بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۹
رییس هیات موسس کانون صرافان در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

دورخیز دلار برای جهش مجدد

هر نوع نوسان و تلاطم در بازار ارز بیش از یک درصد روزانه، می تواند مخرب باشد و هر چه این نوسان بیشتر باشد، ویرانگرتر خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۳۷۶۰
دورخیز دلار برای جهش مجدد

به گزارش بورس‌نیوز، روند کاهش نرخ ارز در بازار آزاد ادامه داشته و هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز به ۱۱ هزار و ۵۵۰ تومان رسید. 

همانگونه که رشد خیره‌کننده نرخ ارز سبب شوک شد و کمتر شخصی پیش‌بینی لمس قیمت ۱۹ هزار تومانی دلار را در سال گذشته می‌کرد، کاهش نرخ ارز هم برای بسیاری غافلگیرکننده بود؛ افت قیمت‌ها شاید رویایی بوده که پس از مدت‌ها محقق شده و رضایت خاطر مردم را در بر داشته؛ ولی چند سوال جدی کماکان مطرح است. 

«آیا کاهش نرخ و رسیدن دلار به محدوده ۱۰ هزار تومان با واقعیت های اقتصادی کشور سازگار است؟»

«اگر بانک مرکزی توان کاهش نرخ ارز را داشت، چرا زودتر از این اقدام نشد؟ نرخ ۱۴ هزار تومانی که چند ماهی تقریبا ثابت بود، به نفع که بود؟» 

«اگر چند ماه قبل توان کاهش نرخ ارز را نداشتیم، حالا چه اتفاقی افتاده که بانک‌مرکزی این توانایی را پیدا کرده است؟»

«آیا قیمت کالاهایی که به بهانه افزایش نرخ ارز، بی وقفه گران شدند و عرصه را بر مردم تنگ کردند، کاهش خواهد یافت؟»

علی اصغر سمیعی زفرقندی کارشناس و تحلیلگر بازار ارز در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: هر نوع نوسان و تلاطم در بازار ارز بیش از یک درصد روزانه، می تواند مخرب باشد و هر چه این نوسان بیشتر باشد، ویران‌گرتر خواهد بود. 

وی افزود: سود این گونه تلاطمات به جیب عده‌ای خاص می‌رود که یا از رانت اطلاع و رانت ارتباط برخوردارند یا با سرمایه‌های بزرگ خود در ایجاد این نوسانات نقش دارند.

رئیس هیات موسس کانون صرافان تصریح کرد: اصولا به علت سهل بودن معاملات در بازار ارز، در همه جای دنیا بازار ارز بهشت بورس‌بازان و سوداگران محسوب می‌شود و به همین دلیل نقش بانک‌های مرکزی در دنیا مقابله با ایجاد اینگونه نوسانات است.

سمیعی در رابطه با روند نزولی نرخ ارز گفت: چندان به کاهش این روزهای قیمت ارز خوش‌بین نیستم؛ چراکه به نظر می‌رسد رانت‌خواران، سوداگران، و دشمنان سیاسی کشور هم دست شده‌اند تا با کاهش قیمت‌ها به خودشان تنفسی بدهند و در واقع با این عقب‌نشینی دورخیز کرده و در زمان مناسب با حمله‌ای دیگر، نرخ ارز را بار دیگر بالا برده و ضربه‌ای دیگر به اقتصاد کشور و روحیه مردم وارد کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه در این زمان مسئولان اقتصادی کشور ندانسته و ذوق‌زده به جای مقابله با این روند، سکوت کرده یا گاهاً با آنها همراهی می‌کنند؛ درحالی‌که وظیفه ذاتی بانک‌های مرکزی مقابله با هر نوع تلاطم در بازار ارز است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر