بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: مجلس و دولت بر سر استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین به توافق رسیدند. اما در حال حاضر بحث قیمت و سهمیه‌بندی در میان نیست. در این مرحله تنها بحث فعال‌سازی دوباره کارت سوخت‌ها مطرح‌شده است.
کد خبر : ۱۹۱۱۷۸

تنها بحث فعال‌سازی دوباره کارت سوخت‌ها مطرح است

به گزارش بورس نیوز، رضا پدیدار درباره کارت سوخت اظهار کرد: مجلس و دولت بر سر استفاده از کارت سوخت برای مصرف بنزین به توافق رسیدند. اما در حال حاضر بحث قیمت و سهمیه‌بندی در میان نیست. در این مرحله تنها بحث فعال‌سازی دوباره کارت سوخت‌ها مطرح‌شده است.

وی افزود: کارت سوخت درواقع سیستم هوشمندی است تا مصرف‌کنندگان شناسایی شوند تا متناسب با نیاز آن‌ها سوخت در اختیارشان قرار بگیرد. این اقدام در دو فاز قابل‌اجراست. فاز اول این است که مصرف‌کننده واقعی شناسایی شود و از قاچاق جلوگیری شود. فاز دوم هم شروع نظام بهینه و هوشمند برای تعدیل مصرف و اصلاح قیمت است. به‌این‌ترتیب فاز دوم به سهمیه‌بندی بنزین می‌رسد.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران ادامه داد: سال گذشته میزان قاچاق سوخت در استان‌های مرزی افزایش پیدا کرد و کارت سایر استان‌ها در استان‌های مرزی استفاده می‌شد. به عنوان مثال مشاهده‌شده بود که تاکسی‌ها و سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی که اگر در طول روز حتی دو شیفت هم کار کند کل مصرف‌شان به 30 لیتر بنزین هم نمی‌رسد، به‌جای 30 لیتر، 300 لیتر بنزین از پمپ‌بنزین خریداری کرده است. کاملاً مشخص است که این خودرو 300 لیتر را مصرف نکرده بلکه قاچاق کرده و فروخته است.

پدیدار درباره سامانه هوشمند کارت سوخت توضیح داد: استفاده از سامانه هوشمند کارت سوخت، این امکان را برای کشور فراهم می‌کند که برای مرحله اول نظام توزیع، گامی منطقی برداشته شود و از پرداختن به اقدامات غیرمنطقی جلوگیری به عمل آید.

وی تاکید کرد: در فاز دوم با توجه به شرایط اقتصادی و ارزش‌افزوده اقتصادی برای کشور می‌توانیم یک نظام صرفه‌جویی فراهم کنیم تا مصرف هم تعدیل شود. به‌این‌ترتیب مازاد مصرف تا سقف تولید محصولات هیدروکربنی مانند بنزین را صادر کنیم. در این مرحله بنزینی که الان به‌راحتی قاچاق می‌شود، قدرت ارزآوری پیدا می‌کند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره ساماندهی مصرف بنزین توضیح داد: اگرهمه مردم کشور از کارت سوخت استفاده کنند، مصرف بنزین ساماندهی می‌شود. سال گذشته در استان‌های مرزی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران استفاده از کارت سوخت را الزامی اعلام کرد. به‌این‌ترتیب افرادی که بیش‌ازحد متعارف مصرف داشتند را شناسایی کرد. در ادامه این شناسایی افرادی که از کارت سوختشان بیش از 30 لیتر در روز استفاده کرده بودند، از سامانه هوشمند خارج شدند. جالب این بود که هیچ‌کسی هم اعتراض نکرد، چراکه عموم این گروه خلاف‌کار بودند.

پدیدار گفت: با اقدامی که از طرف دولت در استان‌های مرزی صورت گرفت، صرفه‌جویی زیادی در مصرف بنزین انجام شد و آمار قاچاق آن کاهش پیدا کرد. البته که طی این مدت آماری که درباره قاچاق گفته می‌شد، اشتباه بود.

وی تصریح کرد:زمانی که سامانه هوشمند مصرف سوخت راه‌اندازی شود، افرادی که بیشتر از میزان نرمال، مصرف بنزین داشته باشند شناسایی می‌شوند. مثلاً امکان ندارد یک خودرو معمولی هرروز 50 لیتر بنزین مصرف کند. با استفاده از کارت سوخت، این ضعف شناسایی و این گروه‌ها قابل‌ردیابی می‌شوند.

عضو هیات نمایندگان اتاق تهران گفت: از طرفی زمانی که سامانه هوشمند سوخت وجود داشته باشد، می‌توان از تجزیه ‌و تحلیل آن میانگین مصرف خودروها را در ماه مشخص کرد. با این شرایط می‌توان سهمیه معقول‌تری برای خودروها در نظر گرفت. مصرف بنزین باید ساماندهی شود و بهتر است بدون حساسیت دراین‌باره تصمیم‌گیری شود.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اطلاعیه داد؛

استفاده از کارت سوخت خودرو از ۲۲ مردادماه

از سوی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اعلام شد؛

روش‌های دسترسی آسان‌تر به رمز کارت هوشمند سوخت

شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران اطلاعیه داد:

اطلاعیه برای دارندگان کارت های هوشمند سوخت

ارسال نظر