بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۳
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: در بازار سرمایه «اعتماد» بهترین سرمایه است و تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد سهامداران مخدوش شود و در خصوص بازار پایه نیز تغییر قوانین باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود و سهامداران راضی باشند.
کد خبر : ۱۹۳۶۶۳

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی در جلسه فرابورس با حضور فعالان و ناشران بازار پایه گفت: سازمان بورس در گذشته نيز زماني که قرار بود بحث گزارش تفسیری را جایگزین روند قبلی کند و تعداد نمادهای بسته از ۶۰ مورد به حدود ۱۷ نماد کاهش یابد، در همان زمان نیز نظرات فعالان بازار را جویا شد. در مقطعي دوستان به حذف EPS نیز معترض بودند که سازمان از حالت اجباری به اختیاری این موضوع را تغییر داد. به عبارتي اگر زماني قرار بر تنظيم مقررات باشد، نظرات مختلف جلب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه به دليل برخي مشكلات نظير كمبود فضا و زمان، فردا (24 تير) هم در دو نوبت صبح و بعد از ظهر جلسه تبیینی و توجیهی این بازار با حضور برخي ديگر از صاحب‌نظران حوزه بازار سرمايه ادامه خواهد داشت، افزود: در بازار سرمایه «اعتماد» بهترین سرمایه است و تحت هیچ شرایطی نباید اعتماد سهامداران مخدوش شود و در خصوص بازار پایه نیز تغییر قوانین باید به گونه‌ای باشد که اعتماد و شفافیت تامین شود و سهامداران راضی باشند.

رئیس سازمان بورس ادامه داد: تاکید وزیر اقتصاد از ابتدای ماجرای بازار پایه بر رضایت سهامداران بوده و بر همین اساس چندین جلسه در راستاي رضايت حداكثري سهامداران، در شورای عالی بورس و کانون‌ها برگزار شده است تا نظرات فعالان بازار پایه شنیده شود.

محمدی با بیان اینکه سهامداران دامنه نوسان یک ریال را در بازار پایه جدید منطقی نمی‌دانند، بیان کرد: سازمان بورس این موضوع را پذیرفته است و در این زمینه پیشنهاداتی صورت گرفته مبنی بر اینکه در تابلو زرد دامنه نوسان به ۳ درصد، نارنجی ۲ درصد و قرمز به یک درصد افزایش بیابد. گرچه در خصوص نام‌گذاری‌های اين بازار اعم از رنگ‌ها و اسامي، پيشنهادات مختلفي از جانب دوستان مختلف به دست ما رسيد كه برآيند كلي آن، چيزي است كه تحت قالب همين رنگ‌بندی ارائه شد.

وی در پاسخ به گلايه برخي فعالان بازار در رابطه با بدقولي برخي شرکت‌ها در خصوص ارائه گزارشات، به ارائه راهکاری مختلفی برای ملزم کردن شرکت‌ها به افشای اطلاعات اشاره کرد و افزود اصول حاکمیت شرکتی که سال گذشته ابلاغ‌شده، امسال نيز كماكان باید اجرایی شود.

به گفته رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار، گاهی مدیرانی که تمایلی به افشای اطلاعات شرکت خود ندارند، جریمه می‌شوند؛ این کار به دليل حمایت از حقوق سهامداران انجام می‌شود، اما مواردي نظير مجازات تبري شركت براي افزايش سرمايه يا جريمه ريالي مدير لزوما به معني رسيدن سهامدار متضرر به حق خود نيست و باید به دنبال راهكاري جامع‌تر در اين خصوص بود كه ضمن اينكه از حقوق سهامداران حمايت می‌کند و از سويي انگيزه مديران را نيز تضعيف نمی‌کند، در مجموع بهينه پارتو بازار را ارتقا دهد.

وی در ادامه به سو تفاهمي كه در ميان برخي فعالان بازار و شبکه‌های اجتماعي مطرح شده پرداخت و در خصوص بحث ديدن عمق قیمت‌گذاری توسط فعالان و كارگزاران عنوان كرد: به هيچ عنوان موضوعي تحت اين عنوان كه به جز كارگزاران، ديگران امكان ديدن اردرها را نداشته باشند صحت ندارد و اگر قرار باشد كسي قيمت را نبيند، هیچ‌کس قيمت را نخواهد ديد، اما اگر قرار بر ديدن قیمت‌ها باشد، يكي از پيشنهادات اين است كه طي 6 ماه اول 3 اردری كه در Tsetmc ملاحظه مي‌كنيد باشد و به مرور در بازه‌های 6 ماهه، يكي يكي حذف شوند و به حالت دارك بروند كه البته در حد پيشنهاد بوده و ممكن است شوراي عالي بورس با آن مخالفت كند و خواستار ادامه وضعيت اوليه باشد.

رئیس سازمان بورس در ادامه خواسته سازمان بورس را فعالیت مداوم شرکت‌ها، افزایش خط تولید، ارزآوری شرکت‌ها و در نهایت پیشرفت اقتصاد ملی عنوان کرد و سه مهم رضايت مردم، شفافيت و سلامت را هدف مجموعه مديريتي خود دانست. ضمن اينكه محمدي در بخشي از صحبت‌های خود به مقايسه عمر بازار بورس ما با برخي كشورهاي ديگر اشاره كرد كه برخي از دوستان ضمن بيان انتقادات و پيشنهادات خود، از كارشناسان خواست كه در مقایسه‌هایی نظير تعداد شرکت‌ها، به عمر 51 ساله بازار ما و عمر حدودا دو برابري آن‌ها نيز توجه كنند و به روندها هم توجه داشته باشند.

وی در ادامه درخواست وزير محترم اقتصاد براي جلب حداكثر آراي فعالان و كارشناسان اشاره كرد و ضمن تشكر از پیشنهاد فرابورس برای میزبانی از جلسه حاضر و روحیه مجموعه فرابورس را برای شنیدن و بررسی نظرات فعالان بازار و مخاطبان قابل ستایش دانست.

رئیس سازمان بورس در نهایت به بررسی تمامی نظرات و پیشنهادهای مطرح‌شده، چه موارد تجمیعی از سوی کانون‌ها و چه موارد مطرح‌شده در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی اشاره کرد و افزود: در همين جلسه هم بنده 45 مورد از مواردي كه دوستان اشاره كردند را يادداشت کرده‌ام كه قطعا روي تک‌تک آن‌ها توسط بنده و همكارانم در بخش‌های مختلف فكر و تحقيق انجام خواهد شد و ان‌شاءالله برای بازار پایه راه‌حلی ارائه خواهیم کرد که مورد قبول حداکثری باشد و امیدواریم تمامی شرکت‌های بازار پایه در آینده‌ای نزدیک به شفافیت دست پیدا کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر