بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۵ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۹
یک پژوهشگر اقتصادی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تشریح کرد:

نیم‌نگاهی به بازارهای جهانی/ پیش‌بینی نرخ طلا و کامودیتی‌ها

تقاضای چین و امریکا اثر بااهمیتی بر بازارهای جهانی کامودیتی ها دارد و تشدید جنگ تجاری و کاهش تقاضای چین، ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها را به دنبال خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۴۴۵۵

به گزارش بورس نیوز، فدرال رزرو چند روز قبل نرخ بهره را 0.25 درصد کاهش داد. بعضی تحلیل ها حاکی از احتمال کاهش مجدد نرخ بهره در ماه سپتامبر هستند. این در حالی است که روابط تجاری چین و آمریکا هم اوضاع مناسبی ندارد. با توجه به اهمیت رویدادهای اقتصادی جهانی بر قیمت نفت و کامودیتی ها و تاثیرپذیری بازار سرمایه از این رویدادها، خبرنگار بورس نیوز گفتگویی با امیر جعفرزاده پژوهشگر اقتصادی داشت که چکیده آن را می خوانید.

امیر جعفرزاده پژوهشگر مسائل اقتصادی در گفتگو با بورس نیوز در تحلیل بازارهای جهانی و تاثیر کاهش نرخ بهره امریکا بیان کرد: در نشست اواخر ماه جولای، فدرال رزرو اقدام به کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره امریکا کرد و به این ترتیب نرخ بهره امریکا از 2.5 درصد به 2.25 درصد رسید. این در حالی بود که از سال 2016 سیاست بانک مرکزی امریکا، افزایش نرخ بهره به منظور کنترل و رسیدن به اهداف از پیش تعیین شده در مورد رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، و نرخ تورم و نیز کاهش ریسک اقتصادی امریکا بود. 

وی ادامه داد: به نظر می رسید سیاست افزایش تدریجی نرخ بهره تا حدود 3 درصد ادامه یابد؛ ولی با روی کار آمدن ترامپ و اصرار وی به کاهش نرخ بهره، سیاست های پولی و مالی امریکا تغییر کرده و نرخ بهره در اقدام اخیر فدرال رزرو، 0.25 درصد کاهش یافت. 

جعفرزاده افزود: کاهش نرخ بهره فدرال رزرو، سیاستی انبساطی است و احتمالا به دلیل نگرانی دولت امریکا از تضعیف اقتصاد این کشور تحت تاثیر جنگ اقتصادی با چین، چنین سیاستی در پیش گرفتند. 

این کارشناس بازارسرمایه اظهارکرد: البته بعد از کاهش 0.25 درصدی نرخ بهره، رییس بانک مرکزی امریکا در صحبت های خود تاکید کرد قصد ادامه دادن سیاست های انبساطی را ندارند؛ مگر آنکه تنش های تجاری بین امریکا و چین تشدید شود. به همین دلیل، وضع تعرفه های جدید دولت امریکا بر کالاهای چینی، احتمال کاهش مجدد نرخ بهره فدرال رزرو را افزایش داد. 

رشد اقتصادی امریکا در 3 ماهه ابتدای سال، 2.1 بود که اگرچه از پیش بینی کارشناسان کمی بهتر بود؛ ولی این رقم کمترین نرخ رشد اقتصادی در دوران ریاست جمهوری ترامپ بود. يكي از مهمترين دلايل كم بودن اين نرخ رشد اقتصادي،  کاهش سرمایه گذاری بخش خصوصی است و می تواند علتی برای تمایل دولت امریکا برای اجرای سیاست های انبساطی باشد.

نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی/ پیش بینی نرخ طلا، کامودیتی ها و کامودیتی ها تحت تاثیر رویدادهای جهانی

جعفرزاده در رابطه با تاثیر این اقدام بر قیمت طلا و کامودیتی ها گفت: کاهش نرخ بهره امریکا، سیاست انبساطی است که می تواند بر افزایش رشد اقتصادی و اشتغال امریکا اثر مثبت داشته باشد؛ اما به دلیل افزایش ریسک اقتصادی امریکا سبب افزایش نرخ جهانی طلا خواهد شد. ضمن اینکه افزایش تنش های تجاری امریکا با چین هم می تواند موجب افزایش قیمت طلا شود.


«نگاهی به اقتصاد اروپا»
با روی کار آمدن بوریس جانسون در انگلیس و اصرار وی به خروج انگلیس از اتحادیه اروپا حتی بدون توافق، ریسک اقتصادی اروپا هم افزایش یافته و با توجه به احتمال خروج انگلیس از اتحادیه اروپا و نیز ادامه سیاست تسهیل مقداری پول در اتحادیه اروپا، یورو تضعیف شده است. 


«تحلیل اقتصاد چین»
این مدرس دانشگاه در رابطه با وضعیت اقتصادی چین گفت: با توجه به عدم توافق امریکا و چین، امریکا در آخرین اقدام خود تعرفه واردات برخی دیگر از کالاهای چینی را هم افزایش داد. لازم به ذکر است که سالانه حدود 540 میلیارد دلار کالا از چین به امریکا صادر می شده که در ابتدای تنش های تجاری، بر واردات 250 میلیارد دلار از این کالاها تعرفه 25 درصدی وضع شده بود و اخیرا دولت امریکا اعلام کرده واردات مابقی کالاهای چینی هم مشمول تعرفه 10 درصدی خواهد شد. دولت چین هم در واکنش به این موضوع، اقدام به تضعیف «یوآن» کرده تا واردات کالا از امریکا گران تر شده و تمايل واردكنندگان به واردات اين كالاها، كاهش يابد و ضمنا خرید محصولات کشاورزی از امریکا در بعضی استان های چین ممنوع شده است.

وی افزود: این موضوع، ریسک اقتصادی هر دو کشور (چین و امریکا) را افزایش خواهد داد و می تواند سبب کاهش تقاضای کالاهای دو کشور و در نتیجه کاهش قیمت های جهانی شود.

نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی/ پیش بینی نرخ طلا، کامودیتی ها و کامودیتی ها تحت تاثیر رویدادهای جهانی

«تضعیف «یورو» و «یوآن» در برابر «دلار»
جعفرزاده در ادامه گفت: در نتیجه اتفاقاتی که در اقتصاد امریکا و چین و اتحادیه اروپا رخ داده، یورو و یوآن در برابر دلار تضعیف شده و تقویت دلار در برابر سایر ارزها سبب افزایش قیمت طلا و كاهش قيمتا كاموديتي ها مي شود. به همين دليل، تقاضاي طلا توسط بانك هاي مركزي در سراسر جهان، افزايش داشته است. نفت برنت نیز در ماه جولای حدود 7.7 درصد کاهش داشته است. اصولا تقاضای چین و امریکا اثر بااهمیتی بر بازارهای جهانی کامودیتی ها دارد و تشدید جنگ تجاری و کاهش تقاضای چین، ریزش قیمت جهانی کامودیتی ها را به دنبال خواهد داشت.

وی اضافه کرد: البته برخی تحلیلگران معتقدند جنگ تجاری امریکا و چین بیش از این، تشدید نخواهد شد. به هر حال قیمت جهانی نفت و کامودیتی ها تا حد زیادی بستگی به روابط تجاری امریکا و چین دارد و باید منتظر تعیین تکلیف مذاکرات بین دو کشور باشیم. چشم انداز قیمت طلا صعودی است؛ مگر آنکه تنش های تجاری مرتفع شود و یا نرخ بهره امریکا افزایش یابد که فعلا چنین اتفاقی متصور نیستیم.

نگاهی به وضعیت بازارهای جهانی/ پیش بینی نرخ طلا، کامودیتی ها و کامودیتی ها تحت تاثیر رویدادهای جهانی

«پیش بینی روند کریپتوکارنسی ها و رمزارزهای دیجیتال»
جعفرزاده در رابطه با تحلیل کریپتوکارنسی ها گفت: اقبال جهانی به کریپتوکارنسی ها افزایش یافته و نرخ رمزارزهای مورد اقبال از جمله بیت کوین، روند صعودی دارد. 

وی افزود: به طور کلی ماهیت کریپتوکارنسی ها با طلا متفاوت است. سرمایه گذاران دنیا و صندوق های سرمایه گذاری جهانی در صورت افزایش ریسک های جهانی متمایل به طلا می شوند؛ ولی سرمایه گذاران حوزه رمزارزها نگرش متفاوتی دارند و کریپتوکارنسی ها مورد توجه کلیه سرمایه گذاران نیستند. ضمن اینکه از بین رمزارزهای متعدد، چند رمزارز خاص مورد اقبال سرمایه گذاران قرار دارد و روند همه آنها با هم يكسان نمي‌باشد. البته در پیش بینی روند کریپتوکارنسی ها باید عرضه و تقاضای هر رمزارز را بطور مجزا بررسی کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر