بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۱۹ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۰۷
تقریباً همه معامله‌گران روزی با «چالش‌های همه­ گیر معامله‌گری» مواجه بوده ­اند. این چالش­ های فراگیر حالتی است که در آن مرتباً سود‌ها از دست می­روند، یا زیان­‌ها افزایش می­ یابند.
کد خبر : ۱۹۷۹۵۸

حس بدشانس بودن در معامله

به گزارش بورس نیوز، ممکن است این ۵ کار را اشتباه انجام می‌دهید

تقریباً همه معامله‌گران روزی با «چالش‌های همه­ گیر معامله‌گری» مواجه بوده ­اند. این چالش­ های فراگیر حالتی است که در آن مرتباً سود‌ها از دست می­روند، یا زیان­‌ها افزایش می­ یابند. این دوره ­های زیان یا فعالیت­‌های بی ثمر می­توانند در هر زمانی برای هر کسی رخ دهند. گاهی ممکن است به سبب تغییر جهت بازار این مشکل رخ دهد؛ گاهی نیز، ممکن است به این علت باشد که معامله­‌گر استرتژی­ اش را تغییر داده است یا دیگر به پلن مشخصی پایبند نیست. فارغ از علت، معامله­‌گر می‌تواند ۵ سؤال از خود بپرسد تا مشکل را شناسایی و بررسی کند؛ بدین­ ترتیب، او می­تواند تغییرات را آغاز کند و امید وارانه به روند سودآوری بازگردد.

پرسش­‌ها

پرسش ­های زیر باید تا حد ممکن صادقانه و کامل پاسخ داده شوند. هرکدام از آن‌ها شرایط جاری بازار و استراتژی شخصی معامله­‌گر را بررسی می­کند. معامله­‌گران باید بدانند که معاملات زیان­ده برای هر کسی رخ می­دهد و حتی برای بهترین سیستم­‌های معامله­‌گری نیز ممکن است زنجیره ­ای از زیان­ها پیش آید. بنابراین، نباید با هر زیان، قوانین و استراتژی­‌های معاملاتی را بازبینی کرد. این پرسش ­ها زمانی باید استفاده شوند که معامله ­گر روی گردونه (دور) زیان افتاده است. این پرسش­‌ها باید معامله ­گر را مدام در مسیر نگه دارد و کمک کند از آغاز در دام آن «چالش­‌های فراگیر» نیفتد.

بر اساس روش­ هایم، آیا معامله من در جهت ایجاد سود حرکت می ­کند؟

بازار‌ها پیوسته پایین و بالا می­روند، از حالت بدون روند خارج شده، روند دار می­شوند و دوباره به شرایط بی­ روند برمی­گردند؛ بنابراین آنجه در شرایطی خاص به کار می ­آید، ممکن است در شرایط دیگر کاربردی نداشته باشد. طرح معاملاتی ممکن است بدون نقص اجرا شود، اما اگر در جای نامناسب به کار گرفته شود، به شکست منجر خواهد شد.

بنابراین، معامله­‌گران باید نقاط ورود، حد زیان­ها، و حد سود‌ها و استراتژی­‌های مدیریت سرمایه‌شان را با شرایط بازار تعیین کنند. در غیر این صورت، باید تا وقوع شرایط مناسب، از باز کردن معامله اجنتاب کنند یا استراتژی­‌های جایگزین برای چنین شرایطی ایجاد کنند.

معامله ام در جهت روند است یا خلاف آن؟

بسیاری از معامله ­گران استراتژی­‌هایی را توسعه می­ دهند که بتوانند با آن‌ها از روند کسب سود کنند. روند‌ها در تایم ­فریم­‌های گوناگون شکل می­گیرند و معامله­‌گر باید توجه کند که کدام روند‌ها برای معامله مناسب‌ترند.

معامله در جهت روند، می ­تواند بر اساس دید معامله ­گر متفاوت باشد: ممکن است روند کوتاه ­مدت به سمتی برود، اما روند بلندمدت در همان زمان خلاف آن جهت باشد؛ بنابراین تشخیص روند در تایم ­فریم­‌های مختلف و انتخاب یکی از آن‌ها برای معامله، فاکتوری تعیین‌کننده در موفقیت معامله است.

اگر با استفاده از استراتژی دنباله­ روی روند همچنان معاملات زیان­ده باشند، معامله ­گر باید بررسی کند که آیا اصلاً بازار روند دارد یا خیر. اگر بازار روند دار باشد، احتمالاً نقطه ورود بسیار دیر تعیین شده است یا حد زیان بسیار نزدیک قیمت است. اگر استراتژی به نظر سودآور باشد (اما در عمل این­طور نباشد)، باید بررسی کرد که آیا قوانین استراتژی کاملاً رعایت می­ شوند. ممکن است مشکل در استراتژی نباشد، بلکه تریدر با نداشتن نظم باعث به و جود آمدن آن شده باشد.

آیا من قواعدی برای ورود و خروج دارم و آیا کاملاً آن‌ها را رعایت می­کنم؟

هنگامی «چالش­‌های همه گیر معامله­‌گری» رخ می­دهد که تریدر طرح کاملی برای نحوه ورود به معاملات و خروج از آن‌ها ندارد. آیا قوانین ورود و خروج با جزئیات نوشته شده ­اند؟ جزئیات باید شامل نحوه و زمان ورود و خروج باشد.

معامله­‌گران حتی باید کوچک­ترین تغییرات در طرح معاملاتی را بررسی کنند. برای مثال، آیا به محض صدور سیگنال، معامله باز کنند یا صبر کنند قیمت بسته شود، و برعکس. چنین تغییراتی می­تواند پویایی استراتژی را تغییر دهد. همچنین، معامله ­گر باید از خود بپرسد: آیا قواعد خرید و فروش من آزموده شده­ اند؟ و فرض­های پنهان این قواعد چیست؟ برای تست کارایی هر استراتژی می­توان از بررسی گذشته قیمت، معاملات مجازی یا حساب ­های دمو استفاده کرد.

آیا با همه سیگنال­‌های استراتژی معامله می­ کنم یا فقط تعداد خاصی را انتخاب می ­کنم؟

زمانی که سیستمی ایجاد می­ شود، به خصوص زمانی که بر اساس تست گذشته ایجاد شده، فرض می‌شود که تریدر همه سیگنال­‌ها را معامله خواهد کرد. اگر معامله­‌گران خاص بعضی سیگنال­‌ها را فیلتر می‌کنند، در معاملات واقعی نیز باید ان‌ها را نادیده بگیرند؛ بنابراین معامله­‌گر باید از خود بپرسد ایا دقیقاً منطبق بر استراتژی معامله می ­کنم یا تعداد معاملات را بسیار زیاد یا بسیار کم می­ کنم؛ اگر معاملات بیشتری باز می­ شود، باید بررسی کند که کدام­یک بخشی از طرح معامله نبوده ­اند. نباید طرح معاملاتی را مقصر دانست. معامله ­گر باید تا زمانی که معاملات با سیستمی سودده به ثمر بنشینند، از این معاملات اضافه دست بردارد. اگر همه سیگنال­‌ها معامله نمی­شوند، فرض سودآوری استراتژی می­تواند به ­شدت مخدوش شود. معامله­‌گران باید بررسی کنند معاملاتی که از آن‌ها صرف­نظر کرده ­اند سودده بود ه­اند یا خیر. اگر چنین بوده، ازاین ­پس، همه سیگنال­‌ها را معامله کنند.

آیا قواعد مدیریت سرمایه دارم و آن‌ها را رعایت می­کنم؟

یکی از مهم­ترین نکات معامله ­گری مدیریت سرمایه است. در هر معامله، ریسک معامله­‌گر باید به مقدار ناچیزی محدود شود، در حالت ایده آل کمتر از یک درصد اصل سرمایه؛ بنابراین معامله ­گر باید از خود بپرسد: اگر قواعد مدیریت سرمایه مناسب هستند، آیا من آن‌ها را رعایت می‌کنم؟

سر خوردنم مکن است قواعد مناسب باشند، اما آیا در معاملات واقعی زیان­ها بیشتر از حد پذیرفته شده می‌شوند یا خیر. اسلپیج در معنای لغوی به معنای سر خوردن است و به تغییر قیمت از زمان صدور فرمان معامله از سوی مشتری تا زمان اجرای آن توسط کارگزار گفته می‌شود و کارمزدها، می­توانند زیان­ها را بیش از حد پیش­بینی­ شده کنند و یک استراتژی سودده را خراب کنند.

البته اگر درست­ و حسابی به ریسک پرداخته نشده باشد. اگر زیان­‌ها پیوسته بسیار بیش از حد پیش ­بینی­ شده هستند، حجم معاملات را کاهش دهید، یا به کارگزاری مراجعه کنید که کارمزدش کمتر باشد، و یا به­ کلی در این بازار معامله نکنید؛ زیرا ممکن است اسلپیج آن به قدری زیاد باشد که نتوان به­ درستی ریسک را کنترل کرد.

سخن پایانی

زیان­‌های پیاپی برای هر کسی پیش می ­آید، مخصوصاً زمانی که فرد به اندازه کافی ترید کرده باشد. منشأ «چالش ­های همه گیر» یا بازار است یا معامله­‌گر معامله­‌گران با بررسی دقیق سیستم معاملاتی­ شان می‌توانند رشته زیان‌ها را پاره کرده، امیدوارانه به سود برسند.

پایش مداوم بازار‌ها و بررسی کارایی سیستم نیز از دیگر راه ­های رسیدن به این منظور هستند. معامله­‌گر همچنین باید بررسی کند که معاملاتش در جهت روند هستند یا خلاف آن. آیا قواعد کارامد ورود، خروج و مدیریت سرمایه دارد؛ آیا همه سیگنال­ها معامله می­ شوند، یا مهم­تر از آن، همه قواعد رعایت می­ شوند؟ با آزمودن بازار و بررسی دقیق طرح معاملاتی (و چگونگی اجرای آن) ریشه مشکلات را می­توان یافت و با اقدامات مناسب وضعیت را اصلاح کرد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر