بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم امروز نیم‌نگاهی دارد به وضعیت سهام خودرویی‌ها، رخت‌بستن از پاستور و سکته‌ دلاری در اقتصاد کشور.
کد خبر : ۱۸۴۱۱۴
به گزارش بورس‌نیوز، اقتصاد کماکان دژ ندارد، رئیس‌جدید هنوز استراتژی واقعی عملیاتی ندارد و راه‌چاره همانی است که طبیب اولیه دولت ارائه داده بود.
بازار سرمایه این روزها شادابی تابستان را ندارد و ارزش معاملات به طور مدام درحال کاهش است؛ به نظر می‌رسد دژپسند، راه طیب نیا را برای تعامل با بازار سرمایه در پیش گرفته و بورس با وعده‌های بدون پشتوانه وارد فضای فرسایشی شده است؛ دماسنج بازار سرمایه با روی کارآمدن دژپسند بیش از ۲۰ هزار واحد سقوط کرده است.

تقصیر بر گردن کیست
مدیرعامل سایپا در اقدامی مشکلات عدم رشد قیمت‌های سهام خودرویی‌ها را بر گردن مدیرعامل بورس انداخت، شاید نبود قطعات و مجوز گرانی‌ها در دستان حافظ‌نشینان باشد اما در بخش‌ دیگری گفته مدیریت فعلی بورس، خودرویی‌ها را دوست ندارد و ماشین خارجی را بیشتر می‌پسندند.
 
دستورالعملی جدیدی
از این پس شرکت‌هایی که نماد آنها بابت افزایش سرمایه بیش از 200درصدی از محل سود انباشته یا تجدید ارزیابی دارایی‌ها متوقف شوند و به مجمع افزایش سرمایه بروند، تا زمان ثبت افزایش سرمایه بازگشایی نخواهند شد .
احتمالا چنین دستوری در نگاه نخست بسیاری از نمادهایی که برای تجدید ارزیابی می‌کنند را منفی کنند و دوم آنکه این تصمیم باعث سردرگمی و رفتارهای هیجانی در بورس شده و ممکن بوده که زیان‌های فراوانی گریبان‌گیر سهامداران شود.
از سوی دیگر، نکته عجیب آنجاست که وقتی هیات مدیره افزایش سرمایه را تصویب کرد،  قبل از تایید حسابرس و سازمان  سهم بسته میشود یا پس از آن!!!

آسمان پاستور نیلی نیست
با پذیرش استعفای مسعود نیلی از سمت دستیار ویژه رئیس‌جمهور در امور اقتصادی و عضو شورای پول و اعتبار، آخرین فرد مؤثر از حلقه طرفداران اقتصاد آزاد در دولت حسن روحانی نیز به کار خود خاتمه داد.

رخصتی از بانک ملی نمی‌آید
صرافی بانک‌ها قیمت ارزها را پایین نمی‌آورند، قیمت دلار آزاد که همیشه 300-400 تومان بالاتر از صرافی ملی بود هم‌اکنون به قیمت صرافی ملی رسیده ولی صرافی این بانک نرخ خرید خود را کاهش نمی‌دهد و اجازه افت بیشتر دلار را تاکنون نداده است.

از ونزوئلا بسته‌ای آمد
‏اگر بگویند فرضاً تورم امسال 50 درصد است و حقوق‌ کارکنان دولت را 50 درصد افزایش دهند،سیاستی مشابه دون کیشوت در مقابله با چرخش آسیاب‌های بادی است.یعنی با ‎افزایش حقوق‌ ها مجدداً دلار بالا می‌رود و این راه بی‌انتهاست که ممکن‌ست کشور ما را به ‎ونزوئلا تبدیل کند.

سکته دلار
در آخرین آماری که از نرخ دلار بیرون آمده، قیمت 10 هزار و 750تومان عنوان شده که گویا نرخ 10 هزارتومانی برای ادامه حیات نرخ دلار به واقعیت نزدیک شده و این فرضیه رنگ واقعیت می‌گیرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر