بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۵
سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران تأکیدکرد:

افزایش تعداد انبارهای معاملات گواهی سپرده کالایی پسته

راه اندازی معاملات برای سایر انواع و نیز توسعه ظرفیت انبارها و افزایش تعداد آنها، مزایایی را برای فعالان این بازار خواهد داشت.
کد خبر : ۱۹۸۹۶۴

به گزارش بورس نیوز، اکبر میرزاپور در گفتگو با اشاره به اینکه پسته یکی از کالاهای صادراتی حوزه محصولات کشاورزی است که ارزآوری خوبی نیز در بر دارد، اظهار داشت: سابقه تولید پسته در ایران و مزیت هایی که در این زمینه وجود دارد سبب شده است که کشورمان تا مدت ها رتبه نخست تولید این محصول و در سال های اخیر رتبه دوم تولید را در اختیار داشته باشد. از آنجا که پسته پس از برداشت، فرآوری و خشک می شود، قابلیت ماندگاری در انبار را نیز خواهد داشت. استاندارد ملی نیز برای این محصول در انواع مختلف ان تدوین شده است. همین ویژگی ها، این محصول را به یک گزینه مناسب برای راه اندازی انواع مختلف ابزارهای مالی  بر روی آن، تبدیل کرده است.

وی افزود: طی سال های اخیر بورس کالای ایران ابزارهای مالی را بر روی دارایی های پایه جدیدی راه اندازی کرده است. تجربه موفق محصول زعفران در حوزه معاملات گواهی سپرده کالایی، بورس کالا را ترغیب به راه اندازی  قراردادهای مشتقه بر روی این محصول نمود و هر روزه شاهد حجم بالایی از معاملات در هر دو حوزه هستیم. همین مسیر برای محصول پسته نیز، در بورس کالا طی شده است.

وی در خصوص عرضه پسته در بورس کالای ایران در قالب ابزارهای مالی نوین همچون گواهی سپرده کالایی و پذیرش انبارهای تحت کلید بورس گفت: مذاکرات متعددی پیش از فصل برداشت پسته در کشور، با فعالان این حوزه، صادرکنندگان، باغداران، انبارداران، معامله گران و ... صورت گرفت و دوره های آموزشی و توجیهی متعددی در شهرستان های استان کرمان برگزار گردید. ماحصل این مذاکرات، پذیرش ۲ انبار در بورس کالا برای انجام معاملات گواهی سپرده کالایی پسته بوده است. این دو انبار که در شهرستان های زرند و سیرجان آغاز به فعالیت نمودند، در حال حاضر در حال ارتقاء و افزایش ظرفیت انبار برای پذیرش محصول هستند

روند رو به رشد معاملات گواهی سپرده پسته

میرزاپور به روند رو به رشد معاملات گواهی سپرده پسته نیز اشاره کرد و افزود: آمار معاملات گواهی سپرده کالایی پسته در بورس کالا از روز آغاز انجام معاملات به تاریخ ۹ مهر ماه،  تاکنون روند رو به رشدی داشته و به صورت تجمیعی طی این مدت بالغ بر ۱۹۲ تن محصول در این بازار مورد معامله قرار گرفته است؛ به نحوی که در روزهای ابتدایی آبان ماه رکورد بیش از ۳۸ تن معامله در روز نیز ثبت شده است

وی تاکید کرد: باتوجه به شرایط اقلیمی در کشور، پیش بینی شده است که برداشت پسته در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش خواهد داشت و این یعنی بازار نسبت به سال گذشته گسترده تر خواهد بود؛ برهمین اساس، این پتانسیل وجود دارد که بتوان ظرفیت انبارهای مورد پذیرش در بورس کالا و تعداد آنها را توسعه داد.

افزایش تعداد انبارهای معاملات گواهی سپرده کالایی پسته

انبارهای جدید در صف انتظار پذیرش در بورس

وی از اعلام آمادگی انبارهای جدید جهت پذیرش در بورس کالا سخن گفت و اظهار داشت: در این حوزه انبارهای دیگری نیز متقاضی پذیرش در بورس کالا هستند و فرآیندهای اجرایی جهت پذیرش را نیز تا حدی طی نموده اند. در این راستا انبارهایی در شهرستان های کرمان، رفسنجان، زنگی آباد و فیض آباد مورد بازدید قرار گرفته و درحال پذیرش می باشند.

سرپرست مدیریت توسعه بازار فیزیکی بورس کالای ایران افزود: در حال حاضر معاملات گواهی سپرده کالایی بر روی پسته فندقی ۳۰-۳۲ راه اندازی شده است و با توجه به تنوع انواع پسته در کشور و وجود استانداردها و ویژگی های متفاوت، امکان راه اندازی این معاملات برای سایر انواع پسته نیز وجود دارد؛ اما با توجه به حجم بازار این محصولات و نیز شرایط صادراتی آنها، می بایست در این رابطه تصمیم گیری شود.

تسهیل دسترسی باغداران به انبارها

میرزاپور با بیان اینکه راه اندازی معاملات برای سایر انواع و نیز توسعه ظرفیت انبارها و افزایش تعداد آنها، مزایایی را برای فعالان این بازار خواهد داشت، افزود: از جمله این مزایا این است که با توجه به پراکندگی جغرافیایی گسترده در سطح استان کرمان، دسترسی باغداران پسته به انبارها تسهیل شده و قادر خواهند بود با طی مسافت کمتری محصول خود را به انبار بورسی تحویل دهند.

وی ادامه داد: از طرفی با توسعه بازار، مشارکت جدی تر صادرکنندگان و تجار این حوزه نیز تسهیل خواهد شد. چراکه اغلب صادرکنندگان برای فروش های صادراتی و  تداوم روابط تجاری خود با سایر کشورها، نیاز به تجمیع محصول از میان باغداران  و فروش آن هستند؛ انبارهای مورد پذیرش بورس این شرایط را فراهم کرده و محصول باغداران در آنها تجمیع شده است و صادرکنندگان قادر خواهند بود به میزان نیاز خود، اقدام به خرید از این بازار نمایند.

میرزاپور در خاتمه سخنان خود تاکید کرد: توسعه معاملات در بورس کالا و رشد بازار و انجام معاملات در قالب حراج پیوسته، سبب افزایش نقدشوندگی معاملات شده و سبب می شود در هر لحظه خریدار و فروشنده یک قیمت واقعی از بازار را به صورت شفاف و آنلاین در اختیار داشته باشند که این موضوع بی اطلاعی باغداران از قیمت ها را کاهش داده و پوشش می دهد. راه اندازی قراردادهای مشتقه بر روی محصول پسته نیز، این امکان را برای فعالان بازار این محصول فراهم می کند تا با اتخاذ استراتژی های مناسب در بین بازارها، بتوانند از مزایای این بازار منتفع شوند./ ایسنا

اشتراک گذاری :
ارسال نظر