بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۴
در فضای اینترنت مقاله‌های زیادی در مورد معامله موفق و چگونگی آن نوشته شده، اما بیشتر معامله‌گران برداشت اشتباهی دارند از اینکه واقعا لبه معاملاتی چیست (معامله موفق) و چگونه می‌توان به آن دست یافت.
کد خبر : ۱۹۶۳۶۲

لبه معاملاتی چیست؟


به گزارش بورس نیوز، وقتی دیکشنری را باز می‌کنید و دنبال معنی اِج (Edge) می‌گردید به ترجمه هایی، چون لبه، حاشیه امن، مزیت و برتری خواهید رسید. در معامله‌گری به معنای امکان وقوع بیشتر یک پیشامد نسبت به دیگر پیشامد است یعنی به شرایطی گفته می‌شود که با رخ دادن آن‌ها احتمال موفقیت یک معامله بیشتر از شکست آن است (وقوع یک معامله موفق). به زبان ساده‌تر همان استراتژی و روش معاملاتی شماست که احتمال بالایی در به سود نشستن معاملات به شما می‌دهد. در تصویر زیر معنای واقعی اِج را مشاهده می‌کنید.

لبه معاملاتی چیست؟

برای داشتن یک لبه معاملاتی (معامله موفق) به چه چیزی نیاز داریم؟
در فضای اینترنت مقاله‌های زیادی در مورد معامله موفق و چگونگی آن نوشته شده، اما بیشتر معامله‌گران برداشت اشتباهی دارند از اینکه واقعا لبه معاملاتی چیست (معامله موفق) و چگونه می‌توان به آن دست یافت.

در دنیای معامله‌گری، معامله با شانس موفقیت بالا (لبه معاملاتی) به این معنی است که معامله‌گر راهی داشته باشد تا بتواند فرصت‌های مناسبی را پیدا کند تا در بلندمدت نتیجه مثبتی از معاملاتش به دست آورد. پس معامله‌گر موفق معامله‌گری است که متد و روشی را برای معاملات موفق در بازار‌های مالی توسعه داده است.

موفقیت در معامله‌گری به این معنی نیست که معامله‌گر باید از همه معاملاتش پیروز بیرون آید، بلکه به این معنی است که در بلند مدت معاملات برنده اش باید نسبت به معاملات بازنده ش برتری داشته باشد تا برآیند مثبتی ایجاد کند.

مولفه‌های یک لبه معاملاتی
اشتباه دیگری که بسیاری از معامله‌گران مرتکب می‌شوند این است که فکر می‌کنند فقط باید توانایی شناسایی نقاط ورود را داشته باشند. تمرکز صرف روی روش‌های ورود مشکلی است که بین معامله‌گران بسیار رایج است. معامله‌گری که از اهمیت دیگر مولفه‌های معامله‌گری غفلت می‌کند، قطعا نتایج ناهمگونی را تجربه خواهد کرد. برای اینکه معامله‌گر موفق، اما پایداری باشیم، باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم:

چه وقت‌هایی معامله می‌کنید؟ چه بازار‌هایی را بهتر می‌شناسید؟ معامله‌گری در چه فریم‌هایی برای شما مناسب است؟ یک معامله کامل از نظر شما چه خصوصیاتی دارد؟ قبل از اینکه وارد معامله شوید چه کار‌هایی باید انجام دهید؟

چه وقت‌هایی معامله نمی‌کنید؟ معامله‌گران حرفه‌ای این حقیقت را می‌دانند که حفاظت از سرمایه اولیه از اولویت‌های معامله‌گری است. بیرون ماندن از موقعیت‌های غیرمطمئن برای معامله همانقدر اهمیت دارد که بدانیم چه وقت باید معامله کنیم.

با معامله مان چه کنیم؟ بیشتر معامله‌گران وقتی در معامله هستند، نمیدانند باید چه کار کنند. یک معامله‌گر موفق، به خوبی میداند که چه طور از موقعیت‌های خود محافظت کند به گونه‌ای که گاه «stop loss» خود را با قیمت حرکت می‌دهد، گاه خیلی زود با ضرر از معامله خارج می‌شود و گاه معامله را ادامه می‌دهد تا به نحو احسن از آن خارج شود. یک معامله‌گر موفق هیچ گاه معامله را به حال خود رها نمی‌کند تا شانس برای او تصمیم بگیرد. او برای همه سناریو‌هایی که ممکن است پیش آید، برنامه ریزی خاصی دارد.

چطور بفهمیم که معامله‌گر موفقی هستیم؟
تعیین اینکه بدانید معامله‌گر موفقی هستید یا خیر، به این سادگی که به نظر می‌رسد نیست. شاید بعضی اوقات به این مطلب برخوردید که باید نتایج مثبت استراتژی خودتان را با شرایط معامله‌گری در محیط آزمایشی تست کنید. با این حال، نتایج دمو و همچنین نتایج واقعی، با یکدیگر تفاوت دارند. وقتی در محیط آزمایشی مخصوصا جهت تست استراتژی) کار می‌کنید، می‌توانید زمان را به عقب و جلو حرکت دهید، و این شرایط مناسبی برای تست و راستی آزمایی استراتژی شما نیست.

با پاسخ به سه سوال زیر می‌توانید بفهمید که معامله‌گر موفقی هستید یا نه:

۱- آیا در گذشته پول درآوردهاید؟ با اینکه عملکرد گذشته، دلیل خوبی برای عملکرد آینده شما نیست، اما می‌تواند شروع خوبی باشد. اگر بالانس حساب شما به شدت افت کند و روند شما کاملا نزولی باشد، بعید است که بتوانید معامله‌گر موفقی باشید. با این حال، حتی اگر درحال حاضر درحال کسب درآمد از معامله‌گری نیستید، به این معنی نیست که استراتژی خوبی ندارید و باید معامله‌گری را کنار بگذارید.

۲- آیا می‌توانید موفقیت خود در دنیای معامله‌گری را تکرار کنید؟ معامله‌گری موفق می‌تواند به این معنی باشد که بتوانید موفقیت خود را تکرار کنید و البته این موفقیت شما از روی شانس محض نبوده باشد. اگر یک سیستم معامله‌گری قانون‌محور را دنبال کنید، می‌توانید به سرعت و سادگی عملکرد موفق خود در گذشته را تکرار کنید. به علاوه، وقتی شما از استراتژی‌های غیرسیستماتیک استفاده می‌کنید، رسیدن به موفقیت بیشتر طول خواهد کشید.


۳- برای حفظ توانایی‌های معامله‌گری خود چه کار خواهید کرد؟ در نکته شماره ۱، به طور مختصر به این قضیه اشاره کردیم. عملکرد گذشته دلیل بر نتایج آینده نیست، اما حتی اگر راهی برای پول درآوردن یافته اید، معنی‌اش این نیست که این راه تا ابد کارساز خواهد بود. بازار‌های مالی، همواره در حال تغییر هستند، و یک معامله‌گر موفق همیشه در حال جستجو برای یافتن راهی است تا روش‌های معامله‌گری خود را توسعه و بهبود دهد. به علاوه، حتی اگر درحال حاضر از این راه پول در نمی‌آورید، به این معنی نیست که باید دنبال سیستم دیگری برای معامله باشید. هیچ سیستمی از ابتدا کارساز نیست و این وظیفه معامله‌گر موفق است که آن را بهبود و توسعه دهد.

اگر مایلید که تغییری در معامله‌گری شما حاصل شود، پیشنهاد می‌کنم که از تغییر سیستم‌های مختلف بپرهیزید و به جای آن همه تلاش خود را بکار بگیرید تا یک سیستم خوب برای خود بسازید. سیستمی طراحی کنید که ورود در موقعیت‌های مختلف را برای شما تعریف کند، رفتار‌های معاملاتی منفی را شناسایی کند و آن را از سیستم حذف کند. همچنین وظیفه شماست که مدیریت معاملات خود را بهبود بخشید و خروج بهینه از معاملات را برای سیستم تان تنظیم کنید. اگر بعد از انجام این کارها، چیزی که به دنبال آن بودید را به دست نیاوردید، شاید باید زاویه نگاه تان به معامله‌گری را تغییر دهید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر