بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۳۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با بورس نیوز مطرح کرد:

کاهش ارزش پول ملی مانعی برای رشد شاخص در سال 98

براساس پیش بینی های انجام شده در سال 98 شاهد افزایش نرخ تورم به 35 درصد و کاهش میزان فروش نفت و مراودات مالی به دلیل اعمال تحر یم ها خواهیم بود که این امر کاهش ارزش پولی را به همراه خواهد داشت که به تبع آن مانعی در مقابل رشد شاخص قیمت سهم ها در بازار سرمایه نیز ایجاد می شود.
کد خبر : ۱۹۰۵۳۳

به گزارش بورس نیوز، در هفته ای که گذشت شاخص بازار سرمایه نوسانات زیادی را جربه کرد تا جایی که فعالین این بازار شاهد رکوردشکنی بی سابقع شاخص و قرار گرفتن آن در فراز 201 هزارو 995 وحد بودند اما پس از آن دماسنج بازار روند اصلاحی را در پیش گرفت.

در این خصوص فردین آقا بزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک آینده به خبرنگار بورس نیوز گفت: عواملی همچون پیش بینی بانک جهانی مبنی بر رشد منفی اقتصادی در سال 2019 به میزان 3.8 درصد و تایید آن توسط مرکز آمار کشور، متشکل نبودن و غیرقانونی بودن بازار ارز و سکه و همچنین غیر نقدشونده بودن بازار مسکن زمینه لازم برای سرمایه گذاری در بورس را در راستای کسب سود و حفظ ارش پول و سرمایه برای فعالین اقتصادی فراهم کرده است.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97 بورس با شتاب و جهش قابل توجه ای رشد 85 درصدی را تجربه کرد، افزود:در این زمینه افزایش نرخ ارز بعنوان موثرترین عامل محسوب می شود.

آقابزرگی افزود: براساس پیش بینی های انجام شده برای سال 98 عواملی همچون جهش قیمتی حاصل از تغییر نرخ 4200 تومان ارز حمایتی به نرخ نیمایی و فروش و واردات محصولات و مواد اولیه براساس نرخ سامانه نیما نشان دهنده عدم تعادل در وضعیت عرضه و تقاضا در بازار آزاد با نرخ دستوری که قبلا اعلام شده بود است.

وی ادامه داد: به دلیل رشد اقتصادی منفی و کاهش فروش نفت و فرآورده های نفتی در سال 98 بنیه اقتصادی کشور نسبت به سال ذشته ضعیف تر خواهد شد بنابراین که این امر کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ ارز را به همراه خواهد داشت بنابراین ممکن است شاهد ملاک محاسبه قرارگرفتن دلار نیمایی و یا نرخی بیش از آن در زمینه واردات و فروش محصولات باشیم.

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه افزایش نرخ ارز عاملی برای افزایش قیمت تمام شده محصولات محسوب می شود، افزود: جهش نرخ محصولات به تبع افزایش نرخ ارز در سال 98 نیز امکان پذیر خواهد بود که این امر عاملی موثر در زمینه جدب سرمایه گذاران به بازار بورس است.

آقابزرگی با تاکید براینکه متشکل و غیر قانونی بودن دیگر بازارها عاملی برای هدایت سرمایه گذاران به سمت بازار بورس محسوب می شود، ادامه داد: بنابراین تقاضای خرید سهام در بازار افزایش می یابد و به دلیل ابهام موجود در زمینه تبدیل دارایی به پول نقد برای فرشندگان سهام عرضه سهام کم می شود که به دلیل عدم تعادل در عرضه و تقاضا شاهد رشد قیمت ها خواهیم بود.

وی با اشاره به رشد 13 درصدی شاخص در یک ماه گذشته گفت: به طور خاص صنایع غذایی،قندی و پتروشیمی نیز به دلیل افزایش نرخ جهانی رشد بیش از 20 درصدی را تجربه کرده اند.

کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد:عواملی همچون عرضه و تقاضا، غیرمتشکل و قانونی نبودن دیگر بازارها و پیش بینی افزایش نرخ ارز ها، ثبات در قیمت های جهانی کامودیتی ها، عدم تلاطم شدید و قابل توجه در زمینه پیش بینی های رشد اقتصادی در کشورهایی مانند چین، آمریکا و اروپا و افزایش قیمت جهانی نفت زمینه را برای افزایش تقاضا در بازار بورس را فراهم می کند.

وی ادامه داد: دراین شرایط به تبع افزایش قیمت سهام، سهامداران حقیقی و حقوقی بازار نیز اقدام به فروش سهام خود می کنند بنابراین فشار عرضه نیز افزایش می یابد که این امر مانعی برای رشد شاخص محسوب می شود.

آقا بزرگی با بیان اینکه روند فعلی ادامه دار خواهد بود، تصریح کرد: نرخ ارز همچنان روند افزایشی را طی می کند بنابراین ممکن است به دلیل رشد 5 هرار واحدی شاهد منفی شدن 2 هزار واحدی آن نیز باشیم.

وی با اشاره به رکوردشکنی شاخص بازار در هفته گذشته گفت: براساس پیش بینی های انجام شده در سال 98 شاهد افزایش نرخ تورم به 35 درصد و کاهش میزان فروش نفت و مراودات مالی به دلیل اعمال تحر یم ها خواهیم بود که این امر کاهش ارزش پولی را به همراه خواهد داشت که به تبع آن مانعی در مقابل رشد شاخص قیمت سهم ها در بازار سرمایه نیز ایجاد می شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۰:۳۲
یه بهانه باید پیدا کنن که جلوی تولید رشدسهامو بگیرن کارشناسان فراموش کردن یه کلاغ هم از اسمون تالار حافظ گذشت این هم باعث میشه که بورس رشد نکنه این هم مثل تحلیل های مسخره تون بعد میگن چرا اقتصاد درست نمی شه