بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۵
پیش بینی فروش خودروهای جدید؛

35 تا 47درصد فروش خودروی برقی در سال 2040

ميزان فروش خودروهاي برقي در سال‌هاي 2020 ، 2025 و 2030 به ترتيب 8.2 و 20 درصد از بازار فروش خودرو پيش‌بيني شده است تا در نهایت در سال 2040، بين 35 تا 47 درصد از فروش خودروهاي جدید به خودروهاي برقي تعلق گيرد.
کد خبر : ۱۸۷۶۸۶

به گزارش بورس نیوز، دنیا به سمت ساخت خودروهای برقی حرکت می‌کند. ميزان فروش خودروهاي برقي در سال‌هاي 2020 ، 2025 و 2030 به ترتيب 8.2 و 20 درصد از بازار فروش خودرو پيش‌بيني شده است تا در نهایت در سال 2040، بين 35 تا 4۷ درصد از فروش خودروهاي جدید به خودروهاي برقي تعلق گيرد. همچنين از لحاظ تعداد خودرو در بازه زماني بين سال‌هاي 2015 تا 2040 سهم خودروهاي برقي از 2 ميليون خودرو در سال 2016 به بيش از 40 ميليون خودرو از مجموع 190 ميليون فروش خودرو در سال 2040 خواهد رسيد. پيش‌بيني شده است چين، ایالت متحده آمریكا و اروپا بيش از 60 درصد بازار جهاني خودروهاي برقي را در سال 2040 تشكيل خواهند داد. قيمت باتري‌هاي ليتيم یون از 1000 دلار/کيلووات ساعت در سال 2010 روند کاهشي شدیدي را تجربه کرده، به شكلي که متوسط قيمت این باتري‌ها در سال 2016 به 2۷3 دلار/کيلووات ساعت رسيده است. همچنین پيش‌بيني مي‌شود روند کاهش قيمت باتري‌هاي ليتيم یون در سال 2025 به حدود 109 دلار/کيلووات ساعت و در سال 2030 به حدود ۷3 دلار/کيلووات ساعت برسد. پيش‌بيني مي‌شود مصرف برق خودروهاي برقي از 6 تراوات ساعت در سال 2016 به 1800 تراوات ساعت در سال 2040 (5 درصد تقاضاي جهاني برق) افزایش خواهد یافت که در صورت نبود برنامه‌ریزي مشخص براي آن، شبكه با مشكل مواجه خواهد شد.

اما روند تولید خودروهای برقی در ایران چطور پیش می‌رود؟ مرکز پژوهش‌های در گزارش وضعیت تولید خودروی برقی در ایران و جهان به این موضوع پرداخته است. طبق این گزارش، ایران همگام با دنيا اقدام به وارد کردن برخي خودروهاي هيبریدي کرده است که موتور آنها به صورت دوگانه با بنزین و با باتري کار مي‌کند. خودروهاي هيبریدي نسبت به خودروهاي سوخت فسيلي آلودگي کمتري دارند و براي شهرهاي آلودهاي مانند تهران گزینه مناسبي محسوب مي‌شوند.

این گزارش همچنین می‌نویسد: با وجود اینكه خودروهاي هيبریدي به بازار خودروي ایران راه یافته‌اند، اما به دليل نبود زیرساخت‌هاي لازم و ارزان و در دسترس‌تر بودن سوخت‌هاي فسيلي، مصرف‌کنندگان این خودروها در کشور بيشتر از منبع انرژي سوخت فسيلي استفاده مي‌کنند.

بررسي وضعيت فعلي خودروهاي برقي در ایران نشان مي‌دهد تاکنون در خصوص توليد خودروهاي برقي در کشور اقدام مؤثري از سوي صنعت خودروسازي کشور و به خصوص وزارت صنعت، معدن و تجارت - متولي بخش صنعت و سهامدار در صنعت خودروسازي کشور- صورت نگرفته است و صرفاً در این رابطه شرکت‌هاي ایران خودرو و سایپا مطالعاتي را انجام داده اند و این مطالعات تاکنون به مرحله تجاري‌سازي نرسيده است. دو خودروساز بزرگ کشور (ایران خودرو و سایپا) مدعي هستند به لحاظ دانش فني طراحي و توليد خودروهاي برقي، این توانمندي در کشور وجود دارد، اما مشكل اساسي در این ارتباط، هزینه توليد این مدل خودروهاست که گاهاً تا سه برابر نمونه بنزیني هزینه بر است و این مسئله دليلي بر نبود تضمين لازم براي وجود تقاضا براي این مدل خودروهاست. طبق این گزارش، یكي از عوامل مهم و تأثيرگذار در توسعه حمل‌و‌نقل برقي در هر کشور، وابسته به نوع نگاه حاکميت در آن کشور است که تبلور آن در قوانين کشور قابل رهگيري است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
همزمان با دهه مبارک فجر انجام شد؛

«طرح استقرار» در دفاتر نمایندگی های ایران خودرو

مدیر بازرگانی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی گفت:

افزایش روزافزون تعداد خودروها و مصرف سوخت

در پی درخواست‌های مكرر مشتریان انجام می شود؛

پیش فروش محصولات ایران خودرو همزمان با دهه فجر

ارسال نظر