بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
در چند سال اخیر همواره از تحریم‎ها به عنوان یکی از بزرگ‌ترین چالش‎های اقتصادی یاد شده که حتی شرکت‎های بزرگ نیز نتوانستند راه گریز پیدا کنند.
کد خبر : ۱۹۱۱۶۵
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، پیش‌بینی‎های نهادهای مختلف حاکی از آن است که اقتصاد ایران با تشدید تحریم‎ها با چالش بزرگی مواجه شده که  در سال‌های آتی اثرات آن نمود بیشتری پیدا خواهد کرد. ترکش‎های تحریم‎ها مسلما با شدت بیشتری بر تن شرکت‎های بزرگ و مطرح، خواهد نشست.

نمایش تلخ تحریم در «گروه مپنا» / سریال فرار از زندان باز هم تکرار می‎شود
یکی از شرکت‎هایی که به همراه زیرمجموعه‎های خود در دایره تحریم قرار گرفتند، «گروه مپنا» بود. در اثر اعمال دور جدید تحریم‎ها مراودات این شرکت بزرگ با شرکت‎های مطرح خارجی همچون زیمنس آلمان به حاشیه کشیده شد. 

«مپنا» در دور اول تحریم‎ها
بررسی‎ها نشان می‎دهد که دور نخست تحریم‎ها در سال 89، «گروه مپنا» را به سرعت تحت تأثیر قرار داد و در پی آن، روند نزولی درآمدهای عملیاتی شکل گرفت.

همان‎طور که ملاحظه می‎کنید درآمدهای عملیاتی از 2548 میلیارد تومان در سال 88 به 1736 میلیارد تومان در سال 91 افت کرد.
 نمایش تلخ تحریم در «گروه مپنا» / سریال فرار از زندان باز هم تکرار می‎شود
به همین ترتیب، سود خالص نیز روندی پرنوسان را طی کرده و افت و خیزهای فراوانی داشته است. 

در سال 90 که درآمدهای اصلی شرکت افت داشته، به مدد سایر درآمدها توانسته سود خالص خود را بالا ببرد اما در سال بعد، این رخداد تکرار نشد و شاخص افت سودآوری «مپنا» بودیم. 
 سریال فرار از زندان باز هم تکرار می‎شود/ معافیتی در پس نمایش تلخ تحریم در «گروه مپنا»

همان‎طور که در تصویر زیر ملاحظه می‎کنید، تحریم‎ها بر هزینه‎های این شرکت اثرگذار بود و موجبات کاهش حاشیه سود ناخالص را فراهم آورد. تا سال 91 موقعیت خود را حفظ کرد و تلاش‎ها برای کنترل هزینه‎های تولید جواب داد اما در سال 92 ظاهرا اثر تحریم‎ها نمود پیدا کرد و شاهد افت حاشیه سود هستیم. 

 سریال فرار از زندان باز هم تکرار می‎شود/ معافیتی در پس نمایش تلخ تحریم در «گروه مپنا»

هر چند که در سال‎های پس از دور اول تحریم‎ها، توانست خود را با شرایط موجود وفق دهد و مجددا گام در مسیر صعود بگذارد. البته از این نکته نیز نباید گذشت که شرکت فولمن شریک ایرانی شرکت «مپنا»، بنا به حکم دادگاه اروپا در سال 92 معاف از تحریم‎ها شد. 

شاید همین مورد عاملی شد تا «مپنا» بتواند مجددا درآمدهای خود را افزایش دهد و بر هزینه‎های خود مسط شود. 

«مپنا» در دور دوم تحریم‎ها 

در حالی که این شرکت بزرگ جان تازه گرفته بود و روند صعودی را با سرعت بیشتر می‎پیمود، دور جدید تحریم‎ها آغاز گردید. سال 97 تحریم‎های جدید از سوی آمریکا بر علیه ایران وضع گردید و «مپنا» نیز از این قاعده مستثنا نبود.

همان‎طور که در تصاویر بالا ملاحظه کردید، درآمدهای عملیاتی طی عملکرد 12 ماهه منتهی به فروردین 98 نسبت به 12 ماهه سال قبل از آن، افت داشت. سود خالص نیز تأثیرپذیری بالایی از این موضوع نشان داد؛ به گونه‌ای که در دوره 9 ماهه سال مالی اخیر، به زحمت به نصف سود خالص 12 ماهه قبل از آن رسید.

بنابراین، می‎توان چنین گفت «مپنا» تحت تأثیر تحریم‎ها قرار داشته و دارد اما با کنترل هزینه‎ها و حضور مؤثرتر در بازارها، توانست عملکرد خود را بهبود ببخشد. 

حال سوال این است که آیا «گروه مپنا» می‎تواند عملکرد مثبت خود در سال‎های پس از دور اول تحریم‎ها را در دور جدید نیز تکرار کند و مجددا شاهد اوج‎گیری این شرکت در پارامترهای مختلف باشیم؟!
اشتراک گذاری :
ارسال نظر