بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۳
با توجه به اینکه مقادیر تولید و فروش شرکت نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته اما عامل اصلی رشد سودآوری شرکت را می‌توان رشد نرخ‌های فروش ناشی از افزایش بهای ارز عنوان کرد.
کد خبر : ۱۸۶۹۵۰

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت پتروشیمی خراسان در دوره 9 ماهه منتهی به پایان آذر ماه سال جاری موفق به کسب سود خالص 3.104 میلیارد ریالی گردیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 87 درصدی را نشان می‌دهد.

با توجه به اینکه مقادیر تولید و فروش شرکت نسبت به سال گذشته تغییر محسوسی نداشته‌اند، عامل اصلی رشد سودآوری شرکت را می‌توان رشد نرخ‌های فروش ناشی از افزایش بهای ارز عنوان کرد.

با این حال، همچنان بخشی از اوره تولیدی شرکت به سازمان خدمات حمایت کشاورزی و با نرخ هر تن 6.12 میلیون ریال به ازای هر تن ارائه می‌شود که این امر مورد اعتراض شرکت‌های پتروشیمی قرار گرفته و ممکن است با موافقت دولت در سال آینده، این نرخ به نرخ‌های بازار آزاد برسد که در حال حاضر در محدود 16 تا 17 هزار ریال به ازای هر کیلو است.

افت سود خالص پتروشیمی خراسان در سه ماهه سوم

از ابهامات گزارش شرکت پتروشیمی خراسان، عدم اشاره به نرخ خوراک گاز مصرفی شرکت است که بنابراعلام شرکت 48 درصد از کل گاز دریافتی به عنوان گاز خوراک مصرف می‌گردد. بر اساس مصوبه دولت در آبان ماه، مقرر گردیده بود که از زمان محاسبه نرخ فروش محصولات پتروشیمی در بازارهای داخلی و صادراتی بر اساس نرخ سامانه نیما، نرخ خوراک گاز مصرفی این شرکت‌ها نیز بر اساس نرخ سامانه نیما محاسبه گردد که این امر منجر به دو برابر شدن این بخش از بهای تولید می‌گردید. 

با این حال، مشاهده می‌نماییم که حاشیه سود ناخالص شرکت‌های پتروشیمی در دوره سه ماهه سوم سال نسبت به دوره‌های قبل از آن تغییری نداشته است و این شرکت‌ها در گزارش‌های تفسیری خود نیز هیچ گونه اشاره‌ای به نرخ گاز خوراک در دوره سه ماهه سوم امسال نداشته اند و ممکن است در گزارش‌های حسابرسی شده، شاهد تعدیل سود کسب شده شرکت از این بابت باشیم و این امری است که می‌بایست سهامداران و سرمایه‌گذاران در خصوص این شرکت‌ها مدنظر داشته باشند.

سود خالص کسب شده در دوره سه ماهه سوم سال نسبت به سه ماهه دوم افت داشته است و در حالی که سود خالص سه ماهه دوم سال در حدود 1.361 میلیارد ریال بوده است، سود خالص سه ماهه سوم سال به 1.076 میلیارد ریال رسیده است که افت 21 درصدی را نشان می‌دهد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر