بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۷
یکی از مباحث و ریسک‎های مهم بر اقتصاد، موضوع لایحه پالرمو یا CFT است. اثرات تصویب یا عدم تصویب این موضوع در معرض نظرسنجی قرار گرفت که نتایج جالب توجهی به همراه داشت.
کد خبر : ۱۸۹۵۲۸

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، تصویب یا عدم تصویب لایحه CFT، یا پالرمو در شرایط کنونی به یکی از ریسکهای اقتصاد تبدیل شده است. در این خصوص تاکنون جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام نتیجه‎ای به همراه نداشته و در آخرین اظهارنظر، غلامرضا مصباحی مقدم عنوان کرد که نتایج تقریبا مشخص است،‌ اما اعلام رای و تصمیمگیری نهایی مجمع به بعد از تعطیلات نوروز موکول شد. برخی از این سخن چنین عنوان برداشت کرده‎اند که رای مجمع منفی است؛ ولی برای این که اثرات آن بر اقتصاد کشور به خصوص تورم، در روزهای نزدیک به تعطیلات نوروز گریبانگیر مردم نشود، اعلام آن به سال آینده موکول گردیده است!

نظرسنجی‎ها چه می‌گویند! / تصویر ساخته شده از CFT، رویا یا واقعیت!

اما سوال این است که آیا اساسا این موضوع به آن اندازه که تصویرسازی شده، اهمیت دارد و بر اقتصاد کشور اثرگذار است؟!

در نظرسنجی اخیر بورس نیوز، 62.4 درصد از شرکت‎کنندگان اعتقاد دارند تصویب لایحه پالرمو بازار سرمایه را در مسیر صعود قرار می‌دهد. در این بین، تنها 8.4 درصد معتقدند بازار مسیر نزولی را بر می‌گزیند و اثرپذیری از آن، برخلاف تصورات ساخته شده، است. 29.2 درصد از نظردهندگان نیز اظهار داشته‎اند تصویب لایحه مذکور اثری بر اقتصاد کشور و بازار سهام ندارد.

نظرسنجی‎ها چه می‌گویند! / تصویر ساخته شده از CFT، رویا یا واقعیت!

در همین خصوص مهدی میرشاه مدیرعامل شرکت کارگزاری پگاه یاوران نوین در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد:

سایه ریسک های سیستماتیک همچون همچون CFT یا پالرمو همچنان بر سر اقتصاد و بازار سرمایه سنگینی می کند. اما تغییراتی که شرکت ها در مدت اخیر به خود دیدند از جمله تجدید ارزیابی دارایی ها و افزایش نرخ های فروش، می تواند چشم انداز مثبتی را پیش روی بازار قرار دهد. اما با این وجود، به سبب وجود ریسک ها و تهدیدات فراوان پیرامون اقتصاد، نمی توان سالی پرفروغ برای بازار سرمایه متصور شد و نهایتا همانند سال 97 با افت و خیز همراه خواهد بود و روندی مشابه خواهد داشت. در هر صورت پیش بینی بازار در شرایط کنونی کمی دشوار است.

وی در خصوص نحوه و شدت اثرگذاری تصویب یا عدم تصویب لایحه پالرمو بر بازار سهام اظهار داشت: عدم تصویب این موضوع مشکلات زیادی را پیش پای اقتصاد راکد کشور می گذارد؛ هر چند که در شرایط تحریم، تصویب یا عدم تصویب آن معایب و مزایای خود را به همراه دارد. ولی باید در تصمیم گیری ها به همه جوانب اندیشید. در مجموع سالی سخت را پیش رو داریم.

میرشاه عدم تصویب لایحه پالرمو را مضر برای اقتصاد دانست و افزود: همه شرکت ها و صنایع از این موضوع آسیب می بینند و تبادلات و مراودات بین المللی با مشکل مواجه خواهد شد و ترکش های آن به کلیت بازار وارد می شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر