بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
یکی از مؤلفه مهم در تحلیل صنعت بیمه، نسبت و ضریب خسارت است. بیشترین حجم حق بیمه صادره مربوط به بیمه شخص ثالث و درمان است که ضریب خسارت بالا و هزینه‎های تحمیلی قانونی دارند. از همین رو، این دو رشته بیمه اغلب با زیان همراه می‌شود.
کد خبر : ۱۸۶۳۶۵

بر مبنای ارزیابی واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز و بر اساس گزارش 9 ماهه سال جاری، در بین شرکت های بیمه، «آسیا» بالاترین مبلغ حق بیمه صادره را داشته و پس از آن، «ودی» و «دانا» در جایگاه های برتر قرار گرفته اند. در انتهای این لیست، دو شرکت بیمه اتکایی «اتکای» و «اتکام» قرار دارند که با توجه به ماهیت فعالیت آن ها، چندان غیرمنطقی نیست.

ضریب خسارت کدام شرکت بیمه بالاتر است / خسارت سنگین بر گردن «ملت»

نسبت خسارت در صنعت بیمه حکم حاشیه سود را دارد. بر این اساس، بالاترین نسبت خسارت را بیمه «میهن» تحمل میکند و «دانا» با 74 درصد و «البرز» با 68 درصد، در زمره شرکت هایی هستند که نسبت خسارت بالایی دارند. کمترین نسبت خسارت را «بپاس» دارد.

ضریب خسارت کدام شرکت بیمه بالاتر است / خسارت سنگین بر گردن «ملت»

اما ضریب خسارت به سبب آن که ذخایر را نیز در نظر می گیرد، جامعیت و سندیت بیشتری در تحلیل ها دارد. هر چه نسبت و ضریب خسارت رقم کمتری داشته باشد، بیانگر وضعیت بهتر شرکت است.

با توجه به این‏که حدود 15 درصد هزینه شرکت‌های بیمه صرف کارمزد فروش و هزینه‌های سربار اداری و پرسنلی می شود، ضریب خسارت باید کمتر از 85 درصد باشد تا شرکت بتواند در عملیات بیمه‌گری سود مناسبی شناسایی کند. در غیر این صورت، از درآمدهای غیربیمه‌گری باید سود کسب کند و چنانچه در عملیات سرمایه‌گذاری دارای نقدینگی مناسب و مدیریت سرمایه‌گذاری بهینه نباشد، آن شرکت با زیان مواجه خواهد شد.

در رتبه بندی شرکت های بیمه بر اساس ضریب خسارت بر مبنای آخرین گزارشات مالی منتشر شده، بیش از نیمی از شرکتها ضریب خسارت بالاتر از 85 درصد دارند. «ملت» با ضریب خسارت بیش از 100 درصد، بالاترین رقم را در این گروه دارد و پایینترین ضریب خسارت از آن «وحافظ» است.

ضریب خسارت کدام شرکت بیمه بالاتر است / خسارت سنگین بر گردن «ملت»

اشتراک گذاری :
ارسال نظر