بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
کارمزد تصفیه شکر خام افزایش یافته اما این موضوع بر روی درآمد برخی شرکت‎ها اثری ندارد. با همه این اوصاف، وضعیت عملیاتی «قشهد» رو به صعود حرکت می‌کند که انتظارات از تداوم آن حکایت دارد.
کد خبر : ۱۹۱۰۷۸
به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، مدتی است که بحث کمبود عرضه شکر در بازار و افزایش افسارگسیخته قیمت آن، شرکت‎های تولیدکننده قند و شکر را بر سر زبان‎ها انداخته است؛ موضوعی که در سال‎های اخیر بارها شنیده شده و هر از گاهی توجهات را به این صنعت جلب کرده است. 
مصوبه‎ای که کام این قندی را شیرین نکرد / صعود «قشهد» تداوم می‌یابد!
در همین راستا، ستاد تنظیم بازار وزارت صمت از توزیع 20 هزار تن شکر به قیمت هر کیلو 3400 تومان خبر داده؛ هر چند که شواهد باز هم از کاهش عرضه شکر در بازار حکایت دارد. 
خبر مهم دیگر در این صنعت، افزایش حدود 74 درصدی نرخ کارمزد تصفیه شکر خام است که بر این اساس، از 125 به 217 تومان افزایش یافت. البته باید این نکته را مدنظر قرار داد که حجم تصفیه شکر خام بخش دولتی از 15 هزار تن کنونی به 25 هزار تن رسیده و از سوی دیگر، نرخ کارمزد تصفیه شکر خام بخش خصوصی بیش از هر چیز تابع عرضه و تقاضای بازار است. بنابراین، از این موضوع بر اغلب شرکت‎های بورسی چندان اثرگذاری بالایی ندارند.
در همین رابطه به سراغ شرکت «شهد(قند خوی)» رفتیم تا با سایر شرکت‎های گروه قیاس شود.
این شرکت قندی در فروردین ماه 647 میلیون تومان درآمد کسب کرد و مجموع درآمدهای عملکرد دوره 7 ماهه خود را به رقم 198 میلیارد تومان رساند. این میزان درآمد معادل 86 درصد کل درآمد دوره 12 ماهه سال مالی منتهی به شهریور ماه 97 است. بنابراین، با توجه به شرایط کنونی سود شرکت در سال مالی جاری صعود خواهد داشت.
مصوبه‎ای که کام این قندی را شیرین نکرد / صعود «قشهد» تداوم می‌یابد! 
تحلیل فاصله ساختار دارایی‎ها نشان می‌دهد که 61 درصد کل دارایی‎ها در بخش جاری نگهداری می‌شود؛ در حالی که در میانگین گروه قند و شکر، این میزان کمتر از 60 درصد است. 
 مصوبه‎ای که کام این قندی را شیرین نکرد / صعود «قشهد» تداوم می‌یابد!
نکته ای که در این تحلیل به چشم می‌آید، درصد قابل توجه سرمایه‎گذاری‎های کوتاه مدت از کل دارایی‎های «قشهد» است؛ چرا که تا سال‎های اخیر خبری از این سرفصل در ترازنامه نبود و در سال مالی جاری رقمی‌ برای این بخش درنظر گرفته شد که از میانگین گروه نیز 6 درصد بیشتر است. 
«قشهد» در کاهش حساب‎های دریافتنی تجاری خود موفق عمل کرده که می‌تواند نشان از کاهش دوره وصول مطالبات داشته باشد.
اما موجودی مواد و کالای این شرکت در دوره‎های اخیر روند نزولی در پیش گرفته و از میانگین 18 شرکت دیگر این صنعت بورسی نیز پایین‎تر آمده است.
این سهم در بازار سرمایه نیز عملکرد قابل قبولی از خود به نمایش گذاشته و در سال 97 بازدهی خیره‎کننده 215 درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در مدت گذشته از سال جاری 24 درصد بر قیمت آن افزوده شده است. 
در نظرسنجی امروز بورس نیوز، 38 درصد از شرکت‎کنندگان موقعیت خرید را در معاملات امروز «قشهد» انتخاب کردند و اکثریت خواهان فروش این سهم بودند.
 مصوبه‎ای که کام این قندی را شیرین نکرد / صعود «قشهد» تداوم می‌یابد!
بر این اساس، در معاملات امروز 263 خریدار در برابر 114 فروشنده صف‎آرایی کردند که نشان از قدرت بالای فروش بود. نتیجه داد و ستد آن‎ها، افت 3 درصدی قیمت نسبت به روز گذشته بود. حقوقی‎ها فعالیتی در زمینه خرید از خود نشان ندادند اما در صف عرضه قرار گرفتند و 19 درصد از سهام فروخته شده را به عهده گرفتند. 
به طور کلی، «قشهد» در سال جاری وضعیت مطلوبی را رقم خواهد زد اما از مصوبه افزایش نرخ کارمزد تصفیه شکر خام منتفع نخواهد شد؛ چرا که این عملیات درون این شرکت انجام نمی‌گیرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر