بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۳ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۶
تعویق اعمال تعرفه های گمرکی آمریکا بر محصولات چینی در روز گذشته منجر به تغییر جهت قیمت ها در بازارها گردید.
کد خبر : ۱۹۴۶۴۷

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور


به گزارش بورس‌نیوز، در بازار دیروز و همان گونه که پیش بینی می‌شد، شاهد رشد قیمت سهام شرکت های گروه های اصلی بازار سرمایه بودیم. 

افزایش بیش از یک هزار و ۲۰۰ واحدی شاخص کل در معاملات دیروز رکورد جدیدی را از شاخص کل در تاریخ معاملات این بازار ثبت کرد و رقم این نماگر به ۲۵۷هزار و ۹۷واحد رسید. 

شرکت های همراه اول، مخابرات ایران، فولاد مبارکه اصفهان و خدمات انفورماتیک بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل داشتند. 

دیروز و در ساعات پایانی معاملات شاهد افزایش قیمت های قابل توجه در گروه های مختلف بازار از جمله پتروشیمی، فلزات اساسی و بانک ها بودیم. ارزش معاملات دیروز بازار به بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال رسید که نشان دهنده ادامه استقبال سرمایه گذاران از بازار سرمایه و روند رو به رشد آن هستیم. 

شاخص فرابورس نیز با حدود ۲۹واحد افزایش و معادل ۰.۸ درصد رشد به ۳ هزار و ۴۶۷واحد ترقی یافت.

اخبار سیاسی

احتمال رفع توقیف از نفتکش ایرانی در روزهای پیش رو خبری بود که روز گذشته معاون سازمان بنادر در کنفرانس خبری اعلام کرد. 

در صورت رفع توقیف این نفتکش به نظر می رسد که شاهد کاهش تنش های سیاسی و نظامی بین کشورمان و انگلستان در خصوص رفت و آمد دریایی خواهیم بود.

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

در دیگر خبرها، رئیس سازمان انرژی اتمی از آمادگی کشورمان برای برداشتن گام سوم تعلیق تعهدات برجامی خبر داد. 

علی اکبرصالحی در مراسم آغاز عملیات احداث مرکز تحقیقات ملی جداسازی و توسعه کاربرد ایزوتوپ های پایدارگفت: هر موقع مسئولین تصمیم لازم را درباره اجرای گام سوم کاهش تعهدات برجام اتخاذ کنند، سازمان آمادگی دارد آن تصمیمات را در اسرع وقت عملیاتی کند.

اقتصاد کلان

رئیس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه حداکثر تا پایان شهریور لایحه مالیات بر مجموع درآمد به مجلس ارسال می‌شود، گفت: ارسال این لایحه با طرح مالیات بر عایدی مسکن نمایندگان، مغایرتی ندارد. 

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

امیدعلی پارسا در خصوص علت ادغام لایحه مالیات بر عایدی سرمایه با لایحه مالیات بر مجموع درآمد، اظهار کرد: مقرر شده بخشی از مالیات بر مجموع درآمد به مالیات بر عایدی سرمایه اختصاص یابد. این اظهارات در حالی بیان می‌شود که بنابر اظهارات وزیر اقتصاد قرار بود این لایحه در دی ماه سال جاری به مجلس ارائه شود. 

به نظر می رسد که همچون سال های اخیر شاهد عدم هماهنگی مسئولین دولتی مخصوصا در بخش اقتصادی آن و در خصوص تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم وزارتخانه‌ها باشیم.

برکناری ناگهانی مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری تنها پس از چند ماه از انتصاب وی از دیگر اخبار مهم و قابل توجه اقتصادی روز گذشته بود. 
سید میعاد صالحی مدیرعامل ۳۷ ساله صندوق بازنشستگی کشوری بعد از چهار ماه فعالیت در صندوق بازنشستگی امروز از سمت خود برکنار شد. شنیده ها حاکی از دستور مستقیم ریاست جمهوری در خصوص این برکناری است. 

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

افشای ارقام نجومی حقوق های هیات مدیره شرکت های وابسته به صندوق بازنشستگی از جمله اقدامات صالحی از زمان تصدی این پست بوده است. 
روز گذشته نیز صالحی وعده انتشار قراردادهای چند هزار میلیاردی صندوق بازنشستگی را داده بود و در صفحه اینستاگرام خود نوشته بود که هرچه امور صندوق بازنشستگی را شفاف‌تر می‌کنیم، فشار‌ها و تخریب‌ها نیز بیشتر می‌شود.

قیمت های جهانی

تعویق اعمال تعرفه های گمرکی آمریکا بر محصولات چینی در روز گذشته منجر به تغییر جهت قیمت ها در بازارها شد. 

به این ترتیب که طلا که تا یک هزار و ۵۳۵ دلار پیشروی کرده بود با بیش از ۲۰ دلار کاهش قیمت مواجه شد. 

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

از سوی دیگر قیمت نفت خام برنت با بیش از ۴ درصد افزایش مجددا به کانال ۶۰دلاری برگشت و به بیش از ۶۱ دلار و ۲۰سنت رسید. قیمت نفت خام امریکا نیز رشد ۴ درصدی را تا زمان تنظیم این گزارش تجربه کرد و به ۵۷ دلار به ازای هر بشکه رسید. 

شاخص بورس های آمریکا نیز بین ۱.۵ تا ۲ درصد رشد را تجربه کردند. بر اساس اخبار منتشره قرار است که دور تازه ای از مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا در روزهای آینده صورت گیرد و این منجر به افزایش خوش بینی های فعالین بازارها در سطح بین المللی منتهی شده است. قیمت جهانی مس و روی نیز به ترتیب با یک و ۱.۵ درصد افزایش همراه بودند.

بورس کالا

در بازار امروز بورس کالا شاهد عرضه ورق گرم و سرد فولاد مبارکه اصفهان بودیم.

ارزش معاملات امروز این شرکت به حدود ۱۱ هزار میلیارد ریال رسید. قیمت هر تن از ورق گرم به ۴۹ میلیون و ۹۳۰هزار ریال به ازای هر تن رسید. 

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

بهای هر تن از ورق سرد نیز به ۵۷ میلیون و ۷۲۲هزار ریال رسید. قیمت ورق قلع اندود شرکت نیز در معاملات دیروز به بیش از ۱۷۱ میلیون ریال به ازای هر تن رسید. حجم معاملات محصولات شرکت فولاد مبارکه به حدود ۱۹۴ هزار تن رسید.

عرضه و معامله ۱۰هزار تنی شمش شرکت چادرملو در قیمت ۳۵ میلیون و ۴۷۹ هزار ریال نیز از دیگر معاملات مهم بورس کالا در روز گذشته بود.

اخبار صنایع

افزایش ظرفیت ۱۵درصدی خوراک گاز و مایع شرکت پتروشیمی جم اجرایی شد.

حسن معینی، معاون مجتمع پتروشیمی جم و مدیر پروژه افزایش ظرفیت کوره ۱۰۶ الفین اعلام کرد: با توجه به اهمیت تولید اتیلن از خوراک گاز و پروپیلن، بنزین پیرولیز و بوتادین از خوراک مایع، اجرای این پروژه با هدف افزایش ۱۵ درصدی خوراک گاز و مایع در پتروشیمی جم و رسیدن افزایش ظرفیت خوراک گازی از ۴۰ به ۴۶ تن و مایع از ۵۰ به ۵۷ تن به مرحله اجرا درآمد.

در دیگر خبر مربوط به صنعت پتروشیمی، فاز نخست یوتیلیتی پتروشیمی لردگان در مدار تولید قرار گرفت. 

افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور

محسن محمودی، مدیرعامل پتروشیمی لردگان با اعلام این خبر گفت: فاز نخست یوتیلیتی (سرویس‌های جانبی) این مجتمع پس از گذراندن تمامی تست‌های مربوطه فعالیت خود را شروع کرده که این فرآیند برای راه‌اندازی فازهای بعدی ضروری است. فاز نخست یوتیلیتی شامل واحدهای آب خام، آب بدون املاح، هوا و نیتروژن، برج‌های خنک‌کننده، اتاق کنترل، ایستگاه برق، واحد بخار و فلر است.

شرکت پتروشیمی لردگان یکی از شرکت‌های تابع گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان است که در زمینی به مساحت ۱۰۰ هکتار در منطقه فلارد (۵۵ کیلومتری شهر لردگان) شهرستان لردگان واقع در استان چهارمحال و بختیاری در حال ساخت است. این مجتمع ظرفیت تولید سالانه ۱۰۷۳ هزار تن اوره و ۶۷۷ هزار تن آمونیاک را خواهد داشت که بخش عمده‌ای از آمونیاک تولیدی برای تولید اوره در داخل مجتمع مصرف می‌شود و ۷۴ هزار تن به صورت مازاد برای عرضه مستقیم به بازار در نظر گرفته شده است.

بازار امروز:

با توجه به رشد قیمت های جهانی در سطح بازارهای بین المللی به نظر می رسد که امروز نیز شاهد افزایش تقاضا در گروه های صادرات محور و وابسته به قیمت های جهانی باشیم و بر این اساس امروز انتظار رشد قیمت ها در صنایع پالایشگاهی، فلزات اساسی و پتروشیمی را خواهیم داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر