بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۲
خبر تحریم «فارس» به همراه شرکت‎های تابعه می‎توانست بیش از آن چه که رخ داد، معاملات را در بازار سهام تحت تأثیر قرار دهد ولی ظاهرا اهالی بازار نیز نسبت به این دست اخبار خنثی شده‎اند و دیگر مانند گذشته تازگی ندارد.
کد خبر : ۱۹۲۲۵۹
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شب گذشته خبری مبنی بر اعمال تحریم‌های جدید علیه پتروشیمی‎ایران از سوی آمریکا روی خروجی سایت‎ها قرار گرفت. طبق اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا شرکت «صنایع پتروشیمی ‎خلیج فارس» و 39 شرکت تابعه و نمایندگی‌های فروش آن در فهرست سیاه تحریم‌ها قرار گرفته‌اند.

‎‎‎‎‎کهنگی تحریم‎ها روی تابلوی بورس ننشست / «فارس» نم پس نمی‎دهد

شرکت «صنایع پتروشیمی‎خلیج فارس» به سبب حمایت مالی از قرارگاه خاتم الانبیا که مرکز مهندسی و ساخت و ساز سپاه پاسداران انقلاب اسلامی‎است، تحریم شده است. بنا به اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، این شرکت به تنهایی نیمی ‎از صادرات پتروشیمی ‎ایران را بر عهده دارد. 

در این میان، نام شرکت‎های بورسی «مبین»، «فجر»، «بوعلی»، «پترول»، «لردگان»، «نوری» و «پارس» به چشم می‎خورد. 
همان‎طور که انتظار می‎رفت اعلام این خبر معاملات سهام شرکت‎های پتروشیمی‎ در بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار داد که در نتیجه آن، «فارس» 276 واحد اثر منفی بر شاخص کل گذاشت که اولین روز هفته را به رنگ سبز آغاز نکند.

البته این موضوع بر کلیت گروه پتروشیمی ‎اثرگذار نبود و سهام برخی شرکت‎ها سبزپوش بودند و رشد قیمت را به معرض نمایش گذاشتند. مدتی قبل نیز خبر تحریم صنعت فلزات اساسی منتشر شد که در آن زمان اغلب معتقد بودند این موضوع تازگی ندارد و بیشتر بازی روانی است. در خصوص تحریم «فارس» و زیرمجموعه‎هایش نیز به نظر می‎رسد همین جو حاکم باشد. معاملات امروز نیز مؤید همین موضوع است و چندان اثر منفی تحریم‎ها بر معاملات سهام این شرکت نمود پیدا نکرد.

در نظرسنجی امروز بورس نیوز در خصوص معاملات «فارس» نیمی ‎از شرکت‎کنندگان ابراز تمایل به خرید این سهم بزرگ بازار سرمایه کردند و نیمی‎دیگر موضع فروش را نشانه رفتند. 

‎‎‎‎‎کهنگی تحریم‎ها روی تابلوی بورس ننشست / «فارس» نم پس نمی‎دهد
 
در معاملات امروز ۱۹۹خریدار در مقابل ۴۴۴ فروشنده قرار گرفتند که تنها ۲درصد افت قیمت در پایان به ثبت رسید و خبری از صف فروش نبود. 
بازدهی سال۹۷ این سهم ۵۴درصد بود و از ابتدای سال۹۸ تا به امروز ۱۶درصد رشد قیمت داشته است. 

نگاهی به رفتار حقوقی‎ها در «فارس» نشان می‎دهد که در اغلب روزهای سال جاری بیش از آن که فروشنده باشند، خریدار بودند و در مجموع، ۲۷۵میلیارد ريال از سهام این شرکت را به نفع خود مصادره کرده‎اند.

در معاملات امروز نیز ۸۶درصد خریدهای انجام شده را حقوقی‎ها بر عهده گرفتند و تنها ۲۹درصد در فروش مشارکت داشتند.

‎‎‎‎‎کهنگی تحریم‎ها روی تابلوی بورس ننشست / «فارس» نم پس نمی‎دهد
 
روند حجم معاملات «فارس» نیز جز در پاره‎ای از اوقات، در محدوده ای مشخص حرکت کرده است.

‎‎‎‎‎کهنگی تحریم‎ها روی تابلوی بورس ننشست / «فارس» نم پس نمی‎دهد
 
در مجموع با توجه به معاملات امروز این گروه برآورد می‎شود در روز آینده شاهد بازار نگاه مثبت‎تری به پتروشیمی‎ها و کلیت بازار داشته باشد. 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
این پتروشیمی تغییرات خود را تکمیل کرد؛

۷۱ میلیارد تومان سود در انتظار «مبین»

آماده باش به سهامداران این شرکت؛

فروش دارایی های «پترول» به شور گذاشته می شود

ارسال نظر