بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰
ساعت پنج و نیم عصر امروز نیم‌نگاهی دارد به وقتی برای بیمه‌شدن و نیاز به ذره‌بینی برای جلوگیری از ترک‌برداشتن دیوار اعتماد.
کد خبر : ۱۸۹۱۹۴
قانون ادغام‌ و تملیک‌ها کجاست / سرخاب سفیداب بانک‌ها!

به گزارش بورس‌نیوز، شنیده شده قول‌وقرارهایی که در قالب اعتبار ریالی و ارزی از سوی بلوار میرداماد به مقصد جاده مخصوص ارسال شده، ناقص بوده و حتی آدرسی مبنی از وجود فرستند نیز نداشته و دیگر عاملانی که باید زیر پرچم سکان‌دار مالی کشور گام برمی‌داشتند نیز اهالی ساختمان میرداماد را نادیده گرفته و گفتند که زیر بار تعهد، آن هم از نوع ارزی نمی‌رویم؛ حال قطعه‌سازان مانده‌اند و بانک‌مرکزی که باید تصمیمی دیگر بگیرد که آیا این زیرپرچمی‌ها در صفحه شطرنج بانک مرکزی در مقابل تولید قد خم می‌کنند یا خیر و یا اینکه اصلا قول‌وقرار ارزی به ریالی تبدیل می‌شود.

قانون ادغام‌ها کجاست
شاید این هفته اسفندماه را در تقویم سال آینده بتوان هفته ادغام نامید، زیرا پس از ادغام بانک‌های نظامی و البته زیر پرچم خصوصی و مجبور کردن آنها به حرکت دل دل یک بانک دولتی از کمی که هیچ، خیلی عجیب بود اما ادغام «سپ و تاپسی» و از این نوع قبیل ادغام‌ها جای شبه و ابهام فراوانی دارد.
در قانون تجارت موضوعی به نام ادغام و تملیک وجود ندارد و جای سوال است که این قانون کجاست و از طرف دیگر بخاطر نبود چنین قانونی و برای اجرای فرمان رهبری، برخی‌ها به سمت سوءاستفاده گام برداشته و از طریق شورای عالی سران قوا و با هماهنگی‌ها اقدام به تصویب چنین قانون فوری را می‌کنند اما برای مثال در بخش بانک‌های خصوصی به علت وجود سهامدار خصوصی، ادغام با ابهام و اشکال ایجاد می‌شود و احیانا مجامع آنها خبرهای فراوانی در آن دیده شود.

وقتی برای بیمه شدن
با توجه به تغییراتی که بیمه‌ای در خصوص اساسنامه داشته‌اند احتمالا تغییرات فراوانی از جمله افزایش سرمایه را در بدنه بیمه‌ها طی سال آتی مشاهده شود، بنابراین می‌توان ذره‌بینی بدست گرفت و تامل بیشتری برای سرمایه‌‌گذاری در آن داشت.

دست‌کاری که ذره‌بین اصل 90 میخواهد
این روزها انتقادات فراوانی وجود داشته به نام آنکه کلیه سهم‌هایی که در آستانه رشد میان مدت قرار دارند و روند اصلاحی آنها به اتمام رسیده توسط مسئولین سازمان مورد تهدید و حسابرسی‌های عجیب و غریب قرار می‌گیرند تا با اتلاف زمان سهامداران را خسته و سهام آنها را از چنگشان بیرون بیاورند.
اما اگر چنین ماجرایی واقعیت داشته باشد باید توسط کمیسیون اصل نود مجلس و دادستان کشور بررسی و اقدام عاجل در این زمینه انجام شود تا خدشه‌ای به اعتبار سازمان و تالار شیشه‌ای وارد نشود.

خبری داغ از سهام عدالت
بر اساس آمارهایی که امروز شنیده شد گویا این سبدسهام بسیار ارزشمند بوده و ترکیبی از بزرگترین شرکت های ۸ صنعت برتر و شاخص ساز از جمله صنعت بانک، پتروشیمی، پالایشی، فولادی و معدنی، و ۴۹ شرکت سودساز که شامل ۳۵ شرکت بورسی و ۱۴ شرکت غیر بورسی بوده و حتی این سبد بابت عملکرد شرکت‌ها در سال ۹۶ حدود ۵ هزار میلیارد تومان سود تقسیمی خواهد داشت یعنی هر سبد یک میلیون تومانی ۱۷۵ هزار تومان به حساب اکثر مشمولان واریز شده است. 

سرخاب سفیداب بانکی
درحالی بانک‌ها سودای افزایش سرمایه داشته که مطالبات معوق بانکی سه برابر میانگین جهانی بوده و در آخرین گزارشی که در ابتدای آبان ماه منتشر شدف مطالبات غیر جاری 25 بانک در پایان مهر 97 برابر 160 هزار میلیارد تومان رسیده و نزدیک به ۷۵ هزار میلیارد تومان ازین جزء مطالبات مشکوک‌الوصول است، به عبارتی دیگر از سررسید آن بین ۱۸ ماه تا چندین سال می‌گذرد و هنوز نقد نشده و شاید هم برای همیشه نقد نشوند.
البته در ایران بسیاری از بانک‌ها با بزک کردن صورت‌های مالی اقدام به پنهان سازی میزان واقعی مطالبات می‌کنند اما نکته دردآور اینجاست که عمده این مطالبات معوق به تولیدکننده واقعی داده نشده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر