بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴
خبرگزاری آمریکایی با اشاره به خروج ناگهانی قطر از سازمان «اوپک»، نوشت این کشور احتمالا با این تصمیم، برای خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس مقدمه‌چینی می‌کند.
کد خبر : ۱۸۴۵۶۳
به گزارش بورس نیوز، خبرگزاری بلومبرگ در گزارشی نوشت که تصمیم اخیر دوحه برای خروج از سازمان اوپک، پس از حضوری 57 ساله، به مثابه مقدمه‌چینی برای خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس است.

این خبرگزاری آمریکایی خاطرنشان کرد توجیهاتی که قطر برای خروج از عضویت سازمان کشورهای صادر کننده نفت( اوپک) از اول ژانویه 2019، ارائه داده است می‌تواند به سهولت از آنها برای اعلام خروج از شورای همکاری خلیج‌فارس نیز استفاده کند.

طبق این گزارش، اقدام قطر به برداشتن چنین گامی به این دلیل است که این کشور هرگز نمی‌تواند در سایه ناکام ماندن تلاش‌ها برای حل بحرانش با 4 کشور عربی تحریم‌کننده آن، دستاوردهای مادی از ادامه عضویتش در این شورا را کسب کند.

این گزارش با اشاره به توییت «حمد بن‌جاسم» نخست‌وزیر سابق قطر درباره خروج کشورش از اوپک، که نوشته بود: «سازمان اوپک بی‌فایده شده است و چیزی به ما نمی‌افزاید و فقط برای اهدافی که به منافع ملی‌مان ضربه بزند، استفاده می‌شود.»، نوشت : به نظر می‌رسد این امر درباره شورای همکاری خلیج‌فارس نیز باشد به‌ویژه این‌که دو کشور عضو آن، یعنی عربستان سعودی و امارات، تحریم عربی علیه قطر را از 18 ماه پیش رهبری می‌کنند.

این خبرگزاری آمریکایی در گزارش خود تصریح کرد که احتمال می‌رود ریاض و ابوظبی تلاش می‌کنند دوحه را از شورای همکاری خلیج‌فارس بیرون کنند، ولی تحقق این امر در گرو آن است که آنها دو عضو دیگر، یعنی کویت و پادشاهی عمان را نیز متقاعد سازند. در حالی‌که بحرین در بیشتر امور مربوط به سیاست خارجی دنباله‌رو عربستان سعودی است ولی کویت و عمان درقبال محاصره تحمیلی قطر موضعی بی‌طرفانه اتخاذ و خشم خود را از آنچه «استبداد سعودی» در بحران خلیج‌فارس با قطر، خواندند، ابراز کردند.

به نوشته بلومبرگ، مهم‌ترین مساله این است که واشنگتن برای بروز شکاف در بدنه شورای  همکاری خلیج‌فارس تشویق نمی‌کند به خاطر این‌که وحدت این شورا را برای رویارویی با تهران ضروری می‌بیند. از سوی دیگر، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا در شرایط کنونی برای تشکیل آنچه آن را «ناتوی عربی» می‌خواند، مشتاق است از این‌رو دولت ترامپ تلاش می‌کند با سعودی‌ها جهت بهبود روابط با دوحه و نه تحریم بیشتر آن، همکاری کند. البته، فشار آمریکا به کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس برای سازش با قطر می‌تواند سعودی‌ها را برنجاند و همین دلیلی کافی برای قطری‌ها جهت ماندن زیر چتر این شورا است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر