بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۰۵
اینک این سوال مطرح است که چرا قرارداد با تامین سرمایه امین بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران و بالاتر از نرخ رایج منعقد شد.
کد خبر : ۱۹۳۲۶۸
مدیران شرکت پاسخ دهند/ دلیل رفتارهای غیرحرفه ای اخیر و تحمیل زیان به سهامداران چه بوده است؟
به گزارش بورس نیوز، جمعی از سهامداران شرکت ذوب آهن اصفهان در نامه ای سرگشاده نوشتند:

«شركت ذوب آهن علاوه بر اينكه يك شركت سهامي عام است كه داراي تعداد بسيار زيادي سهامدار حقيقي است و رعايت حق الناس نيز بر همگان واجب است؛ به عنوان نماد و پيشتاز صنعت كشور و به خصوص صنعت فولاد داراي شان و شخصيت است. ولي متاسفانه به نظر ميرسد در طي ماه هاي اخير بعضی رفتارهای غیرحرفه ای در اين شرکت، خسارت هاي مادي و معنوي قابل توجهي به شركت تحميل نموده است كه در زير صرفا به دو مورد مهم آن اشاره ميشود.
 
طي سنوات اخير شركت در سه نوبت نسبت به تامين مالي از بازار سرمايه در قالب فروش اوراق سلف موازي استاندارد اقدام کرده است. ولي در آخرين مورد، بدون در نظر گرفتن رويه های مرسوم در انعقاد قراردادها، اقدام به عقد قرارداد با شركت تامين سرمايه امين شده است. 

نرخ كلي تامين مالي از دو بخش نرخ اوراق و هزينه هاي مترتب بر آن تشكيل ميشود كه عمدتا هزينه تعهد پذيره نويسي و بازار گرداني را شامل ميشود. در اين دوره از انتشار اوراق سلف نرخ اوراق ۱۹ تا ۱۹.۵ درصد و نرخ تعهد پذيره نويسي ۳.۵ درصد و بازار گرداني ۴ درصد بوده است. 

صرف نظر از نرخ اوراق كه متغيري تقريبا برون زا و غير قابل كنترل براي شركت است، تعيين نرخ تعهد پذيره نويسي و بازار گرداني متغيرهايي هستند كه كاملا متكي به توان حرفه اي در مذاكرات و قدرت چانه زني شركت هستند.

نرخ ۷.۵ درصد براي بازارگرداني و تعهد پذيره نويسی، نرخی بسيار بالا و غير قابل توجيه است كمااينكه در دو مرتبه قبلي انتشار اوراق مجموع اين دو نرخ حدود ۲ درصد بوده است. این در حالی است که در دو مرحله قبل نرخ سود بانكي حدود ۲۳ درصد و اسناد خزانه گاها تا ۲۶ درصد بوده و بالتبع نرخ ارواق بايد در همين حدود تعيين ميشد و نرخ كلي اوراق در محدوده ۲۵ تا ٢٧ درصد مطلوب بوده است ولي در دوره اخير نرخ بهره بانكي حدود ١٨ درصد بوده و نرخ كلي اوراق بايد در محدوده ۲۱ تا ۲۲ بود كه متاسفانه حداقل ۲۶.۵ در صد براي شركت هزينه دارد لذا هزينه حداقل ٥ درصد مبلغ اوراق كه معادل ١٠ ميليارد تومان ( براي انتشار ٢٠٠ ميليارد تومان اوراق ) قابل حذف بوده است. 

عجیب تر آنکه ظاهرا تامین سرمایه امین پس این قرارداد، قرارداد را با نرخ پایین تر به تامین سرمایه دیگری واگذار کرده است! اینک این سوال مطرح است که چرا قرارداد با تامین سرمایه امین بدون در نظر گرفتن منافع سهامداران و بالاتر از نرخ رایج منعقد شد؟ 

دومین اقدامی که جز زیر پا گذاشتن منافع سهامداران منفعت دیگری نداشته، معاملات سهم شرکت منگنز ایران بوده است. 

در تابستان سال ٩٧ نماينده سازمان امور مالياتي به جهت بدهي مالياتي ذوب آهن نسبت به فروش سهام شركت معادن منگنز متعلق به ذوب آهن در قيمت حدود ٢٢٠ اقدام کرد . 

بعد از اين موضوع شرکت ذوب آهن اصفهان در اقدامی هیجانی شروع به خرید «کمنگنز» (به نام شركت تارابگين) کرد و قيمت سهم را تا حدود ٥٥٠ تومان افزايش داد و هزينه سنگيني به شركت تحميل كرد؛ ولي متاسفانه بعد از گذشت تنها چند ماه، در آبان ماه مجددا در قيمت هاي پايين تر اقدام به فروش سهام معادن منگنز کردند و ضمن واگذاري صندلي هيات مديره از سهم خارج شدند كه بازتاب بسيار منفي مبني بر تباني در خريد و فروش سهم نزد فعالان بازار سرمايه ايجاد كرد.

بد نیست مدیران محترم شرکت توضیح دهند دلیل این خرید و فروش عجیب و غریب و تحمیل زیان به شرکت چه بوده است؟
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۲
دزدی روز روشن
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۲:۵۹
سلام تامین سرمایه امین درحال کارشناسی یک شرکت بورسی هست ودارد عملا خلاف مقررات برای سرمایه کداری مرکزی وطرح سجام سهمداران شرکت رابا دروغ وکلک مجبورمیگند که درطرح سجام ثبت نام کنند وقتی یک طرح ومقررات راتبدیل به قانون میکنند وبرای این مقررات سجام هزاران بیقانونی میکنند جای تعجب ندار حالا خوباست که میکویند بورس شفاف است وشفاف دارند خلاف قانون عمل میکنند به نماینده تامین سرمایه یاداوری کردم ثبت درسجام با این کلک واجبار خلاف قانون است وکفت اینرا سازمان بورس ازماخواسته وسبردهکذاری مرکزی الزام کرده که حدا اقل ده درصد سهمداران که برای عرضه اولیه این تامین سرمایه فعال است اماردهد جرا مقررات زصا خانی سازمان وضع میکند وخلاف انصاف وعدالت به حرف وعمل باطل خودش سبردهکذاری وسارمان بورس دراینمورد خلاف میکنند صاحب امامزاده که این کثافنکاریرامیکند باید مردم همه خلافی انجام دهند واقعا نفوذیها درسبرده کذاری مرکز فعال هستند و وزارت اطلاعات نکاه هم نمیکند