بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۲
رییس هیئت موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

بورس ارز، ترازویی برای تعادل نرخ ارز/ بورس‌بازان نمی‌توانند به بازار ارز صدمه‌ای بزنند

اگر بورس ارز در جذب و به صفر رساندن تمام معاملات کاغذی ناتوان باشد، اما می‌تواند حجم عظیمی از آن را به خود جذب کند و البته شرط تک نرخی بودن و غیر رانتی شدن نرخ در بازار را نباید فراموش کرد.
کد خبر : ۱۸۴۶۶۴
به گزارش بورس نیوز، نرخ دلار در بازار آزاد چند وقتی است که در محدوده 11 تا ۱۲ هزار تومان در نوسان است و بسیاری این محدوده را نقطه‌ای برای تعادل نرخ دلار می‌دانند. اینکه اگر نرخ زیر 12 هزارتومانی دلار منطقی است، چرا دلار به کانال 19 هزارتومانی هم ورود کرد خود جای تعجب است؛ ولی عده‌ای رشد نرخ ارز را با هیجان ناشی از تقاضای اسکناس ارز در بازار و حضور دلالان مرتبط می‌دانند و معتقدند اگر تب تقاضا فروکش کند قیمت‌ها متعادل‌تر خواهد شد. هدایت معاملات ارز به سمت بازار سرمایه و معاملات کاغذی به‌جای معامله واقعی اسکناس ارز شاید قطعه گم‌شده پازل بازار ارز باشد.

اصغر سمیعی رئیس هیئت مؤسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌ نیوز در خصوص تأثیر نقش دلالان در تعیین روند نرخ ارز بیان کرددلالان ارز، درصورتی‌که سیاست‌های ارزی به شکل صحیح برنامه‌ریزی شود و نرخ واحد برای انواع نیازهای ارزی تعریف شود، تنها می‌توانند به نقل‌وانتقال ارز کمک کنند؛ البته به‌شرطی که آن‌ها هم توسط کانون صرافان ساماندهی شده باشند ، نه اینکه هر کس بتواند با عنوان دلال به بازار ارز دخالت کند. 

وی ادامه داد: حتی بورس بازان هم نمی‌توانند به بازار ارز صدمه‌ای بزنند ‌کنترل‌کنندگان بازار به‌راحتی می‌توانند بازار ارز را کنترل کنند. ولی در ابتدا لازم است قیمت واقعی یا نزدیک به واقعی ارز توسط سیاست‌گذاران بازار ارز برآورد شود. بدین منظور ‌با تک‌نرخی شدن ارز در بازار و کنترل دامنه نوسانات نرخ‌ها، می‌بایست روشی اتخاذ شود که روزانه بیش از یک درصد تغییر در نرخ ارز ایجاد نشود.

تحلیلگر بازار ارز در رابطه با تأثیر راه‌اندازی بورس ارز درروند نرخ ارز بازار اظهار داشت: راه‌اندازی بورس ارز درصورتی‌که تک نرخ بودن ارز می‌تواند به کنترل بازار کمک کند. اگر هم بورس ارز نتواند کل معاملات کاغذی را جذب کند و آن را به صفر برساند، می‌تواند حجم عظیمی از آن را به خود جذب کند و البته شرط آن تک‌نرخی بودن و غیر رانتی بودن نرخ در آن بازار و همچنین کاملاً آزاد بودن و غیرامنیتی بودن آن است.

سمیعی افزود: افزایش و ‌کاهش نرخ ارز بستگی به عرضه و تقاضا دارد و بورس نقشی هماهنگ‌کننده دارد. اگر نرخ واقعی باشد، بورس بازان همان‌قدر که نقش بالابرنده نرخ را دارند، همان اندازه هم نقش پایین آورنده آن را خواهند داشت و درواقع بورس به‌نوعی نقش ترازو را بازی خواهد کرد. بورس ارز به‌شرط رعایت موارد مطرح‌شده می‌تواند تجربه موفقی باشد. البته کاهش نرخ ارز، کار بورس نیست، وظیفه بورس ارز هم مانند سایر بورس‌ها متعادل نگاه‌داشتن قیمت‌ها است.

وی در خاتمه تصریح کرد: نکته حائز اهمیت در مورد نرخ ارز این است که کاهش نرخ ارز با توجه به تفاوت جدی نرخ تورم و بهره در کشور ما با کشورهای حوزه دلار، اقدامی قابل‌برنامه‌ریزی و اصولی محسوب نمی‌شود. مگر اینکه با متوقف کردن ازدیاد حجم نقدینگی و کاهش نرخ بهره و ایجاد شغل و آسان کردن فضای کسب‌وکار، باعث کاهش نرخ تورم در کشور شویم، به‌نحوی‌که نرخ تورم از نرخ تورم در کشورهای حوزه دلار هم کمتر باشد
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیرعامل شرکت ایران تولید در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:

آغاز تولید واشرهای DTI

با رعایت مقررات بانک مرکزی؛

واردات اسکناس ارز بدون محدودیت آزاد شد

ارسال نظر