بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
نگاهی اجمالی به وضعیت و عملکرد مالی سرمایه گذاری غدیر در دوره شش ماهه نخست سال مالی

رشد ۱۸۶ درصدی سود «وغدیر»

مبلغ سرمایه گذاری بلندمدت شرکت اصلی معادل 87 هزار و 300 میلیارد ریال است.
کد خبر : ۱۹۵۸۵۶

 

به گزارش بورس نیوز، بر اساس صورت های مالی شش ماهه حسابرسی شده منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری، شرکت سرمایه گذاری غدیر موفق به کسب سود خالص 12 هزار و 229 میلیارد ریالی گردیده است که این سود در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد جالب توجه 9 درصدی را نشان می دهد. همچنین بر اساس صورت های مالی تلفیقی سود گروه در این دوره به 44 هزار و 118 میلیارد ریال رسیده است که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش جالب توجه و قابل ملاحظه 186 درصدی را نشان می دهد.

شرکت سرمایه گذاری غدیر که در سال های اخیر بخش عمده پرتفوی خود را در صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی سرمایه گذاری نموده بود، در چند سال گذشته منابع مالی بیشتری از پرتفوی خود را در زمینه برق و انرژی های تجدید پذیر سرمایه گذاری نموده است و چندین طرح بزرگ این شرکت در صنعت برق را جز مهم ترین و عمده ترین طرح های صنعت برق کشور در سال های آینده عنوان نمود. همچنین بخش دیگری از پرتفوی شرکت همچون سال های گذشته در بخش معدنی و ساختمانی سرمایه گذاری شده است و ماهیت این هلدینگ به صورت یک مجموعه چند رشته ای شناخته می شود، هر چند که همچنان بخش عمده سودآوری شرکت از محل سرمایه گذاری در سهام شرکت های گروه پتروشیمی و پالایشگاهی محقق می گردد.

در جدول زیر اقلام عمده صورت های مالی بر اساس گزارش حسابرسی شده شش ماهه و همچنین ارزش بازار شرکت ارائه شده است.

رشد ۱۸۶ درصدی سود «وغدیر»

 

 همچنین در حال حاضر مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت به 192 هزار میلیارد ریال رسیده است که عمدتا مربوط به سرمایه گذاری در سهام هلدینگ نفت و گاز پارسیان، شرکت پتروشیمی پارس و همچنین شرکت سنگ آهن گهرزمین می باشد.

همان طور که اشاره گردید مبلغ سرمایه گذاری بلندمدت شرکت اصلی معادل 87 هزار و 300 میلیارد ریال است. شرکت های اصلی زیرمجموعه در جدول زیر ارائه شده است.

 

 

 در سرفصل دارایی های در جریان ساخت و پیش پرداخت های سرمایه ای گروه، مبلغ 73 هزار میلیارد ریال دارایی شناسایی شده است که 43 هزار میلیارد ریال از این مبلغ مربوط به مخارج طرح آلومینیوم جنوب است. این شرکت با ظرفیت اسمی تولید 300 هزار تن شمش طی ماه های آینده به بهره برداری خواهد رسید. همچنین 12 هزار میلیارد ریال از دارایی های در جریان ساخت مربوط به شرکت های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان است.مبلغ 12.300 میلیارد ریال نیز مربوط به طرح های مربوط به شرکت های زیرمجموعه هلدینگ برق و انرژی غدیر است.

 بر اساس صورت های مالی ارائه شده و توضیحات یادداشت های ارائه شده، مبلغ 350 هزار میلیارد ریال آخرین برآورد شرکت از مخارج مورد نیاز جهت تکمیل طرح های مربوط به شرکت های زیرمجموعه هلدینگ برق و انرژی غدیر است که بیشترین مخارج سرمایه گذاری مورد نیاز شرکت مربوط به این حوزه است.
همچنین مخارج مورد نیاز جهت تکمیل طرح های شرکت های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان، مبلغ 320 هزار میلیارد ریال است که عمدتا بابت اجرای طرح های پتروشیمی کیان و همچنین پالایش پارس فرآیند شیراز است که در حال حاضر درصد پیشرفت این دو طرح بزرگ شرکت کمتر از 10 درصد است.

رشد ۱۸۶ درصدی سود «وغدیر»

تسهیلات دریافتی گروه شامل 104 هزار میلیارد ریال است که از این مبلغ، 75 هزار و 700 میلیارد ریال مربوط به تسهیلات ارزی دریافتی گروه است. این تسهیلات ارزی عمدتا مربوط به شرکت های هلدینگ برق و انرژی غدیر به مبلغ 30 هزار میلیارد ریال، شرکت آلومینیوم جنوب به مبلغ 27.846 میلیارد ریال و همچنین شرکت های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان به مبلغ 15.127 میلیارد ریال است. با این حال در یادداشت توضیحی مربوط به دارایی ها و بدهی های ارزی شرکت شاهد ثبت 4.4 میلیارد یوآن، 144.9 میلیون یورو، 53.4 میلیون درهم و 1.2 میلیون دلار است و با توجه به افزایش نرخ ارز در سامانه نیما انتظار افزایش قابل توجه تسهیلات مالی ارزی گروه را خواهیم داشت.

 درآمد عملیاتی ثبت شده گروه در دوره 6 ماهه نخست سال جاری شامل مبلغ 232 هزار و 400 میلیارد ریال است که 211 هزار میلیارد ریال آن مربوط به فروش شرکت های زیرمجموعه هلدینگ نفت و گاز پارسیان و 14.927 میلیارد ریال نیز مربوط به درآمدهای کسب شده از محل فروش شرکت های زیرمجموعه گروه بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر بوده است.

 با توجه به وضعیت شرکت های زیرمجموعه سرمایه گذاری غدیر، انتظار می رود که سود هر سهم شرکت در سال مالی جاری و در دوره 12 ماهه به حدود 500 تا 550 ریال به ازای هر سهم برسد و در صورت ثبات شرایط فعلی سود سال آتی شرکت نیز در محدوده 700 لغایت 750 ریال به ازای هر سهم محقق گردد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
به دنبال برگزاری سرمایه گذاری غدیر؛

"وغدیر" آماده پرداخت شد

رشد ۹۴درصدی سود خالص در سال ۱۳۹۸ زیر ذره‌بین رفت؛

افزایش ۲برابری سود سهام دریافتی "وغدیر"

ارسال نظر