بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۱
گزارش‌های مالی «خدیزل» از نگاه بسیار خوش‌بینانه مدیریت حکایت می‌کند؛ در حالی که این نگاه در معاملات سال گذشته نمود پیدا نکرد. هر چند که ظاهرا سال جاری برای سهامداران این شرکت متفاوت سیر می‌شود.
کد خبر : ۱۹۳۲۳۹

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، عملکرد سال۹۷ شرکت «بهمن ديزل» به تحقق ۵۶۶ میلیارد ريال سود خالص انجامید که حاکی از افت ۳۳درصدی فشار سودآوری دارد. درآمدهای عملیاتی درنتیجه کاهش ۵۶درصدی مقدار فروش، ۲۷درصد تنزل یافت. از سوی دیگر، زیان ناشی از تسعیر ارز و جهش ۸۲درصدی هزینه مالی اوضاع را سخت‎تر کرد.

نگاه خوش‎بینانه «بهمن دیزل» به معاملات سهم سرایت می‌کند؟

پیش از این، «خدیزل» برآورد کرده بود با رشد ۴۰درصدی، در دوره ۱۲ماهه سال۹۸ به درآمد فروش ۶۴۶۹میلیارد ريالی دست یابد. 

بر اساس گزارش عملکرد دوره ۳ماهه نخست، موفق به شناسایی تنها ۱۰۰۸میلیارد ريال درآمد گردید که معادل ۱۶درصد رقم پیش بینی شده است.

نگاه خوش‎بینانه «بهمن دیزل» به معاملات سهم سرایت می‌کند؟

سال گذشته که در ۳ماهه نخست سال درآمد ۱۵۸۱میلیارد ريالی کسب کرده بود، در پایان سال جمع کل درآمدها به رقم ۴۶۱۱میلیارد ريال ختم شد. 

حال چگونه است که برای سال۹۸ رشد ۴۰درصدی کل درآمدها را پیش بینی کرده است؟!

بنابراین، به نظر می‌رسد پیش بینی‌های این شرکت بسیار خوشبینانه است و تا تحقق ارقام عنوان شده در گزارش‌های منتشر شده در کدال، راه بسیار طولانی در پیش دارد.

«خدیزل» از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی قابل توجه ۱۱۶درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورد. البته در سال قبل در مجموع عملکرد موفقی نداشت و ۵درصد افت قیمت را در کارنامه سال۹۷ خود ثبت کرد.

در نظرسنجی آبسیم پلاس، در خصوص معاملات امروز «خدیزل»، ۴۳درصد شرکت کنندگان رأی به خرید این سهم دادند و ۵۷درصد دیگر موقعیت فروش را برگزیدند.

نگاه خوش‎بینانه «بهمن دیزل» به معاملات سهم سرایت می‌کند؟

در معاملات یازدهمین روز تیر ماه، معاملات «خدیزل» در نوع خود جالب توجه بود؛ چرا که تنها ۹خریدار در مقابل ۶۳فروشنده ظاهر شدند. این سهم در حالی که ساعات ابتدایی معاملات را در نزدیکی صفر تابلو آغاز کرده بود، خیلی زود به صف خرید رسید و ظاهرا خریداران پروپاقرصی دارد.

قابل ذکر است که روزهای معاملاتی پیش از این، «خدیزل» در شرایط سرخی قرار داشت و نتوانست انتظارات را برآورده کند و در یک سیر نزولی گرفتار شده بود.

ارزش بازار گروه خودرو و ساخت قطعات در حال حاضر بالغ بر ۳۳۳هزار میلیارد ريال است که از این میزان، ۶۶۵۳میلیارد ريال (۲درصد) مربوط به «خدیزل» است.

به طور کلی، در مدت سپری شده از سال۹۸ بیش از ۱۶۸میلیارد ريال از سهام این شرکت از حقوقی‌ها به حقیقی‌ها منتقل شده است.

در شکل ذیل روند حجم معاملات این سهم در بازه زمانی یاد شده را ملاحظه می‌فرمایید:

نگاه خوش‎بینانه «بهمن دیزل» به معاملات سهم سرایت می‌کند؟
اشتراک گذاری :
ارسال نظر