بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۵ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۳
مجمع سالیانه «گل‌گهر» پرخبر بود و حواشی آن همچنان ادامه دارد. گویا «فولاد» قصد کوتاه آمدن ندارد و حاضر نیست میدان را به دست «وامید» بدهد.
کد خبر : ۱۹۳۳۰۷

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، گویا دعوا بر سر کرسی‌های هیئت مدیره شرکت «گل‌گهر» بالا گرفته و دو شرکت بورسی «سرمایه‌گذاری امید» و «فولاد مبارکه» به دنبال به دست گرفتن قدرت در این شرکت هستند.

جدال قدرت در معادن «گل‌گهر» / بازی به نفع «وامید» تمام می‌شود یا «فولاد»؟

داستان از جایی شروع شد که در نهمین روز تیر ماه سال جاری، در مجمع عمومی‌عادی سالیانه «گل‌گهر» انتخاب اعضای جدید هیئت مدیره نیز در دستور کار قرار گرفت و بر اساس آن، شرکت «سرمایه‌گذاری مهر» جای «توسعه معدني و صنعتي صبا نور» را در ترکیب هیئت مدیره گرفت.

«فولاد مبارکه» به صورت مستقیم و غیرمستقیم 32 درصد «گل‌گهر» را در اختیار خود دارد. پیش از این، شرکت «توسعه معدني و صنعتي صبا نور» که 86 درصد مالکیت آن در اختیار «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» است («فولاد مبارکه» مالکیت 41 درصدی بر «سرمایه‌گذاری توسعه معادن و فلزات» دارد)، در ترکیب هیئت مدیره «گل‌گهر» قرار داشت اما؛ در مجمع اخیر جای خود را به «سرمایه‌گذاری مهر» داد و به این ترتیب، «فولاد مبارکه» یک از سه کرسی هیئت مدیره را از دست داد و مدیریت مجموعه «گل‌گهر» به «سرمایه‌گذاری امید» واگذار شد.

جدال قدرت در معادن «گل‌گهر» / بازی به نفع «وامید» تمام می‌شود یا «فولاد»؟

در واقع «وامید» سه سیت «کگل» را از آن خود کرد و «فولاد» را کنار زد.

حال دوباره درخواست مجمع فوق العاده جهت انتخاب اعضای هیئت مدیره در تاریخ 5 مرداد ماه داده شده است.

سوال این است این همه تکاپوی «فولاد» برای بازپس‌گیری کرسی‌های «کگل» برای چیست؟!

زمانی که مدیریت این شرکت بزرگ معدنی در اختیار «وامید» قرار بگیرد، دیگر «فولاد» قدرت سابق را برای کنترل بهای سنگ آهن ندارد و به عبارتی، «وامید» به فکر سود بیشتر برای خود است.

در روزهای اخیر خبرهایی در خصوص افزایش نرخ گندله و کنسانتره به بازار مخابره شد.

در حال حاضر، کنسانتره در حدود 13.5 درصد قیمت شمش فولاد خوزستان به فروش می‌رسد که البته قیمت خرید آن برای «فولاد مبارکه» پایین‌تر است. در مجمع «ومعادن» نیز صحبت از چانه‌زنی با وزارت صمت در مورد فرمول قیمتگذاری گندله و کنسانتره به میان آمد و شرکت‌های تولیدکننده سنگ آهن، نرخ 17 درصدی قیمت شمش فولاد خوزستان را پیشنهاد داده‌اند. علاوه بر این، پیشنهاد سنگ‌آهنی‌ها تغییر قیمتگذاری گندله از 21.5 به 27 درصد نرخ شمش فولاد خوزستان است.

جدال قدرت در معادن «گل‌گهر» / بازی به نفع «وامید» تمام می‌شود یا «فولاد»؟

در این بین، یک نکته دیگر را نیز باید مدنظر داشت و آن این است که «وامید» مدت‌ها قبل سیت کنترلی خود در هیئت مدیره «ومعادن» را از دست داد. بنابراین، در معدنی‌ها همچنان «فولاد» حرف اول را می‌زند. به عبارت بهتر، اینکه «وامید» در «کگل» وارد جدال مدیریتی شده، به نوعی در جهت ترمیم پرتفوی خود است؛ چرا که گلدن شیر معدنی‌ها را از دست داده است.

حال این بازی زیبای قدرت به نفع کدام شرکت تمام می‌شود، باید منتظر ماند و تماشا کرد!

اشتراک گذاری :
ارسال نظر