بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
«قچار» مدت مدیدی است در کانون توجهات سهامداران قرار گرفته و بازدهی خوبی را عاید همراهان خود کرده است. ارزیابی از سال 97 شرایط مطلوبی از فعالیت‎های این قندی به نمایش می‎گذارد اما شروع امیدوارکننده‎ای در سال 98 نداشته است.
کد خبر : ۱۹۱۰۱۸
بر اساس بررسی‎های واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، شرکت «فراورده‎های غذايی وقند چهارمحال» در اولین ماه از سال جدید نزدیک به 33 میلیارد ريال درآمد شناسایی کرد که عملکرد قابل قبولی به حساب نمی‎آید. چرا که در مدت مشابه سال قبل 128 میلیارد ريال درآمد کسب کرده بود. 
ثبت بازدهی شیرین در این قندی / «قچار» بالاخره کوتاه آمد
یکی از دلایل کاهش درآمدهای عملیاتی را باید در افت مقدار فروش شکر توليدی از چغندر قند جستجو کرد. شایان ذکر است که سهميه 11 هزار تن شکرخام وارداتي به اين شرکت اختصاص يافته که در تاريخ 26 فروردین ماه گشايش اعتبار شده و ساير مراحل در دست اقدام است؛ اولی اين شکر در چه تاريخي واصل شود، قابل پيش بيني نيست. در صورتی که این میزان شکر خام وارد فرایند تولید گردد، چرخ فروش با شتاب بهتری خواهد چرخید.
همان‎طور که در تصویر ذیل مشاهده می‎کنید، مقدار تولید فروردین ماه سال 98 در محدوده اسفند ماه قرار دارد و در ادامه روند نزولی فروش که از آذر ماه آغاز شده بود، رخ داده است. 
ثبت بازدهی شیرین در این قندی / «قچار» بالاخره کوتاه آمد 
«قچار» برآورد کرده در 3 ماهه نخست سال جاری به درآمد 317 میلیارد ريالی نزدیک شود و در اولین قدم، فقط 10 درصد آن را محقق کرد که عملکرد قابل قبولی به شمار نمی‎رود. 
البته از رشد درآمدها و سودآوری این شرکت قندی در سال 97 نیز نباید به سادگی عبور کرد. در سال گذشته، در مجموع 1356 میلیارد ريال از فعالیت‎های خود درآمد کسب کرد که نسبت به مدت مشابه سال قبل، 12 درصد رشد نشان می‎دهد. اما به مدد اندکی کنترل هزینه‎های تولید، سود شرکت پرش بلندی داشته و در دروه 9 ماهه منتهی به آذر 97 حدود 146 میلیارد ريال سود خالص شناسایی شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن افزایش 216 درصدی را حکایت می‎کند. بنابراین، صورت‎های مالی 12 ماهه «قچار» در شرایط مطلوبی منتشر خواهد شد و می‎تواند کام سهامداران را شیرین نگه دارد. 
در نظرسنجی امروز بورس نیوز، 40 درصد از شرکت کنندگان اعلام کردند که تمایل به خرید «قچار» دارند و 60 درصد دیگر موضع فروش را برگزیدند.
  ثبت بازدهی شیرین در این قندی / «قچار» بالاخره کوتاه آمد
در معاملات امروز، 359 خریدار در مقابل 124 فروشنده صف‎آرایی کردند که تماما حقیقی‎های بازار سرمایه بودند. پس از 8 روز مداوم تجربه صف خرید، امروز نیز در همین شرایط معاملات خود را پیگیری کرد و در حداکثر قیمت مجاز مبادله شد. اما در ادامه صف خرید آن عرضه شد و تا محدوده قیمتی منفی نیز حرکت کرد که در نهایت، با افت قیمت اندکی به معاملات امروز خود پایان داد. بنابراین، مطابق با نظرسنجی انجام شده فشار فروش بیش از خرید بود. 
حجم بالای معاملات در 3 روز کاری گذشته را نیز باید در تصمیم‎گیری‎های خود مدنظر قرار داد که تفاوت بسیاری با روزهای قبل از آن دارد و تقریبا این حجم از تبادل سهام این قندی کم نظیر است.
شایان ذکر است که «قچار» در سال 97 رشد قیمت 100 درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساند و در مدت کوتاه گذشته از سال 98 نیز جهش قیمتی 74 درصدی را تجربه کرد. در مجموع، معاملات این سهم برای سرمایه‎گذاران همراه با بازدهی و سود بوده است. 
اشتراک گذاری :
ارسال نظر