بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۳
بانک‌ها مراقب ریسک ناشی از اعطای تسهیلات ارزی باشند؛

توصیه معاون وزیر اقتصاد به بانک‎‌ها

معاون امور بانکی، بیمه و شرکت های دولتی وزارت امور اقتصادی و دارایی با یادآوری بروز نوسان ارزی در اقتصاد ایران به بانک ها توصیه کرد: مراقب ریسک ناشی از اعطای تسهیلات ارزی باشند.
کد خبر : ۱۸۷۲۳۲
به گزارش بورس نیوز،  عباس معمارنژاد در نشستی با مدیران بانک سپه اظهار داشت: بانک‌ها تسهیلات ارزی به‌ ویژه از محل منابع صندوق توسعه ملی را در اختیار واحدهای تولیدی دارای درآمد ارزی و مشتریان خوش‌نام و خوش‌حساب قرار دهند تا از افزایش مطالبات معوق در این بخش جلوگیری شود.
وی با تاکید بر ضرورت تقویت نسبت کفایت سرمایه بانک‌ها، تصریح کرد: همه ارکان بانک‌ها باید به کاهش این نسبت حساسیت داشته و با برنامه‌ریزی و تلاش مضاعف از بروز زیان‌های انباشته و کاهش حقوق صاحبان سهام جلوگیری کنند.

معاون وزیر اقتصاد، کاهش نسبت مطالبات غیرجاری بانک‌ها را خواستار شد و افزود: باید اقدامات اساسی برای کاهش این نسبت در بانک‌ها صورت گیرد.

معمارنژاد گفت: در همه سیستم بانکی درآمدهای مشاع، پاسخگوی پرداخت سود سپرده‌گذاران نیست؛ برای کمک به ایجاد تعادل درآمد - هزینه، باید تامین هزینه‌های غیرعملیاتی ازمحل درآمدهای غیرمشاع در بانک‌ها به‌صورت جدی دنبال شود.

وی افزود: افزایش نسبت درآمدهای کارمزدی از کل درآمدهای بانک باید افزایش یابد.

معمار نژاد به‌ضرورت افزایش نسبت دارایی مولد به‌کل دارایی‌ها در بانک‌ها اشاره کرد و گفت: بانک‌ها با کاهش دارایی‌های مازاد و بلااستفاده، به بالا رفتن بازدهی اموال و سودآوری بانک‌ها کمک کنند و برای فروش اموال مازاد و سهام شرکت‌های تابعه خود توجه بیشتری داشته باشند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به‌ ضرورت اختصاص بخش قابل ‌توجهی از منابع نظام بانکی برای تامین سرمایه در گردش واحدهای تولیدی اشاره و تصریح کرد: بانک‌ها برای کمک به رونق تولید و اشتغال، تسهیلات خود را در اختیار این واحدها قرار دهند.

معمارنژاد خواستار آن شد که بانک‌ها علاوه بر برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت برای موفقیت در برخی حوزه‌ها و شاخص‌های خاص همچون خروج از زیان دهی برنامه تدوین کرده و براساس آن عمل کنند.
معاون وزیر اقتصاد، اجرای اصول حاکمیت شرکتی در نظام بنگاه‌داری نوین را یکی از مهم‌ترین مباحث در صنعت بانکداری دانست و تاکید کرد: همه ارکان بانک‌ها به‌ویژه بانک‌های دولتی باید با فراهم کردن شرایط و الزامات لازم، زمینه تحقق سریع حاکمیت شرکتی را مهیا کنند.

** عبور سپرده‌های بانک سپه از 100 هزار میلیارد تومان

در این نشست محمدکاظم چغازردی مدیرعامل بانک سپه نیز از پیوستن این بانک به جمع بانک های دارای منابع سپرده‌ای بیش از 100 هزار میلیارد تومانی خبر داد و گفت: این کار نقش به سزایی در تعادل منابع و مصارف، استحکام موقعیت مالی و افزایش توان اعتباردهی بانک سپه برای اجرای سیاست‌های کلان اقتصادی کشور خواهد داشت.

وی، جذب حداکثری منابع با رعایت مقررات بانک مرکزی و تخصیص آن به واحدهای تولیدی را از برنامه‌های اولویت‌دار بانک سپه خواند و گفت: این بانک با تکیه ‌بر منابع خود در چند سال اخیر نقش انکارناپذیری برای تسهیل اجرای سیاست‌های بانک مرکزی در بازار پولی کشور و همچنین کمک به رونق تولید و اشتغال داشته است.

وی افزود: در 10 ماهه امسال اهداف تعیین‌شده در جذب منابع به‌ویژه در حوزه سپرده‌های قرض‌الحسنه به 100 درصد محقق شده است.

رئیس هیات مدیره بانک سپه، از افزایش 136 درصدی درآمدهای غیرمشاع بانک سپه در 10ماهه امسال خبر داد و خاطرنشان کرد: در همین مدت صدور ضمانت‌نامه‌های ریالی در این بانک بیش از 92 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی با تاکید بر مدیریت هزینه‌ها در بانک افزود: این بانک برای ایجاد توازن در درآمدها و هزینه‌ها، بیش از 100 شعبه ناکارآمد خود را در 2 سال اخیر ادغام کرد و اهداف تدوین‌شده بانک سپه در این حوزه به‌طور کامل محقق شده است.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر