بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۴
عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تقاضای کاذب از بازار رخت بست/ کاهش صادرات، در کارنامه پایان سال فولادسازان

در سال96 حدود 9.5 میلیون تن فولاد در لیست صادراتی قرار گرفت اما پس از فشار تحریم‌ها در نیمه نخست سال جاری، تنها 4 میلیون تن صادرات فولاد به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان ثبت شده است.
کد خبر : ۱۸۶۲۰۳
ارزیابی بازار فولاد در نیمه دوم سال

محمدصادق چیت‌ساز عضو هیات مدیره اتحادیه صنف فروشندگان آهن و فولاد و فلزات تهران با ارزیابی بازار فولاد به خبرنگار بورس‌نیوز اظهار کرد: این صنعت در ماه‌های تیر و مرداد با بیشترین حجم تقاضا روبه‌رو شده چراکه پروژه‌های ساختمانی و عمرانی به اوج زمان ساخت و تکمیل می‌رسد اما این روند در ماه‌های پایانی سال را به افول رفته و از آذر و دی‌ماه از این حجم کاسته می‌شود.

وی ادامه داد: در مناطق زلزله‌زده بیشتر تمرکز بر ساختمان‌های بتنی بوده اما بتن در زمستان عملکرد مطلوبی ندارد ضمن آنکه در این فصل، کمترین تقاضاهای ساختمانی و پروژه‌های عمرانی را در نیمه شمالی کشور تجربه خواهیم کرد اما از بهمن‌ماه باردیگر فعالیت در عرصه آهن‌آلات آغاز می‌شود.

این فعال صنعت آهن و فولاد درخصوص میزان عرضه‌وتقاضا در بازار نیز اینگونه گفت: عرضه‌ها به سطح تعادل رسیده اما بخاطر نبود تقاضا معمولا خریداران در حد نیاز خریداری کرده و دیگر آهن و فولاد را در انبارها ذخیره نمی‌کنند؛ یکی از مهم‌ترین عواملی که مانع از رسوب آهن در انبارها شده، راکد بودن نرخ فولاد است که فعالان ساختمانی و پیمانکاران را مجاب کرده بر اساس نیاز خریداری کنند که بدین واسطه، فردی بیش از نیاز خود تقاضایی ندارد و قیمت‌ها افزایش پیدا نکرده است.

چیت‌ساز در ادامه با میزان تولید فولاد در کشور اشاره داشت و تاکید کرد: در سال96 حدود 13.5 میلیون تن در لیست مصرف داخل و حدود 9.5 میلیون تن نیز در لیست صادراتی قرار گرفت اما پس از فشار تحریم‌ها در نیمه نخست سال جاری، تنها 4 میلیون تن صادرات فولاد به کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان انجام شده است.

وی درخصوص پیش‌بینی برای نیمه دوم سال جاری، اظهارکرد: کاهش صادرات در انتهای سال جاری حتمی بوده چراکه نهایتا جمع میزان صادرات فولاد کشور به هفت میلیون تن می‌رسد که نسبت به سال گذشته حدود 3.5 میلیون تن کسری وجود دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد؛

توسعه بورس کالا، ضرورتی برای اقتصاد

ارسال نظر