بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
متحدکردن حوزه‌های بیمه، بازار سرمایه و بانک‌ها بسیار مهم است و در ایران از این نظر ظرفیت بالایی وجود دارد.
کد خبر : ۱۸۴۳۴۸

تامین مالی ستون فقرات بانکداری شرکتی / بانک‌ها ترجیح می‌دهند سنتی عمل کنند

علی دیواندری رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی و رئیس اولین همایش ملی بانکداری شرکتی ضمن بیان اینکه بانک‌های ایرانی باید حرفه‌ای‌تر عمل کنند، گفت: اساسا در تمام کشورهای بزرگ دنیا از جمله کشورهای صنعتی همانند ژاپن و آلمان این شرکت‌های بزرگ هستند که نماینده کشورشان بوده و جهانیان کشور مذکور را با نام برندهای بزرگ آن کشور می‌شناسند. 

وی ادامه داد: در بازار فعلی کسب‌و‌کار و صنعت ارزش بسیار بالایی داشته و به شخصه کشوری را سراغ ندارم که به این دو حوزه بی‌مهری کرده باشد و توانسته باشد به رشد و تعالی دست پیدا کند.

رئیس همایش بانکداری شرکتی خاطرنشان کرد: صنعت بانکداری باید به خدمت کسب‌و‌کار دربیاید؛ ما نمی‌توانیم با خدمات ساده، قدیمی و ابتدایی که به مشتریان حقیقی می‌دهیم مشتریان بزرگ از شرکت‌های صاحب صنعت را جذب کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خدمات موردنظر شرکت‌های بزرگ باید خاص و حرفه‌ای باشد زیرا این مجموعه‌ها مشکلاتی مانند تامین مالی، ارزی و اعتباری دارند که با بانکداری سنتی پوشش داده نمی‌شود.

دیواندری اظهار کرد: صنعت بانکداری باید در آستانه یک جهش قرار بگیرد، البته در سال‌های گذشته خدماتی مانند بانکداری شرکتی به سیستم بانکی کشور اضافه شده اما این حجم جوابگوی نیاز مجموعه‌های اقتصادی نیست.

وی تامین مالی را ستون فقرات بانکداری شرکتی خطاب کرد و افزود: اساسا بیس کار بانک‌ها در این روش خدماتی تامین مالی است. اما به دلیل برخی مشکلات و فقدان تکنولوژی‌های مالی بنگاه‌های اقتصادی کشور لطمات زیادی دیدند و حیات اقتصادی آنها به خطر افتاده است.

رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، نظام بانکی را در مقابل حرکت به سوی بیزنس مدل‌ها به چهاردسته تقسیم کرد و افزود: در دسته اول بانک‌ها ترجیح می‌دهند سنتی عمل کنند و در دسته دوم بخشی هستند که می‌خواهند به موسسات مالی و فینتک‌ها خدمات ارائه کنند. این دو دسته قابل قبول نبوده و راه به جایی نمی‌برند. اما مدل سوم بانک‌ها همان سوپرمارکت‌های مالی هستند که تمام ماژول‌های مورد نیاز حوزه کسب و کار را از بیرون بانک جذب کرده و در داخل خود در اختیار مجموعه‌های تجاری می‌گذارند.

وی این نوع بانک‌ها را دارای زیرساخت‌های لازم برای بانکداری شرکتی دانست و افزود: این بانک‌ها می‌توانند با امکاناتی که در اختیار دارند نیاز شرکت‌های بزرگ و برندها را تامین نمایند.

از نگاه دیواندری چهارمین مدل بانک‌ها در مواجهه با بیزنس مدل مجموعه‌هایی هستند که به یک پلتفرم تبدیل شده و با کانکت شدن به وندورها و خدمات دهنده‌های مالی کار خود را جلو می‌برند. این مدل به نفع نظام بانکی و کسب و کارهای بزرگ است.

وی با اعلام این مطلب که 50 درصد از درآمد بانکداری جهان از طریق بانکداری شرکتی تامین می‌شود گفت: جای این درآمد در سیستم بانکی ایران خالی است. بانکداری ایرانی پتانسیل بسیار بالایی برای جذب درآمدهای حوزه شرکتی دارد.

وی درآمد حاصل از بانکداری شرکتی را در سال 2020، 2/88 تریلیون دلار اعلام کرد و افزود: بانک‌ها اگر بتوانند بر روی آورده‌های خود از شرکت‌های بزرگ تمرکز کرده و راهکارهای اختصاصی برای هر مجموعه مالی اختصاص دهند می‌توانند سهم بسیار زیادی از این درآمد اعلام شده را جذب کنند. درحال حاضر بانک‌های بزرگ جهان بیشتر شبیه کافی‌شاپ هستند تا بانک. زیرا خدمات سنتی در پوشش بانکداری اینترنتی انجام شدهو فضای فیزیکی بانک‌ها تنها به مکانی برای کارهای پیچیده و مشاوره‌های بانکی تبدیل شده است.

وی نجات اقتصاد ایران را در دست شرکت‌های بزرگ دانست و افزود: متحدکردن حوزه‌های بیمه، بازار سرمایه و بانک‌ها بسیار مهم است و در ایران از این نظر ظرفیت بالایی وجود دارد.

وی به بانک‌ها هشدار داد: در صورتی که می‌خواهید وارد بانکداری شرکتی شوید باید تفکر سنتی خود را تغییر داده و اولا خدمات پیشرفته و مشورتی برای هر مجموعه شرکتی ارائه از نواوری‌ها از تکنولوژی‌ها استفاده و قیمت‌ها نیز رقابتی باشد.

وی افزود: اگر قرار نیست شفافیت در کار نداشته باشید وارد حوزه بانکداری نشوید.

رئیس همایش بانکداری شرکتی در پایان افزود: فینتک‌ها و وندورها مجموعه‌هایی هستند که می‌توانند ارزش مالی بانک‌ها را افزایش داده و میتوانند به بانک‌ها کمک کنند اما در سیستم بانکی ایران جای فینتک‌ها و وندورها خالی است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز:

بخش خصوصی در تنگنای رانت، رقابت نابرابر و دولت

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد تهران مرکز:

بخش خصوصی در تنگنای رانت، رقابت نابرابر و دولت

ارسال نظر