بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۰
کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد:

چراغ سبز خودرویی‌ها به تولید

پیش‌فروش‌ها اثر مثبتی بر درآمد فروش و گردش نقدینگی خودروسازان خواهند گذاشت.
کد خبر : ۱۹۷۶۳۷

چراغ سبز خودرویی ها به تولید

به گزارش بورس نیوز، سهم خودرویی‌ها در هفته‌های اخیر مورد اقبال بازار بوده و رشد نسبتا مناسبی هم تجربه کرده؛ اما فارغ از بحث بازار سرمایه‌ای به نظر می‌رسد عملکرد خودروسازان رو به بهبود است.

شرکت ایران خودرو با وجود آنکه در تیررس پیکان تحریم‌ها قرار دارد، ولی در این چند ماه در ایفای تعهدات معوق، روند سکونی را نداشته و حالا طرح پیش فروش ۶محصول خود را به بازار ارائه کرده است.

این اقدامات در به تعادل رساندن بازار خودرو و فرونشاندن عطش خریداران اثر داشته و بازار خودرو با اطمینان از توانمندی صنعت خودروی کشور، روز‌های آرامی را سپری می‌کند.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفتگو با بورس نیوز، در خصوص وضعیت این صنعت بیان کرد: باید پذیرفت که صنعت خودرو به سبب تحریم‌ها امکان همکاری با شرکت‌های خارجی را نداشته و با محدودیت‌هایی مواجه شده و به دلیل همین محدودیت‌ها، امکان تولید بعضی خودرو‌ها و ایفای بعضی تعهدات خود را ندارد.

وی ادامه داد: با وجود تمامی مشکلات، همین که چراغ تولید شرکت‌های خودروساز روشن مانده نشان از وجود زیرساخت‌های محکم این صنعت داشته البته گران شدن قیمت و کاهش تنوعات تولید مشکلاتی است که باعث نارضایتی مردم از شرکت‌های داخلی شده ولی واقعیت تحریم را باید پذیرفت.

وی افزود: در شرایط تحریمی، صنعت خودرو و قطعه‌سازی بیشتر روی داخلی‌سازی تمرکز کرده و برخی قطعات که قبلا از طریق واردات تامین می‌شد، اینک در داخل تولید می‌شود؛ به هر حال قطعات در شرایط تحریم با هزینه بیشتری قابل تامین هستند و این موضوع باعث افزایش قیمت تمام شده خودرو می‌شود.

این فعال صنعت خودروسازی در مورد تاثیر پیش‌فروش محصولات توسط خودروسازان اظهار کرد: کلیه پیش‌فروش‌های خودروسازان با تایید وزارت صمت صورت گرفته و قبل از تایید و صدور مجوز پیش فروش باید ظرفیت تولید خودروسازان و نیز تعهدات معوق آن‌ها بررسی شود و در صورتی مجوز پیش فروش اعطا شود که خودروسازان توان ایفای تعهدات و تحویل محصولات پیش فروش شده در موعد مقرر را داشته باشند؛ به هر حال، پیش‌فروش‌ها اثر مثبتی بر درآمد فروش و گردش نقدینگی خودروسازان دارند.

وی اضافه کرد: البته با توجه به اینکه بخشی از تولیدات خودروسازان در نیمه نخست سال مربوط به ایفای تعهدات قبلی خودروسازان با قیمت‌های پایین‌تر بود، به نظر می‌رسد شرکت‌های خودرویی در نیمه دوم سال درآمد مناسب‌تری محقق خواهند کرد.

کریمی در خاتمه تصریح کرد: قیمت‌گذاری بر اساس فروش خودرو با قیمت ۵درصد ارزان‌تر از حاشیه بازار، روش مطلوبی برای قیمت‌گذاری خودرو است؛ به شرط آنکه همین روند تداوم یابد و با عرضه‌های مدیریت شده قیمت حاشیه بازار خودرو دچار حباب نگردد.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۵ مهر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۳
بابا دلتون خوشه با چهار تا خودروی داخلی اشغال