در 3 ماهه دوم، فروش شرکت افزایش قابل ملاحظهای یابد. این انتظار بر مبنای خرید و فروش محصولات جدید در زمینه تجهیزات پزشکی شکل خواهد گرفت. فروش محصولات تجهیزات پزشکی و مکملها و همچنین ورود به حوزه واردات داروهای دامی، به رشد فروش کمک شایانی می کند. به این ترتیب «کی بی سی» خود را از دایره دارو رها و قدرت مانور بیشتری پیدا می کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر