بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۰
مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

سال مالی تمام کارگزاری ها پایان شهریور نیست!

نمی توان با قاطعیت گفت دلیل ریزش امروز بازار سرمایه، تسویه معاملات اعتباری کارگزاری‌ها بوده است.
کد خبر : ۱۹۶۳۱۶

به گزارش بورس نیوز ، بعد از مدت ها سبزی بی وقفه، امروز بازار سرمایه رنگ خون به خود گرفت و علاوه بر ریزش بیش از ۸ هزار واحدی شاخص و نزول تا کانال ۲۹۳ هزار واحدی (تا ساعت ۱۱)، فشار فروش در اکثر نمادها محسوس بود. بسیاری از سهم هایی که امروز صف فروش بودند، تا دیروز صف خرید بودند و این نشان می دهد بازار ما تا چه اندازه هیجانی است.
طبق برخی نظریه ها، امروز آخرین روز مهلت تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها است و دلیل ریزش بازار، همین موضوع بوده است. البته فعالان قدیمی تر بازار احتمالا تجربه چنین اتفاقاتی را در روزهای پایانی شهریور در ذهن دارند.

محمد عطایی مدیر نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: سال مالی کارگزاری ها متفاوت است و سال مالی برخی شرکت های کارگزاری، پایان شهریور ماه است. ضمن اینکه قراردادهای شرکت های کارگزاری با بانک ها در مورد خط های اعتباری، دقیقا مشابه هم نیست و زمان قرارداد هر کارگزاری با بانک با قرارداد کارگزاری های دیگر از نظر زمانی احتمالا متفاوت است. ضمن اینکه بعضی کارگزاری های بزرگ در زمینه معاملات اعتباری چندان فعال نیستند. بنابراین نمی توان با قاطعیت گفت دلیل ریزش امروز بازار سرمایه، تسویه معاملات اعتباری کارگزاری ها بوده است. 

وی افزود: البته در چند سال اخیر بارها در چنین ایامی، چنین موضوعی مطرح شده و بارها هم گفته ایم که سال مالی تمام کارگزاری ها پایان شهریورماه نیست. روندهای بازار تحت تاثیر متغیرهای مختلفی است که هر کدام هم وزنی دارند و نباید فقط بر یک متغیر، مانور داد.

عطایی در ادامه گفت: حساب تضمین معاملات اعتباری بر اساس ۵۰ درصد ارزش آن سهم در پرتفوی سهامداران است و طبق بررسی هایی که قبلا صورت گرفته، اعتبارات بر اساس ۵۰ درصد ارزش سهم در بعضی بورس های جهانی هم تجربه شده است. این میزان (۵۰ درصد اعتبار) کاملا منطقی است و حتی در صورت نوسان منفی بازار، ریسک های احتمالی پوشش داده خواهد شد.

عطایی در پاسخ به بعضی انتقادات سهامداران در رابطه با دلیل عدم تسویه حساب کارگزاری ها در زمان پرداخت وجه سهامدار بعد از فروش سهم، اظهار کرد: کارگزاری ها نمی توانند بلافاصله بعد از فروش سهم توسط سهامدار و درخواست وجه، پول را به حساب سهامدار واریز کنند. وجه فروش به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز شده و بعد از آن، به حساب کارگزاری ها واریز شده و سپس کارگزاری ها، وجه را به حساب سهامداران انتقال می دهند. این فرآیند زمان بر بوده و دلیل واریز به حساب سهامداران کارگزاری ها بعد از دو روز معاملاتی (یا پرداخت T+2) همین است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۰
شما بازار پایه را بعلت سفته بازی رنگ امیزی کردین حالا جواب بدن چرا سهام های با پتانسیل و با پی ب ای 3و4و5 باید دستوری اصلاح شوند این نوسانگیری و سفته بازی نیست پس چیه ترو خشک باید باهم بسوزد باز لابد جواب های من داوردی . حداقل بین سهام های موجود تفاوتی باید باشد باز هم مثل همیشه عین چراغ راهنمایی راننده گی یا یدست سبزه یا قرمز قرمز این چه نظارتیه ما سهامداران که نمی دونیم اگر فرقی بین سهام با پتانسیل و باسود بالا و پایین وجود ندارد پس داستان بازار پایه چی بود مگر غیر از این بود که سودشان با شرکتهای دیگر فرق داشت و سود ده نبودن پس ملاک سود شرکتهاست که قیمتها را تعیین میکند
ناشناس
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
اینو میگن حرف واقعی و دو کلمه حرف حساب دمت گرم ناشناس ای گفتی.......
رضا
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۴
چرا یکبار هم که شده و ادعای شفاف سازی داریم هر بار که بازار اصلاح قیمتی داریم هیچ جواب درستی از کارشناسان شنیده نمی شود هر بار ریزش کل بازار و به یه چیز ربط میدن در هر صورت این مشکل و نا رضایتی همیشه بوده که نباید ترو خشک سوخته شود و دستکاری صورت گیرد این جوابهای غیر کارشناسه و برای سهامداران گوش ازار و همیشگی دیگر خسته کننده و غیر شفاف شده این خودش نوسان گیری و زیان به سهامدران خرد و سفته بازی است و نظارت بسیار ضعیف و گله ها بسیار است و باید رسیدگی شود مبادا مثل بازار پایه بعد ها ادعا شود که باید زودتر اعمال میشد و کسی بما گزارش نداده بود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱
سلام ازجمله فساد مدیران بورسایناست که اکر امروز قبل ساعت هشت صبح بول نقد به حساب کارکذاری فقدا بهریزیم باید 24 ساعت بعد دستور خرید سهام میتوانیم صدر کنیم وساعت 8/5 همینروز نمیتوانیم خریدانجام دهیم جرا باید منکه بول نفد میریزم باید یک روز صبرکنم تا سفارش خرید بکذارم این حقوق سهامداران خرد است اینجوری حمایتمیکنند کلا دربورسایران معنای حمایت از سهامداران خرد وجود نداشته ونخواهد داشت به نام حمایت ازسهامدار خرد همه طلمی به سهامداران خرد صورت میکیرد لعنت خدا براین مدیران فاسد ومنافق وماموران خزانهداری امریکا امین یارب العالمین
محمد
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۴
چه عجب یکی درد دل ما سهامداران خرد و بگوش ناشنوا ی کارشناسان رسوند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۹
امروز خیلی ها به خاک سیاه نشستند.
محمدناصری
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۰
ملت باید بدونن وشک نکنن که همگی مسءولین تصمیم گیرنده دربازارپایه وکسانی که این قوانین رو وضع کردن دستشون تو یه کاسه هستش وبه خاطر سودخودشون این قوانین رو وضع کردن.وقتی یه روز یا دوروز درهفته سهام بازار پایه روحراج میزارن طرف مغزخر خورده بیادباقیمت بالاتو نوسان اعلامی ساهم روبخره ازطرفیم چون خریداروجودنداره چندروزپیاپی صف فروش میشه وهیچ معامله ای هم نمیشه یا درحدکم وبه خاطر همین موضوع هم روز دوشنبه همه سهام ها افت دوبرابری دارن وملت بدبخت متضررمیشن ووقتی سهام به تدریج سقوط کرد نوبت سفته بازی وبازیگردانی آقایان میشه وبا صفهای خریدوفروش صوری که تشکیل میدن سهام بازارومیخرن جمع میکنن وبعدازتاراج سهام ملت با قیمت ناچیزهمین پروسه درجهت عکس (صعودی) جریان پیدا میکنه وبا بالاترین قیمت ممکن میفروشن.به عنوان مثال شما نماد فبیرا رو رصد کنیددقیقا همینه یا فرقی نداره نمادهای دیگه.
علی قدسی
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
سلام بازارپایه را مسبب این وضعیت وحشت درروزهای اخیر باید دانست ! این روش باعث ازبین رفتن اعتماد سهامداران خرد میشود اکثرا هم جوان وبیکار که صرفا ب ای گذران زندگی بورس را انتخاب کرده اتد ‌باسپاس !