بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۱
کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

مزایای تغییر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها/ تسعیر ارز، سودی یک‌بار مصرف

اتفاقاتی همچون افزایش نرخ تسعیر ارز بانک ها و افزایش سرمایه، در صورت قطعیت و تحقق خبر مثبتی برای گروه بانکی خواهد بود.
کد خبر : ۱۸۶۳۳۰
مزایای تغییر نرخ تسعیر ارز بانک ها
به گزارش بورس‌نیوز، گروه بانکی جذاب‌ترین گروه هفته‌های اخیر بازار سرمایه بود. اخبار مربوط به افزایش سرمایه و نرخ تسعیر ارز بانک‌ها به‌شدت برای سهامداران اهمیت دارد و واکنش‌ها به این اخبار مثبت است. علاوه بر زمزمه‌هایی که در مورد نرخ تسعیر ارز بانک‌ها با نرخ‌های نیمایی مطرح‌شده، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس هم این هفته از افزایش سرمایه بانک‌ها در سال 98 با کمک درآمدهای حاصل از تسعیر ارز خبر داده است.

به نظر می‌رسد در بین بانک‌های بورسی بانک ملت با تراز ارزی مثبت ۷ میلیارد دلاری، بیشترین بهره را از این اتفاق خواهد برد.

میثم علی‌محمدی کارشناس پولی و بانکی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص نرخ تسعیر ارز بانک‌ها بیان کرد: هر بانک متناسب سرمایه‌گذاری‌های خود، مقداری دارایی ارزی در اختیار دارد و این دارایی با نرخی که به آن نرخ تسعیر گفته می‌شود، به ریال تبدیل‌شده و در ترازنامه ثبت می‌شود. نرخ تسعیر ارز بانک‌ها در حال حاضر، نرخ بازار رسمی بر مبنای دلار ۴۲۰۰ تومانی است.

وی افزود: با توجه به اینکه تقریباً اکثر صنایع، درآمدها و دارایی‌های ارزی خود را با نرخ‌های سامانه نیما تسعیر می‌کنند، زمزمه‌هایی در مورد تغییر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها مطرح‌شده است. طبیعی است که اگر نرخ تسعیر ارز بانک‌ها تغییر کند و نرخ‌های نیمایی، مبنای تسعیر قرار گیرد، درآمد غیرعملیاتی بانک‌ها از این محل افزایش‌یافته و بانک‌ها می‌توانند بابت نرخ تسعیر ارز، سود شناسایی کنند. البته این سود فقط در یک دوره شناسایی می‌شود و استمرار نخواهد داشت.

این کارشناس بانکی تصریح کرد: میزان دارایی‌های ارزی بانک‌ها، یکسان نیست؛ بازار سرمایه با علم به این موضوع به‌هرگونه خبر در مورد تسعیر ارز بانک‌ها واکنش نشان می‌دهد و شاهد آن هستیم که حساسیت اهالی این بازار به خبرهای مربوط به تسعیر ارز بانک‌های مختلف متفاوت است.

علی‌محمدی در رابطه با سایر مزایا و معایب افزایش نرخ تسعیر ارز برای بانک‌ها به بورس نیوز گفت: هنوز موضوع امکان افزایش سرمایه بانک‌ها از محل سود حاصل از تسعیر ارز، تعیین تکلیف نشده است؛ ولی اگر این امکان فراهم شود، برخی بانک‌های بورسی که دارایی‌های ارزی بیشتری در اختیاردارند از این اتفاق هم متأثر خواهند شد. به‌طورکلی، افزایش نرخ تسعیر ارز اتفاق مثبتی برای بانک‌ها خواهد بود و مشکل یا ریسکی در پی نخواهد داشت. این شائبه که افزایش نرخ تسعیر ارز ممکن است بدهی‌ها یا مطالبات ارزی بانک‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، صحت ندارد. شرایط بازپرداخت تسهیلات ارزی و LC بانک‌ها تابع قراردادی است که با مشتریان منعقدشده و این موضوع، ارتباطی با وصول مطالبات ارزی بانک‌ها نخواهد داشت.

وی در خاتمه تأکید کرد: اتفاقاتی همچون افزایش نرخ تسعیر ارز بانک‌ها و افزایش سرمایه، در صورت قطعیت و تحقق خبر مثبتی برای گروه بانکی خواهد بود؛ ولی مشکلات بانک‌ها ریشه در عوامل گوناگونی همچون مطالبات از دولت و سایر اشخاص دارد و این اتفاقات مثبت، نمی‌تواند مشکلات بانک‌ها را ریشه‌کن کند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
اظهارنظر حسابرس در خصوص افزایش «وحافظ»؛

آورده نقدی سهامداران منبع اصلی افزایش سرمایه می‌شود

مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل گفت:

تاسیس بورس بین‌الملل در مناطق آزاد

در دوره آموزش تخصصی تحلیل تکنیکال و روانشناسی بازار صورت می‌گیرد؛

برگزاری دوره آموزشی توسط شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت:

نابود کردن اقتصاد کشور به وسیله ارز چندنرخی

ارسال نظر