بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۴
رسیدن به انضباط پایدار راز اصلی موفقیت در معامله‌گری است.
کد خبر : ۱۹۷۹۵۶

تعریف معامله‌گر منظم از نگاه استاد کارینا

به گزارش بورس نیوز، معامله‌گر منظم خیلی کوتاه اینگونه تعریف می‌شود: به مجموعه روال‌ها و راهکار‌های ذهنی و معاملاتی که به شما کمک می‌کند تا از لحظه‌ای که وارد یک موقعیت معاملاتی میشوید تا لحظه خروج دارای برنامه باشید و روی خودتان و آنچه که انجام می‌دهید کاملا آگاه و مسلط باشید. رسیدن به انضباط پایدار راز اصلی موفقیت در معامله‌گری است.

این واقعا کوتاه‌ترین و کاراترین تعریفی است که می‌توانم برای شما بیان کنم. اکنون که تعریف معامله‌گر منظم را دانستید حال به بیان گام‌های عملی برای رسیدن به منظم شدن در معاملات می‌پردازم.

گام عملی اول: نظم‌های کوچک

اولین چیزی که کمک می‌کند شما معامله‌گری منظم شوید این است که نظم را در تایم فریم‌های کوچک‌تر بیاموزید و تجربه کنید. اگر شما در محیط کاری خود فردی نامنظم باشید من به شما خواهم گفت که ابتدا نظم را در مقیاس و اندازه‌های کوچکتر تجربه و تمرین کنید لذا به شما خواهم گفت که ایتدا تمرین نظم دادن به میز کارتان یا داخل اتومبیل‌تان را شروع کنید و کم کم به نظم دادن به امور بالاتر بپردازید.

چون بازار‌ها دارای خاصیت فرکتالی هستند در تایم فریم‌های مختلف لذا این تمرین خیلی راحت امکان‌پذیر است. نکته اساسی که در ساختار فراکتالی تایم فریم‌ها وجود دارد آنست که تمام تکنیک‌ها، روش‌ها، اندیکاتورها، استراتژی‌ها و … که برای یک تایم فریم قابل استفاده است، برای تمام تایم فریم‌های دیگر با همان دقت قابل بکارگیری می‌باشد. یعنی استراتژی شما در تایم فریم یک دقیقه به همان نحوه‌ای عمل می‌کند که در تایم فریم ماهانه و یا سایر تایم فریم‌ها بکار گرفته شود (فراچارت: به این مقاله رجوع کنید).

گام عملی دوم: محاسبه ضرر

شما قبل از ورود به یک معامله باید همواره بدانید که سود و ضرر شما چقدر است. به قول ویلیام همیلتون: «من ابتدا ضرر یک معامله را می‌سنجم و بعد سود آنرا». پس قبل از ورود، خوب تجزیه تحلیل کنید و استخوان کار را خوب بجوید تا از بازار رو دست نخورید. اینکه شما بدانید ضرر شما در یک معامله چقدر است به آرامش روانی شما نیز کمک می‌کند لذا یکی از زنجیره‌های نظم در معاملات آماده بودن برای ضرر احتمالی است.

حتما برای معاملات خود نقطه مرگ تعریف کنید و به آن پایبند باشید و نسبت به آن قاطعانه و سنگدل رفتار کنید.

گام عملی سوم: ورود پله‌ای

خیلی از ما عادت پیدا کردیم تا سهام به قیمت مد نظر ما رسید در آن سهم فول وارد شویم مبادا اینکه عقب بیفتیم. ولی اگر عادت کنیم که در سرمایه‌گذاری به‌صورت پله کانی ورود و خروج کنیم این کار شما را از بحران‌های احتمالی دور نگه می‌دارد و ضرر شما را کنترل می‌کند.

عاقلانه این است که وقتی می‌خواهید وارد آبی شوید که راکد است ابتدا با یک پا دما و عمق آنرا بسنجید بعد وارد شوید. ورود پله‌ای شاید کمی سود شما را کمتر کند، ولی به شما کمک میکند که بتوانید تسلط بیشتری در مدیریت سرمایه داشته باشید. حتی خروج پله کانی نیز شما را یاری می‌کند بتوانید در روند‌های صعودی سود بیشتری کسب کنید.

گام عملی چهارم: تقلب نکنید

شاید در دوران تحصیل تقلب در امتحانات به شما در قبولی کمک کند، ولی تقلب از تحلیل‌های دیگران صرفا شما را از نظم و سیستم خودتان دور می‌کند. تحلیل‌های دیگران را نگاه کنید، ولی ماشه‌ی نهایی را با نظر خودتان فشار دهید. این کار دو حسن برای شما دارد یکی اینکه نظم و روال کاری شما بهم نمی‌ریزد دوم اینکه در صورتیکه تحلیل اشتباه از آب درآید فقط شما هستید که که باید به خودتان حساب پس بدهید و دیگران را مقصر نمیدانید لذا تجربه‌ای به تجربیات شما اضافه خواهد شد.

گام عملی پنجم: گاهی تماشاچی باشید

یکی از تمرین‌هایی که به شما کمک می‌کند که منظم شوید این است که یاد بگیرید تماشاچی خوبی در بازار باشید. اجازه بدید گاهی معامله نکنید، ولی باید حتما پول در حساب معاملاتی شما موجود باشد باید وسوسه بشوید، باید آشوب بشوید، ولی معامله نکنید. این موضوع قدرت پرهیز شما را بالا می‌برد و در نهایت خوددار بودن را به شما می‌آموزد.

یاد خواهید گرفت که در بالا پایین شدن قیمت‌ها خودتان را کنترل کنید. توجه کنید که نکته کلیدی این موضوع وجود پول در حساب شماست.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر