بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶
کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تداوم رشد بانکی‌ها به یک شرط/ پتانسیل روانکارها، گروه انفورماتیک و غذایی برای رشد

قطعیت افزایش سرمایه بانک ها در سال جاری از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد مجدد سهم های بانکی را کلید خواهد زد.
کد خبر : ۱۸۶۵۹۷
به گزارش بورس نیوز، بازار سومین روز کاری هفته را صعودی آغاز کرده است. اقبال به گروه بانکی در حالی ادامه دارد که خبر افزایش قیمت خودرو به مذاق سهامداران خوش نیامده و اکثر نمادهای گروه خودرو و قطعه سازی منفی معامله می شوند. سوال بسیاری از سهامداران این است؛ رشد گروه بانکی تا چه زمان ادامه دارد و لیدر بعدی بازار کدام گروه خواهد بود؟

مجتبی معتمدنیا کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: با توجه به اینکه پس از اعمال فاز دوم تحریم های امریکا، هنوز صنایع صادرات محور و شرکت های گروه فلزات اساسی و معدنی و پتروشیمی، گزارشی از وضعیت عملکرد خود منتشر نکرده اند که بتوان بر اساس آن روند تولید و فروش این شرکت ها را تحلیل کرد؛ فعلا تمرکز بازار بر سهم این شرکت ها کاهش داشته است. در مقابل، سهم های کوچک تر و پنی استاک (penny stock) و سهم شرکت هایی که برنامه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی های خود دارند، مورد اقبال قرار گرفته است.

وی افزود: افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها همواره برای اهالی بازار سرمایه جذابیت داشته و از آنجا که بحث معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی برای شرکت های مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت فقط تا پایان امسال مهلت دارد، این روزها حساسیت به این موضوع بیشتر شده است. اگر چه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی مشکلات شرکت های زیان ده را ریشه کن نمی کند؛ ولی به دلیل افت قیمت شدید سهم پس از این نوع افزایش سرمایه، برای سرمایه گذاری جذابیت دارد.

معتمدنیا در رابطه با تاثیر تجدید ارزیابی بر قیمت سهم گروه بانکی اظهار داشت: به نظر می رسد افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی ها برای گروه بانک و بیمه جذاب تر از سایر گروه های بازار خواهد بود. به عنوان مثال اگر بانک تجارت افزایش سرمایه ۳۰۰ درصدی از این محل انجام دهد، قیمت سهم پس از بازگشایی حدود ۳۵ تا ۴۵ تومان خواهد بود. سهم بانک تجارت در این قیمت، حتما برای سرمایه گذاری جذاب بوده و جای رشد خواهد داشت. اما اگر بانک ها تا قبل از اتمام سال جاری این افزایش سرمایه را انجام ندهند، این فرصت از دست خواهد رفت و این نکته دقیقا همان ریسکی است که روند ورود پول به این گروه را تحت تاثیر قرار داده است. قطعیت افزایش سرمایه بانک ها در سال جاری از محل تجدید ارزیابی دارایی ها، رشد مجدد سهم های بانکی را کلید خواهد زد.
البته رفع مشکلات گروه بانکی در گرو اصلاحات ساختاری در بانک ها خواهد بود. پرداخت بدهی دولت به بانک ها اثر به سزایی در بهبود وضعیت بانک ها خواهد داشت؛ ولی این اقدام تورم زا بوده و خود، تبعاتی برای اقتصاد کشور به دنبال خواهد داشت.

وی در خصوص وضعیت گروه غذایی عنوان کرد: سهم گروه غذایی با توجه به در اختیار داشتن بازار صادراتی منطقه و ارزش بازار بالا به سبب تورم امسال، گزینه جذابی برای سرمایه گذاری است. البته افزایش صادرات ممکن است موجب افزایش قیمت های داخلی شود و الزام صادرکنندگان به در اولویت قرار دادن تامین نیاز بازار داخل، می تواند تا حدی از بروز مشکلات جلوگیری کند.

این فعال بازار سرمایه در معرفی گزینه های برتر سرمایه گذاری در شرایط فعلی گفت: در شرایط فعلی سهم چهار گروه برای سرمایه گذاری مناسب تر است. گروه روانکارها، گروه بانکی، گروه انفورماتیک و گروه غذایی. سهم گروه بانکی هنوز پتانسیل رشد دارد و قطعیت افزایش سرمایه ها می تواند محرک موج صعودی بعدی این گروه باشد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به‌منظور اصلاح ساختار سرمایه‌ای این بانک صورت گرفت؛

اعلام افزایش سرمایه بانک تجارت به‌طور رسمی

تحت‌نظر مستقیم قائم مقام مدیرعامل این بانک صورت گرفت؛

سناریوی مدیریت ریسک در بانک تجارت

رشد قیمت نفت برای سومین هفته متوالی؛

هفته مثبت فلزات اساسی در بازارهای جهانی

در بازارهای جهانی رخ داد؛

پیشتازی رشد قیمتی سنگ‌آهن در چین

ارسال نظر