بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۴
کد خبر : ۱۹۴۵۱۵
تحلیلگر اقتصادی: دکتر جواد دوستی

به گزارش بورس نیوز، راه برون‌رفت از بن بست اقتصادی جدایی از تحریم و مسائل دیگر، ارتقاء هوش اجتماعی جامعه به خصوص در رفتار‌های سیاسی تأثیرگذار در حوزه اقتصاد است. زیرا تقلید بدون تفکر اکثریت جامعه کنونی دگردیسی اقتصادی را در بعد منفی به شدت افزایش داده و شاهد تبعات بسیار بد و فرو نشست اقتصادی در ایران در طول بخصوص یک سال گذشته با عناوین مختلف مانند ارز، قاچاق کالا، افزایش کالای مصرفی و احتکار شاهد بودیم که این امر سرچشمه از عدم آگاهی جامعه نسبت به هوش اجتماعی در تراز‌های مالی و اقتصادی را به وضوح نمایان می‌کند.

عدم هوش اجتماعی در کشور‌های کمتر توسعه‌یافته یا جهان سوم، گام‌های بسیار بزرگی را در راستای فرسایشی کردن جامعه و نابودی کشور را در تمام حوزه‌ها مورد هدف قرار داده است. 

چنین رفتار‌هایی در جامعه ایران بسیار زیاد و متأسفانه افسار گسیخته است. مانند صف‌های طولانی در خرید انواع و اقسام کالای مصرفی یا کالای سرمایه‌ای که خود بیان روشن و شفاف از عدم آگاهی جامعه ایران نسبت به مثبت کردن هوش اجتماعی است. هر چند در ظاهر این رفتار‌ها به منافع شخصی ختم می‌شود. در حالی که کشور را در مسیر نابودی اقتصادی و حتی فقر معیشت قرار می‌دهد و این رفتار‌ها باعث می‌شود که دولت‌ها از مسیر برنامه ریزی سالانه خود خارج شده و به اشتباه رفتار‌های غلطی را خواسته یا ناخواسته دنبال کند که غالباً در کشور ما، چون مشکل کسری بودجه داریم دولت‌ها به عمد از موج ایجاد شده توسط مردم یا گروهک‌های خائن به کشور در فکر بهره مندی هستند.

همین رفتار‌ها باعث شده که اقتصاد بدون نفت در ایران یک شعار تمسخرآمیز جلوه کند. زیرا مردم به دلیل عدم بهره‌مندی از هوش اجتماعی در تضاد با رفتار دولت‌ها گام برمی دارند و متأسفانه کشور را درگیر رفتار‌های ناشایست مانند فرار مغز‌ها و فرار افرادی که کشور و مردم بیشترین سرمایه اجتماعی و مالی را برای افراد نخبه هزینه کرده‌اند می‌کند، زیرا آن‌ها به مسائل اجتماعی با هوش اجتماعی و با تفکربه منافع ملت‌ها نگاه می‌کنند و وقتی تلاش آن‌ها مورد قبول مردم و متأسفانه دولت‌ها قرار نمی‌گیرد ناگزیر مهاجرت را ترجیح می‌دهند و چه دردمندانه که با نبود نخبگان در اکثر حوزه‌های علمی کشور را در پرتگاه نابودی قرار می‌دهد.
هوش اجتماعی راه برون‌رفت از بن بست اقتصادی

امید است دولت و مجلس در راستای بهره مندی جامعه از هوش اجتماعی، قوانینی را وضع کنند و علی‌الخصوص وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم در مدارس و دانشگاه‌ها در تمام سطوح تدوین کتاب‌های هوش اجتماعی انجام و تدریس شود. پر واضح است که بهبود اقتصاد ایران تنها با ارتقاء سطح هوش اجتماعی در تمامی سطوح جامعه محقق خواهد شد. زیرا تشکیلات سایه یا فراماسونری هزینه بسیار سنگینی را در راستای عدم آگاهی جامعه در حوزه هوش اجتماعی انجام می‌دهد؛ چرا که تبعات این آگاهی لطمات بسیار سختی را به برنامه‌ریزی چندین ساله کمیته فراسکاتی یا به اصطلاح باشگاه سیاسی رم وارد کرده و این تشکیلات را دچار فروپاشی در برخی کشور‌ها خواهد کرد؛ لذا خاستگاه ناهنجاری‌ها دقیقاً حاصل برنامه‌ریزی تشکیلاتی است که بدنبال ایجاد دنیای با نظم نوین یا جهان یکپارچه هستند و کشور ما نیز مستثنی از این برنامه بسیار وقیح نیست. اما تحلیل این رفتار‌ها از جانب مردم با کسب پله هوش اجتماعی حداقل در حوزه اقتصاد اجازه جولان افرادی با تفکرات خاخام یا کارتل را نخواهد داد و کشور در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و پویایی رفتار قرار خواهد داد.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲
این آقا نتوست یک شرکت ۲۰ نفری و بگردونه اومده برای کشور بحث اقتصاد کلان میکند !!! وای بر انتخابگران کشور