بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
عضو اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ممنوعیت واردات دارو، اقدامی در راستای رونق تولید

نیاز بیماران داخلی توسط تولیدکنندگان داخل کشور تامین خواهد شد؛ اما این مصوبه می تواند سبب رونق تولید دارو در کشور شود.
کد خبر : ۱۹۳۳۸۸

به گزارش بورس نیوز، مدیرکل نظارت بر امور داروی سازمان غذا و دارو اعلام کرده «باعنایت به سیاستهای مقام عالی وزارت درخصوص حمایت از تولید و بهبود رونق تولید و محدودیت منابع ارزی کشور و مصوبات قرارگاه سازمان غذا و دارو، اداره کل دارو از تاریخ ۱۵ تیرماه واردات ۶۰ قلم ارز داروهایی که کارخانه های تولید داخل نیاز بازار را بطور کامل پوشش میدهند را متوقف میکند.» 

احمد آتش هوش عضو اتحادیه واردکنندگان دارو در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: ممنوعیت های اعمال شده در مورد واردات دارو شامل داروهایی است که امکان تولید مشابه آن در داخل کشور وجود دارد.

وی افزود: قبلا هم واردات داروهایی که تولید آن در داخل میسر بود، محدودیت هایی داشت؛ ولی با تصمیمات اخیر واردات این قبیل داروها کلا ممنوع شده است. البته حجم داروهای وارداتی که امکان تولید آنها توسط داروسازان داخلی وجود دارد، چندان زیاد نیست. قبلا ۵ تا ۱۰ درصد نیاز بازار داخل به داروهایی که امکان تولید آن در کشور وجود دارد، اعم از «هایتک» و «جنرال»، از طریق واردات برندهای خارجی تامین می شد. بخش عمده هزینه ی واردات دارو مربوط به داروهایی است که نمونه تولید داخل ندارند و البته واردات این گروه از داروها ممنوع نشده است.

این کارشناس صنعت دارو در رابطه با تاثیر این اقدام بر بازار دارو گفت: این اقدام اثری بر بازار دارو ندارد و احتمالا نیاز بیماران داخلی توسط تولیدکنندگان داخل کشور تامین خواهد شد؛ اما این مصوبه می تواند سبب رونق تولید دارو در کشور شود.

آتش هوش در خاتمه تصریح کرد: قیمت دارو در هفته های اخیر تغییر نکرده، چرا که نرخ ارز دولتی صنعت دارو تغییر نکرده است. البته واردکنندگان دارو به دلیل مشکلات نقل و انتقال پول ناشی از تحریم، برای واردات دارو متحمل هزینه ای ۱۰ تا ۱۵ درصدی می شوند و واردات داروی نهایی، سود چندانی برای واردکنندگان ندارد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر