بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۵
در ایامی‎که نرخ ارز ساز صعود می‎زد، شرکت‎هایی که صادرات محور بودند، برد کردند. «پاکشو» نیز از موقعیت خود در بازار بهره برد و با وجود افزایش نرخ محصولات، بازار مصرف خود را حفظ کرد و خود را در حاشیه ای مطمئن قرار داد.
کد خبر : ۱۹۰۴۱۶

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پاکشو» به عنوان یکی از بزرگترین و معتبرترین شرکتها در زمینه تولید مواد شوینده، بهداشتی و آرایشی به شمار میرود. تولیدات این شرکت با برندهای گلرنگ، اوه، سافتلن، مریدنت و هوم پلاس در بازار عرضه میشود.

«پاکشو» در حاشیه امن / جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد

«پاکشو» از جمله شرکتهایی است که افزایش نرخ ارز موجب رشد هزینههای تولید گردید. از آن جا که بخشی از مواد اولیه از درگاه واردات تأمین میشود و از سوی دیگر، شرکت دارای فروش صادراتی است، تغییرات نرخ ارز تا حدودی اثر یکدیگر را خنثی میکنند اما بیشتر از این موضوع متضرر میشود تا این که نفع ببرد.

از همین رو، در سال 97 اقدام به بالا بردن نرخ فروش محصولات خود نمود که در نتیجه آن، با وجود رشد هزینههای تولید، حاشیه سود ناخالص در سطوح سالهای گذشته حفظ شد.

«پاکشو» در حاشیه امن / جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد

این شرکت در دوره 12ماهه سال 97 موفق به فروش 11979 میلیارد ريال از محصولات خود گردید که در مقایسه با سال 96 رشد جالب توجه 68 درصدی را نشان میدهد. این رشد درآمد مدیون افزایش نرخ فروش محصولات است؛ چرا که در عمل، مقدار فروش تغییری نکرد و در سطح سال 96 باقی ماند.

همانطور که ملاحظه میکنید میانگین نرخ فروش مایعات و پودر و مايعات البسه تا تیر ماه تحرک چندانی نداشت اما از مرداد ماه با افزایش نرخ ارز، عزم صعود کر و با شیب نسبتا تندی رشد کرد در آبان ماه به حداکثر خود رسید و پس از آن با آرام شدن جو بازار ارز، نرخهای فروش محصولات «پاکشو» نیز تنزل یافتند.

این در حالی است که میانگین نرخ فروش محصولات اصلی شرکت در تمام ماههای سال 96 یک روند به شدت ثابت داشت.

«پاکشو» در حاشیه امن / جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد

در مجموع، نیمی از ماههای سال 97 مقدار فروش بیش از مدت مشابه سال 96 بود و در نهایت، مقدار کل فروش در سطح 192 هزار تن باقی ماند.

«پاکشو» در حاشیه امن / جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد

اما افزایش نرخهای فروش کار خود را کرد و مبلغ فروش را به سرعت به قله 1468 میلیارد ريال در آبان ماه سال 97 رساند. در سه ماهه پایانی سال نیز اوضاع مجددا بهبود یافت و شاهد رشد درآمدهای عملیاتی هستیم. البته در نتیجه رشد نرخ ارز، درآمد صادراتی نیز نسبت به گذشته افزایش داشته است.

«پاکشو» در حاشیه امن / جدال بر سر ارز به نفع این شوینده تمام شد

در مجموع، وضعیت فروش محصولات مثبت و رو به رشد ارزیابی میشود و در صورتی که بتواند موانع تحریم را کنار بزند و بازارهای صادراتی بیشتری را در سیطره خود درآورد، بیش از گذشته میتواند به درآمدهای بیشتر بیاندیشد و از افزایش نرخ ارز به سود مناسبت‎تر خواهد رسید.

شایان ذکر است که این شرکت شوینده با سرمایه 1000 میلیارد ريالی، بیش از 2000 میلیارد ريال سود انباشته دارد؛ بنابراین، به راحتی میتواند از این محل حداقل 100 درصد افزایش سرمایه دهد.

باید خاطرنشان کرد که «پاکشو» در سال 97 بازدهی مناسب 121 درصدی را عاید سهامداران صبور خود کرد و در مدت گذشته از سال جاری نیز 21 درصد رشد قیمت داشته است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر