بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶
دبیر انجمن مدیران مالی حرفه‌ای ایران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

ارزآوری صنعت بیمه در هاله‌ای از ابهام/ انعطاف‌پذیری، نقطه قوت شرکت‌های بیمه

افزایش حجم پروژه‌های نفتی و گازی، ترویج فرهنگ بیمه و پتانسیل بالای جذب قراردادهای بیمه ای و ضریب خسارت پایین برخی رشته‌های بیمه‌ای به عنوان فرصت شناخته می‌شوند.
کد خبر : ۱۸۵۷۹۹
ارزآوری صنعت بیمه در هاله‌ای از ابهام/ انعطاف‌پذیری، نقطه قوت شرکت‌های بیمه
به گزارش بورس‌نیوز، به نظر می‌رسد صنعت بیمه با توجه به شرایط اقتصادی و سیاسی کشور با ریسک‌های متعددی مواجه است. 
از یک سو با اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران، امکان واگذاری اتکایی به خارج از کشور وجود ندارد و عدم پذیرش ریسک از سوی بیمه‌گران خارجی می‌تواند ریسک صنعت بیمه را افزایش دهد. 
از سوی دیگر، وضعیت اقتصادی کشور ثباتی ندارد و تورم بالا، میل به پس انداز را کاهش داده و از جذابیت سرمایه گذاری در حوزه بیمه و خصوصا خرید بیمه نامه های زندگی کاسته است. 

حمید دیانت‌پی دبیر انجمن مدیران مالی حرفه ای ایران و کارشناس صنعت بیمه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص تاثیر تورم و افزایش نرخ ارز بر سودآوری شرکت های بیمه بیان کرد: نرخ ارز به عنوان معيار ارزش برابري پول ملي يك كشور در برابر پول كشورهاي ديگر، منعكس كننده‌ي وضعيت اقتصادي آن كشور در مقايسه با شرايط اقتصادي ساير كشورها است. نرخ ارز است كه سطح رقابت پذيري يك كشور در بازارهاي جهاني را نشان مي دهد. 

وی ادامه داد: افزايش مداوم نرخ تورم و نرخ ارز و كاهش قيمت نفت، كاهش بازده واقعي سهام شرکت‌ها را در پي دارد. با تحریم‌های 13 آبان‌ماه 1397، شرکت‌های بیمه در عقد قراردادهای بین‌المللی دچار محدودیت‌های اساسی شده‌اند؛ از این رو ارز آوری شرکت‌های بیمه در مقطع کنونی همراه با ابهام است؛ از طرف دیگر نیز پرداخت خسارت‌های ارزی چالش فراگیر این شرکت‌ها خواهد بود.

دیانت‌پی در پاسخ به این سوال که "آیا امکان کاهش حجم ذخایری که بیمه ها در حساب های خود منظور می کنند وجود دارد؟" گفت: حداقل در مورد شرکت های سالم تر از نظر مالی، ذخیره‌های نگهداری‌شده شرکت‌های‌ بیمه، جهت ایفای تعهدها و ریسک‌های این شرکت‌ها خواهد بود؛ از این رو با توجه به افزایش ریسک شرکت‌های بیمه در شرایط کنونی اقتصادی، به مراتب بالاتر از همیشه بوده و اثر کاهشی بر ذخائر بی معنی است.
 
دیانت‌پی در رابطه با مهم‌ترین چالش‌های فعلی صنعت بیمه کشور اظهارکرد: وابستگی شدید صنعت به شرایط سیاسی، نرخ بالای تورم، عدم وجود برنامه استراتژیک در سطوح مختلف، وجود تفکر سنتی و اختلال خود بزرگ بینی در صنعت بیمه، فقدان نقدینگی جهت ایفای تعهدات مالی قرادادهای منعقده بیمه‌ای در سطح ملی در زمان رخداد خسارت‌، کاهش توانگری مالی شرکت‌ها، زیان‌های احتمالی ناشی از سرمایه‌گذاری در سایر محل‌های مجاز مانند بورس و املاک و عدم برگشت بهای تمام شده سرمایه‌گذاری در کوتاه مدت و عدم توجه کافی به مسائل مربوط به حوزه‌های مختلف فناوری اطلاعات و استارت آپ‌های مخرب و فقدان رتبه بندی شرکت‌های بیمه از مهم‌ترین چالش‌های صنعت بیمه محسوب می شود.

وی در خاتمه ضمن تاکید بر نقاط قوت و چشم انداز روشن این صنعت عنوان کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای ایرانی جزو شرکت‌های بزرگ بیمه‌ای در منطقه خاورمیانه هستند؛ از طرفی نیز شرکت‌های بیمه‌ای ایران توانسته اند علیرغم فقدان دسترسی به بازارهای جهانی طی سالیان اخیر، انعطاف پذیری بالایی از خود نشان دهند و قادر به مدیریت شرایط بوده‌اند؛ همچنین ایران از لحاظ ذخایر نفتی و گازی دومین کشور برتر در جهان بوده و از این رو افزایش حجم پروژه‌های نفتی و گازی، ترویج فرهنگ بیمه و پتانسیل بالای جذب قراردادهای بیمه‌ای و ضریب خسارت پایین برخی رشته‌های بیمه‌ای به عنوان فرصت شناخته می‌شوند.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر