بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۶
یک نهاد مالی واسط مثل هلدینگ باید ما بین شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت قرار بگیرد.
کد خبر : ۱۸۳۷۹۶
به گزارش بورس نیوز، حسن قالیباف اصل مدیر عامل پیشین بورس اوراق بهادار تهران ضمن بیان این مطلب گفت: در دنیا شرکت‌های بزرگ و نهادهای مالی معظم که اغلب با هلدینگ ها شناخته می‌شوند، همچون سامسونگ یا میتسوبیشی و غیره در شفاف شدن اقتصاد کشورها به ویژه در رقابتی شدن آن‌ها از جایگاه موثری برخوردار هستند.

وی ادامه داد: بالاخره شرکت‌ها با بزرگ شدن اقتصادها بزرگ می‌شوند. بر اساس اصل 44 قانون اساسی دولت نمی‌تواند به طور مستقیم در شرکت‌ها سرمایه گذاری کند، قدر مسلم سرمایه‌گذاری‌ها توسط بنگاه‌های بزرگ مثل هلدینگ‌ها باید انجام شود.

استاد دانشگاه الزهرا با اشاره به شرایط جدید کشور به ویژه بعد از اجرای اصل 44 قانون اساسی و همچنین ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: هلدینگ‌ها با کارکردی که در اقتصاد دارند، از جمله در توسعه پایه سهامداری ، توسعه تأمین مالی ، سرمایه گذاری‌های بدون کمک دولت می‌توانند کمک‌های موثری داشته باشند و در عین حال برای توسعه و اجرای پروژه‌های جدید می‌توان وظایف بیشتری را به آن‌ها محول کرد.

وی افزود: هم اکنون صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله سهام عدالت باید فرایند تکمیلی خود را طی کنند اما قدر مسلم یک نهاد مالی واسط ما بین این شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت باید قرار بگیرد.

قالیباف اصل با اشاره بر این مطلب که هلدینگ های موجود در کشور اغلب وابسته به تأمین اجتماعی یا صندوق‌های بازنشستگی هستند گفت: سهامدار این نوع هلدینگ ها به نوعی از بیمه گزاران آن‌ها و یا وابسته به بانک‌های هستند که آن‌ها نیز در بورس حضور دارند و در نهایت سهام آن‌ها در دست مردم است. بنابراین اگر هلدینگی در جایی سرمایه گذاری می‌کند، بطور غیر مستقیم باید گفت عموم مردم در آنجا مایل به سرمایه گذاری هستند.

وی تصریح کرد: در مورد سهام عدالت نیز در زمان توزیع آن، یکسری شرکت‌های سرمایه گذاری استانی دیده شده بود که مردم به عنوان سهامدارآن شرکت‌ها تلقی می‌شدند و به تبع آن درراستای سیاست‌های اصل 44 سهام شرکت‌های سودآور و ممتاز بورس به این شرکت‌های سرمایه‌گذاری تخصیص داده می‌شد.

مدیر عامل پیشین بورس بهادار تهران خاطرنشان کرد: اینکه یک نهاد مالی بزرگ در مورد سهام عدالت داشته باشیم، نیز پذیرفته شده و در مورد آن بحث شده است.هم اکنون صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله سهام عدالت باید فرایند تکمیلی خود را طی کنند، اما قدر مسلم یک نهاد مالی واسط ما بین این شرکت‌ها و صندوق‌های قابل معامله سهام عدالت باید قرار بگیرد.


گزارش از محمد علی رفیعی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ثبت‌نام جدید از سوی سازمان خصوصی‌سازی تکذیب شد؛

ثبت‌نام سهام‌عدالت با کُد بی‌عدالتی

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:

فعال شدن شماره شبای مشمولان سهام عدالت

سازمان خصوصی سازی اعلام کرد:

به روزشدن سامانه پرسش و پاسخ سهام عدالت

ارسال نظر