بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۸
حجم صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی کاهش نخواهد یافت و نگرانی بابت افت صادرات شرکت های پتروشیمی و پالایشی در نیمه دوم سال وجود ندارد.
کد خبر : ۱۹۵۹۸۲

به گزارش بورس نیوز، بازار این هفته هم سبز آغاز کرد و شاخص کل در ساعات ابتدای معاملات بیست و سوم شهریورماه از مرز ۳۰۰ هزار واحد گذشت.

این رشد بی وقفه که پرش های قیمتی در بسیاری از نمادها را در پی داشته به مذاق سرمایه گذاران خوش آمده و این روزها بسیاری از مردم عادی، سرمایه گذار بورس شده اند.

اما لابلای این رشدها، بعضی گروه ها از جمله پتروشیمی و پالایشی، رشد چندانی نداشته و سبزی این گروه، کم رمق است. نگرانی هایی بابت افت سودآوری شرکت ها و وقفه در روند صادرات، مانع از رشد این گروه شده است.

این در حالی است که گزارش های عملکرد شرکت ها تا این لحظه مطلوب بوده و حاکی از روند صعودی درآمد شرکت ها است. برای مثال، «پارس» در ۵ ماهه امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش درآمد فروش ۹۹ درصد داشته؛ درآمد فروش «زاگرس» نیز در همین مدت ۹۸ درصد افزایش داشته؛ «شفن» در ۵ ماهه رشد درآمد ۸۳ درصدی داشته؛ درآمد «جم پیلن» رشد ۱۰۶ درصدی نشان می دهد و «مارون» در ۵ ماهه امسال ۱۳۱ درصد بیش از مدت مشابه سال قبل درآمد شناسایی کرده است. بنابراین به نظر می رسد کاهش نرخ ارز اثر منفی بر درآمد این شرکت ها نداشته است.

در صورت تداوم این روند، نسبت های پی بر ای این گروه جذاب خواهد بود.

سید محسن قمصری مدیر سابق امور بین‌الملل شرکت ملی نفت در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: صادرات محصولات نفتی و پتروشیمی در حال انجام است. شرکت های ایرانی زیرساخت هایی ایجاد کرده و راهکارهایی برای صادرات محصول شان پیدا کرده اند و مانع جدیدی بر سر راه صادرات ایجاد نشده است.

وی افزود: به نظر می رسد حجم صادرات فرآورده‌های پالایشی و پتروشیمی کاهش نخواهد یافت و نگرانی بابت افت صادرات شرکت های پتروشیمی و پالایشی در نیمه دوم سال وجود ندارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارزش معاملات «پلی‌پروپیلن‌جم» به ۵۶ میلیارد تومان رسید؛

داستان تکراری کاهش‌ ارزش معاملات

ارسال نظر