بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۷
سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه ضمن تشریح جزئیات بودجه ۳۶ هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در سال ۹۸ گفت: ۳.۵ میلیارد دلار از ارز ۴۲۰۰ تومانی مختص کالاهای اساسی در سال آینده، به دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص می یابد.
کد خبر : ۱۸۵۷۴۷
   به گزارش بورس نیوز، مژگان خانلو با اشاره به جهت‌گیری‌های دولت در بخش سلامت و وضعیت بودجه این بخش، اظهار داشت: یکی از جهت‌گیری‌ها مربوط به تداوم رویکرد و سیاست دولت های یازدهم و دوازدهم نسبت به بهداشت است و دستاوردهای مثبتی در این زمینه وجود دارد.

سخنگوی ستاد بودجه سال 98 سازمان برنامه و بودجه کشور به جهت گیری‌ها اشاره کرد و گفت:‌ کاهش سهم هزینه بستری، کاهش پولی که از جیب مردم هزینه شده که به حدود 40 درصد رسیده است، ایجاد مراکز بهداشتی و آموزشی، افزایش ۳۳ پایگاه اورژانس، اضافه شدن 25 هزار تخت بیمارستانی در اجرای طرح تحول سلامت، اجرای پزشک خانواده به صورت آزمایشی در دو استان فارس و مازندران، راه‌اندازی مرکز سلامت برای 10 میلیون حاشیه‌نشین اطراف شهرها که فاقد بیمه بودند، 3 هزار مرکز جدید بهداشت و 6 هزار مرکز بهداشت در دست احداث از جمله این اقدامات است که تداوم و حفظ این دستاوردها در اولویت قرار دارد.

وی در مورد جهت‌گیری‌های خاص سلامت برای سال آینده، گفت: تأمین سرانه حق بیمه بیمه‌شدگان سازمان سلامت که 27 میلیون نفر هستند یکی از مهمترین اهداف تلقی می‌شود. استمرار طرح تحول سلامت دقیقاً شفاف‌سازی شده و از محل اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها 4900 میلیارد تومان در تبصره 14 و جدول شماره 7 به عنوان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت پیش‌بینی شده است.

اختصاص 3.5 میلیارد دلار از ارز 4200 تومانی مختص کالاهای اساسی به دارو و تجهیزات

خانلو افزود:‌ از دیگر جهت‌گیری‌های مهم مربوط به تأمین 3.5 میلیارد دلار دارو و تجهیزات پزشکی بوده که از محل 14 میلیارد دلار کالاهای اساسی در نظر گرفته شد که با ارز 4200 تومانی به کشور وارد می‌شود. تقریباً حدود 21.7 میلیارد دلار درآمد نفتی داریم که 3.5 میلیارد دلار معادل 14 هزار و 700 میلیارد تومان آن برای دارو و تجهیزات است تا یارانه آن به مصرف‌کننده برسد.

سخنگوی ستاد بودجه سال 98 سازمان برنامه و بودجه کشور با تاکید بر اینکه اولین بار است برنامه خرید فعالیت راهبردی سلامت را پیش‌بینی کردیم، یادآور شد: این موضوع در جدول 7 لایحه وجود دارد و مربوط به خرید محصولات از بخش خصوصی و بهداشتی است. با این کار مشارکت بخش عمومی و خصوصی تقویت می‌شود تا سرمایه‌گذار بتواند در این زمینه فعالیت کند.

به گفته خانلو، در بخش معلولان مشکلات زیادی داشتیم. اعتراضاتی در راستای اجرای قانون حمایت از معلولان وجود داشت که برای اولین بار در بخش وزارت بهداشت اعتبار 40 میلیارد تومانی برای اجرای بخشی از قانون معلولان پیش‌بینی شد.

وی ادامه داد: بحث گسترش نظام ارجاع از طریق پزشک خانواده تداوم پیدا می‌کند به خصوص در شهرهای کوچک که زیر 20 هزار نفر هستند. پرونده الکترونیک سلامت در کنار بیمه پایه سلامت ایرانیان از خدمات مهم دیگر است که گسترش پوشش بیمه‌ای پایه سلامت ایرانیان برای افرادی که فاقد پوشش بیمه هستند در نظر گرفته شد.

این مقام مسئول در سازمان برنامه و بودجه کشور با بیان اینکه در بخش عمرانی سلامت نیز جهت‌گیری در راستای تکمیل طرح‌های قبلی، انجام طرح‌های مصوب سفرهای مقام معظم رهبری و تکمیل پروژه‌های مشارکتی است، بیان داشت: حدود 20 بیمارستان با 3 هزار تخت بیمارستانی در اولویت‌های تکمیل سال 1398 است.

اعتبار 63.4 هزار میلیارد تومانی بخش سلامت در سال آینده

خانلو خاطرنشان کرد: برای این موارد اعتباراتی پیش‌بینی شده که در بخش هزینه و تملک دارایی‌های سرمایه‌ای سه فصل داریم 1) فصل بهداشت، 2) درمان و 3)تحقیق و توسعه. کل اعتبار این سه فصل 63 هزار و 400 میلیارد تومان است از این میزان 62 هزار و 600 میلیارد تومان سهم بخش هزینه‌ای بوده و 98.8 درصد اعتبارات را تشکیل می‌دهد. 700 میلیارد تومان که 1.1 درصد باشد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای (عمرانی) می‌شود.

رشد 13 درصدی بودجه سلامت از کل بودجه عمومی

سخنگوی ستاد بودجه سال 98 سازمان برنامه و بودجه کشور با اشاره به اینکه بخش اعتبارات هزینه‌ای از محل منابع عمومی 21 هزار و 400 میلیارد تومان پیش‌بینی شد، گفت: این اعتبار نسبت به اعتبارات هزینه‌ای سال 97 از محل بودجه عمومی تقریباً 12 درصد رشد کرده است. سهم کل بودجه سلامت از کل بودجه عمومی 14 درصد است که 13 درصد رشد منظور شده است.

خانلو یادآور شد:‌ فصل بهداشت 14 هزار میلیارد تومان با 22 درصد سهم، فصل درمان بیشترین سهم را دارد 77 درصد و سهم تحقیق و توسعه یک درصد است که البته نسبت به سال 97، 17 درصد رشد دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا درآمد اختصاصی را نیز جزو هزینه‌های طرح سلامت محاسبه می‌کنید وزارت بهداشت معتقد است این پول اختصاصی برای خود آنهاست و بودجه این طرح باید از محل منابع عمومی تأمین شود عنوان کرد: مال خودشان که نیست بلکه این پول مربوط به خدماتی است که از طریق دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها به مردم ارائه می‌کنند و بابت آن پول دریافت خواهند کرد.

58 درصد بودجه اختصاصی کل لایحه بودجه 98 مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است


این مقام مسئول با بیان اینکه در لایحه بودجه 98 حدود 70 هزار میلیارد تومان بودجه اختصاصی وجود دارد که 58 درصد آن مربوط به مجموعه وزارت بهداشت است، بیان داشت:  وزارت بهداشت به تنهایی 35 هزار و 900 میلیارد تومان درآمد اختصاصی دارد که 4 هزار و 900 میلیارد تومان نیز از هدفمندی یارانه‌ها می‌گیرد.

جزئیات بودجه 36 هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت در لایحه بودجه ۹۸

وی در مورد اینکه جزئیات بودجه 36 هزار میلیارد تومانی طرح تحول سلامت کجاست؟ چون وزارت بهداشت معتقد است که کل بودجه طرح تحول همان 4 هزار و 900 میلیارد تومان هدفمندی یارانه‌ها است، بیان داشت: در 320 هزار میلیارد تومان اعتبارات هزینه‌ای دقیقاً 11 هزار و 752 میلیارد تومان برای کمک به طرح تحول سلامت است که در سال 97 این رقم 10 هزار و 684 میلیارد تومان بوده است. این مبلغ جدای از منابع هدفمندی است و فقط مربوط به بودجه عمومی می‌شود و سرجمع 21 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی طرح‌های سلامت گنجانده شده است. مابه‌التفاوت رقم تا 36 هزار میلیارد تومانی که مطرح است از محل 35 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت تأمین خواهد شد.

رشد 14 درصدی بودجه طرح تحول سلامت

خانلو در پاسخ به این سؤال که مسئولان وزارت بهداشت توقع دارند که از بودجه عمومی منابع بیشتری در اختیارشان قرار گیرد، تصریح کرد: به هر حال منابع عمومی تا جایی که مقدور باشد اعتبارات را در نظر گرفته و حتی منابع طرح تحول هم تقریباً 14 درصد رشد کرده در حالی که کل بودجه کشور 5.4 درصد رشد دارد.

سخنگوی ستاد بودجه سال 98 سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: محدودیت‌هایی در منابع داریم، تا جایی که امکان داشته، کاهش نیافته و در حد مقدورات حدود 14 درصد رشد دارد که از همین بخش طرح سلامت نیز 10 درصد رشد کرده یعنی رشد آن دو برابر است و بقیه آن از محل صرفه‌جویی کمک به هزینه‌ها باید پیش‌بینی شود.

وی در مورد اختصاصی یک درصد درآمدهای مالیات ارزش افزوده به بخش سلامت گفت: این درآمد در ردیف‌های متفرقه است که 6 هزار و 400 میلیارد تومان به صورت جداگانه محاسبه شده و 2 هزار و 345 میلیارد تومان سهم اعتبارات جاری و 4 هزار و 57 میلیارد تومان ارزش افزوده تملک دارایی‌های سرمایه‌ای است.

خانلو با بیان اینکه درآمدهای مالیات ارزش افزوده امسال به دلیل افزایش GDP رشد کرده است، تصریح کرد: این اعتبار سال پیش 5 هزار و 200 میلیارد تومان بوده است که افزایش آن ناشی از رشد مالیات ارزش افزوده قلمداد می‌شود. سرجمع 75 هزار و 900 میلیارد تومان کل اعتبار سلامت و وزارت بهداشت پیش بینی شده که از این رقم 4900 میلیارد تومان هدفمندی، 26 هزار و 900 میلیارد هزینه‌های عمومی جدول 7،  2300 میلیارد تومان ارزش افزوده، 500 میلیارد تومان ردیف متفرقه جاری، 10 هزار میلیارد تملک دارایی‌های سرمایه‌ای، 4 هزار میلیارد تومان ارزش افزوده سلامت، 600 میلیارد تومان تملک دارایی سرمایه‌ای و 35 هزار میلیارد تومان درآمد اختصاصی وزارت بهداشت و سلامت است.

3.2 برابر شدن اعتبارات بخش سلامت و بهداشت در دولت روحانی

وی خاطرنشان کرد:‌ در سال 92 کل اعتبار بخش سلامت و بهداشت بالغ بر 23 هزار و 600 میلیارد تومان که برای سال 98 به 75 هزار و 900 میلیارد تومان رسیده است.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:

بودجه پژوهش نفت در دنیا 150برابر ایران

بررسی میزان درآمدهای حاصل از فروش نفت نشان می‌دهد؛

بررسی سود دولت‌ها از درآمدهای نفتی 40 سال اخیر

عضو کمیسیون برنامه، بودجه محاسبات مجلس گفت:

پرداخت 960هزار میلیارد تومان یارانه آشکار و پنهان

ارسال نظر