بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۶
از ابتدای بهمن‌ماه تاکنون قیمت املاک مسکونی، افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی داشته و انتظارات تورمی سبب رونق تقاضای خرید مسکن در بازار شده است.
کد خبر : ۱۸۹۴۵۴
افزایش قیمت املاک مسکونی در هفته های اخیر / ابهام بهای تمام شده، چالش ساختمانی ها در سال ۹۸

به گزارش بورس نیوز، آمارهای رسمی که از سوی اتحادیه مشاوران املاک منتشر شده افزایش تعداد معاملات در روزهای گذشته را به خوبی نشان می‌دهد. 
بازار مسکن تهران پس از 6ماه روند نزولی تعداد معاملات، در بهمن‌ماه توانست رشد 39 درصدی خرید و فروش را تجربه کند. 
آمارهای اتحادیه مشاوران املاک نشان می‌دهد در روزهای سپری شده از اسفندماه نیز این روند رو به رشد را ادامه داده و توانسته به افزایش 43 درصدی تعداد معاملات دست پیدا کند. 
این در حالی است که اکثر سهم های گروه ساختمانی، منفی معامله می شوند و کماکان مورد بی مهری بازار سرمایه قرار دارند. 

مصطفی دانایی مدیر مالی شرکت سرمایه گذاری مسکن شمال شرق «ثشرق» در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: از ابتدای بهمن‌ماه تا کنون قیمت املاک مسکونی، افزایش 10 تا 15 درصدی داشته و انتظارات تورمی سبب رونق تقاضای خرید مسکن در بازار شده است.

وی افزود: اگر چه رونق معاملات اتفاق خوشایندی برای این صنعت است؛ اما نمی‌توان گفت افزایش قیمت املاک مسکونی، خبر مثبتی برای شرکت‌های ساختمانی است؛ احتمالا شیب افزایش بهای تمام شده ساختمان بیش از افزایش قیمت بازار املاک باشد و شاید واکنش بازار سرمایه به سهم ساختمانی‌ها منطقی است چرا‌که بهای تمام شده سال ۹۸ در هاله‌ای از ابهام است. 

این کارشناس سرمایه‌گذاری در حوزه مسکن، اظهارکرد: افزایش احتمالی نرخ ارز در سال ۹۸، بهای تمام شده ساختمان را افزایش خواهد داد؛ از آنجا که معمولا شرکت‌های انبوه‌ساز برای تامین نقدینگی اقدام به پیش فروش پروژه‌های در حال ساخت خود می‌کنند، افزایش بهای تمام شده ریسک سازندگان تلقی می‌شود. 

این فعال صنعت انبوه‌سازی تاکید کرد: به دلیل همین ابهام، شرکت‌های ساختمانی از جمله سرمایه‌گذاری مسکن شمال شرق ترجیح می‌دهند تمام ظرفیت پیش فروش خود را آزاد نکنند و فقط در حد تامین نقدینگی مورد نیاز برای پوشش هزینه‌های اجرای پروژه‌ها، پیش‌فروش انجام دهند.

دانایی در پاسخ به این سوال که «با توجه به تقاضای بازار مسکن، آیا نمی‌توان حجم ساخت و ساز را افزایش داد تا هم فعالیت صنعت رونق بگیرد و هم تقاضای بازار مسکن تامین شود؟» گفت: بخش عمده ساخت و ساز در بازار مسکن توسط سازندگان خرد انجام می شود و با توجه به شرایط بازار مسکن و دوره خواب سرمایه و حاشیه سود ساخت و ساز مسکن، فعلا از سوی سازندگان خرد رغبت چندانی به افزایش فعالیت مشاهده نمی شود. شرکت های انبوه ساز هم ظرفیت محدودی دارند. افزایش ظرفیت شرکت های ساختمانی و همچنین «ثشرق» در گرو تامین نقدینگی مورد نیاز برای اجرای پروژه های جدید خواهد بود. با توجه به قیمت کنونی سهم، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات برای سهامداران جذابیتی نخواهد داشت.

مدیر مالی «ثشرق» در خاتمه در مورد روند قیمت سهم اظهار داشت: رفتار بازار سرمایه مبتنی بر تحلیل است و جریان نقدینگی آتی (۱۸ تا ۳۶ ماهه) شرکت ها در روند قیمت سهم ها اثر دارد. به همین دلیل به رغم افزایش NAV سهم ساختمانی ها، قیمت سهم ها رشد زیادی نداشته است. چرا که NAV شرکت های ساختمانی، نقدشوندگی پایینی دارد و با این فرضیه، قیمت سهم ساختمانی ها منطقی به نظر می رسد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
داربستی بر صورت‌های مالی این شرکت سرمایه‌گذاری مسکن؛

افت فروش منجر به زیان‌دهی در 6 ماهه نخست شد

کارشناس بازارسرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

پتروشیمی‌ها با حذف دلار 4200، استارت می‌زنند/ میزان فروش از عرضه‌ها فراتر رفت

ارسال نظر