بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۰۳ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰
کارشناس بازار مسکن در گفت و گو با بورس نیوز تاکید کرد:

رونق بازار مسکن در گرو رونق اقتصادی

رونق این بازار زمانی ایجاد خواهد شد که اقتصاد کشور بهبود پیدا کند و با افزایش قدرت خرید مردم، متقاضیان واقعی مسکن توان خرید داشته باشند
کد خبر : ۱۸۸۷۳۰
به گزارش بورس نیوز، اگر چه با نوسانات نرخ ارز قیمت املاک مسکونی هم رشد داشت، ولی کاهش و تثبیت نسبی نرخ ارز نه تنها اثری بر کاهش قیمت املاک نداشته، بلکه طبق آمارها قیمت مسکن در ماه های اخیر به طور متوسط ماهی ۲ تا ۲.۵ درصد افزایش داشته است. این در حالی است که حجم معاملات به شدت افت کرده است. رونق معاملات این بازار از اهمیت بسیار برخوردار است؛ اما متاسفانه بازار مسکن مدت های مدیدی است که از رونق واقعی فاصله گرفته و فقط هر چند سال یکبار شاهد جهش شدید قیمت املاک مسکونی هستیم و اقشار متوسط و ضعیف فاقد مسکن از رویای خانه دار شدن بیشتر فاصله می گیرند.

علیرضا سرحدی بازرس انجمن صنفی مهندسان صنعت ساختمان در گفت و گو با بورس نیوز در خصوص وضعیت بازار مسکن بیان کرد: در ماه های قبل تحت تاثیر اتفاقاتی همچون کاهش نرخ بهره بانک ها، تورم اقتصادی و مسائل دیگر، نقدینگی به بازار مسکن سرازیر شد و در نتیجه ورود پول، قیمت مسکن افزایش یافت. در حال حاضر معاملات به شدت افت کرده؛ ولی قیمت املاک مسکونی همچنان بالا است.

وی در رابطه با راهکارهای ایجاد رونق در بازار مسکن اظهار داشت: رونق بازار مسکن بستگی به وضعیت اقتصادی کشور دارد. رونق بازار مسکن زمانی تحقق خواهدیافت که هم ساخت و ساز و تولید مسکن و هم حجم خرید و فروش املاک افزایش پیدا کند. در شرایطی که قیمت املاک مسکونی رشد داشته، مادامی که متقاضیان مسکن، قدرت خرید نداشته باشند نمی توان به رونق بازار مسکن خوشبین بود. در واقع رونق این بازار زمانی ایجاد خواهد شد که اقتصاد کشور بهبود پیدا کند و با افزایش قدرت خرید مردم، متقاضیان واقعی مسکن توان خرید داشته باشند. در آن صورت، ساخت و ساز پروژه های ساختمانی و نوسازی بافت فرسوده هم برای سازندگان جذابیت خواهد داشت.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر