بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
ذخایر نگهداری‌شده توسط شرکت‌های‌ بیمه جهت ایفای تعهدات و پوشش ریسک‌ انجام می‎گیرد. از این رو، با توجه به افزایش ریسک شرکت‌های بیمه در شرایط کنونی اقتصادی، ارقام بدهی‎ها و ذخایر به مراتب بالاتر از همیشه است. در بین شرکت های بیمه، برخی نسبت‎های بالایی دارند که جای تامل دارد.
کد خبر : ۱۸۵۹۲۹

بر اساس بررسی‎های واحد سنجش و راه حل های رفتاری (آبسیم) بورس نیوز، نسبت بدهی توانایی شرکت برای تعهد به دیون خود را منعکس میکند و در شرایط رکود اقتصادی کم بودن رقم آن نشانگر وضعیت مناسب‎تر خواهد بود.

در میان شرکت های بیمه حاضر در بورس اوراق بهادار تهران، شرکت بیمه «دانا» با رقمی معادل 95 درصد، بیشترین نسبت بدهی را دارا است و در رتبه اول قرار دارد. این بدین معناست که 95 درصد از دارایی شرکت از محل بدهیها و توسط اشخاصی به غیر از صاحبان سهام تامین شده است.

در رتبه دوم شرکت «آسیا» با نسبت 93 درصدی ایستاده و پس از آن، بیمه «دی» در جایگاه سوم قرار دارد.

کمترین میزان نسبت بدهی را دو شرکت بیمه اتکایی «ایرانیان» و «امین» به نام خود ثبت کردهاند که با توجه به ماهیت فعالیت‎شان، چندان جای تعجب ندارد.

نسبت‎های سرخ در «دانا» و «آسیا» / سنگینی بدهی‎ها در ترازوی بیمه‎ها

نسبت سرمايه‌گذاريها و مطالبات به مجموع دارايي‌هاي شرکت بیمه «دانا» به ترتيب 11 درصد و 63 درصد است. همچنين طي دوره مالي مورد گزارش نتيجه عمليات بيمه‏‎گری شرکت اصلي منجر به مبلغ 114 ميليارد ريال زيان عملياتي شده است. بنابراین، به منظور استفاده بهينه از منابع شرکت و کاهش ريسک‏‎های تجاری، اصلاح ساختار مالي شرکت و نيز اتخاذ تصميمات مناسب جهت سودآوری فعاليت بيمهگری ضروری است.

در خصوص شرکت بیمه «ما» باید تصریح کرد در حالی 13049 میلیارد ريال بدهی دارد که تنها 31 میلیارد ريال سود انباشته ثبت کرده است. این شرکت که وابسته به بانک ملت است، بدهی‎های قابل توجهی به سازمان تامین اجتماعی و سازمان مالیات دارد و در این خصوص ذخیره‎گیری انجام نشده است.

تعداد 1682 فقره دعاوي حقوقي بر عليه شرکت بیمه «آسیا» در محاکم قضايي، در نوع خود جالب توجه است.

نسبت حقوق صاحبان سهام به کل داراييهای بیمه «پاسارگاد» در رقم ناچیز 15 درصدی قرار دارد. نکته دیگر این است که مالکيت 9 فقره زمين و ساختمان‌ به‎نام شرکت منتقل نشده است.

در خصوص بیمه «البرز» باید گفت که مبلغ 3358 ميليارد ريال به عنوان ذخيره برگشت حق بيمه و ذخيره فنی تکميلی و خطرات طبيعی در حسابها منظور شده که با توجه به عدم وجود تعهد فعلی، احتساب ذخاير مزبور حائز شرايط شناخت بدهی نبوده و مغاير استانداردهای حسابداری است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
بررسی وضعیت بانک ملت در دوره 9 ماهه نشان می‌دهد؛

خبری از سود تسعیر نیست/ شناسایی سود 97 ریالی در 9 ماهه

بررسی وضعیت بانک ملت در دوره 9 ماهه نشان می‌دهد؛

خبری از سود تسعیر نیست/ شناسایی سود 97 ریالی در 9 ماهه

ارسال نظر