بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۳
قدرت‎نمایی خریداران در نظرسنجی این سهم؛

آیا تجدید ارزیابی، عامل جهش مجدد «خصدرا» می‌شود

با توجه به تمدید فرصت معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها، این موضوع پس از تصویب صورت‌های مالی سال۹۷ مجددا در دستور کار «خصدرا» قرار خواهد گرفت و شاید همین موضوع عاملی برای صعود روزهای اخیر این سهم باشد.
کد خبر : ۱۹۳۱۹۷

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، شرکت «صنعتی دریایی ایران» با سرمایه اسمی‌ ۱۵۰میلیارد تومانی بالغ بر ۱۰۰۳میلیارد تومان زیان انباشته دارد.

اوضاع بحرانی این شرکت در ساختار بدهی‌ها به خوبی مشهود است؛ جایی که در مقابل ۲۱۸۲میلیارد تومان دارایی جاری، ۳۳۵۲میلیارد تومان بدهی جاری دارد.

تجدید ارزیابی عامل جهش دوباره «خصدرا» می‌شود؟

در سال۹۷ «خصدرا» توانست درآمدهای عملیاتی خود را ۷۷درصد بالا ببرد و نسبت به سال۹۶ به رقم ۱۶۶۰میلیارد تومان برساند. از سوی دیگر، بهای تمام شده به صورت کنترل شده ۴۶درصد رشد کرد و در نتیجه این موارد، سود ناخالص جهش جالب توجه ۵۹۶درصدی را تجربه کرد. 

تلاطم بازار ارز و افزایش نرخ‌ها به ضرر «خصدرا» تمام شد و ۲۹۵میلیارد تومان هزینه عملیاتی به شرکت تحمیل شد و از سوی دیگر سال۹۶ با فروش دارایی‌های ثابت درآمد مطلوبی را کسب کرد و به تبع این درآمد در سال۹۷ تکرار نشد. 

به این ترتیب، از شدت سودآوری کاسته شد و سود خالص سال۹۷ نسبت به سال قبل از آن افت ۹۲درصدی را نشانه رفت.

در سال۹۷ معافیت مالیاتی بابت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شامل حال این شرکت می‌شد اما؛ نتوانست در مهلت مقرر این امر را ممکن سازد. 

حال با توجه به تمدید فرصت معافیت مالیاتی مزبور در سال۹۸، بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها پس از تصویب صورت‌های مالی سال۹۷ مجددا در دستور کار قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، از سایر محل‌ها همچون مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران نیز بر سرمایه «صنعتی دریایی ایران» افزوده خواهد شد.

همین موضوع سبب شد تا این سهم در مجموع، سال۹۷ را با ثبت زیان ۱۱درصدی به پایان رساند؛ در حالی که در برهه ای از زمان بازدهی حدود ۷۰درصدی را نیز عاید سهامداران خود کرده بود. حال به همان دلیل که سال قبل با افت و خیز قیمت سهام مواجه شد، در مدت سپری شده از سال۹۸ جبران گذشته را کرد و رشد قیمت ۵۱درصدی را در کارنامه خود ثبت کند.

در نظرسنجی امروز آبسیم پلاس در خصوص معاملات روز جاری «خصدرا»، ۵۵درصد در سمت تقاضا ایستادند و میل به خرید نشان دادند و ۴۵درصد دیگر در قامت فروشنده ظاهر شدند.

تجدید ارزیابی عامل جهش دوباره «خصدرا» می‌شود؟

در معاملات دهمین روز تیر ماه ۱۲۷۹خریدار در مقابل ۱۲۴۶فروشنده صف آرایی کردند و تا حدودی قدرت فروشنده‌ها بیش از خریداران بود.

در حال حاضر ارزش بازار «خصدرا» با سرمایه اسمی‌ ۱۵۰میلیارد تومانی در حدود ۲۵۸۵میلیارد تومان است و دیگر هم‎گروهی این شرکت، «بالاس» با سرمایه ۱۵میلیارد تومانی، ارزشی بالغ بر ۱۴۱میلیارد تومان دارد.

بررسی روند معاملات «خصدرا» نشان می‌دهد که در دو روز کاری گذشته حجم داد و ستد سهم به یک‎باره شتاب گرفته و فراتر از ۳۰روز کاری اخیر حرکت کرده است.

تجدید ارزیابی عامل جهش دوباره «خصدرا» می‌شود؟

در مجموع، با توجه به اخبار پیرامون سهم و حجم معاملات ثبت شده در چند روز کاری اخیر، به نظر می‌رود روند صعودی این سهم همچنان ادامه دارد و مطابق نظرسنجی انجام شده، «خصدرا» خریداران پروپاقرصی داشته باشد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
در سه ماه اتفاق افتاد؛

۹۴ ریال زیان "خصدرا" برای هر سهم

در سه ماه اتفاق افتاد؛

۹۴ ریال زیان "خصدرا" برای هر سهم

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۰ تير ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۱
سلام نطر این جانب رو به رشت است بخاطر افزایش سرمایه