بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
یکی از ابزار‌های نوین سرمایه گذاری که به قصد پیروی از یک شاخص معین و یاسبدی از دارایی‌های متنوع طراحی شده است صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) نام دارند.
کد خبر : ۱۹۹۰۵۹

آشنایی با صندوق اسپایدر

به گزارش بورس نیوز، یکی از ابزار‌های نوین سرمایه گذاری که به قصد پیروی از یک شاخص معین و یاسبدی از دارایی‌های متنوع طراحی شده است صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله (ETF) نام دارند. در واقع نوعی صندوق سرمایه گذاری مشترک می‌باشد که همانند سهام قابلیت معامله در طول روز را دارا می‌باشد.

سرمایه گذران می توانند با خرید سهام صندوق‌های قابل معامله (ETF) به نوعی در سبد متنوعی ازدارایی‌های مالی (سهام و اوراق مشارکت و…) سرمایه گذاری کنند. صندوق‌های قابل معامله یکی از پرطرفدارترین ابزار‌های مالی هستند که از ژانویه ۱۹۹۳ در آمریکا با معرفی صندوق اسپایدر (SPDR) آغاز شد.

بزرگترین ETF جهان که بر روی طلا کار می‌کند صندوق اسپایدر است که هم اکنون مالک حدود ۷۲۰ تن طلا است (طبق آمار سال ۲۰۱۴). در واقع طلا به عنوان یک نوع بیمه در اکثر صندوق‌های سرمایه گذاری حضور دارد و این صندوق‌ها با خرید و فروش آن سود مناسبی را کسب می‌کنند؛ بنابراین نقش سرمایه گذاری نیز تقاضای بسیار مناسبی را برای طلا در سطح جهان ایجاد کرده است. (البته کاهش قیمت طلا از سال ۲۰۱۳ چهره‌ی طلا را برای سرمایه گذاری مخدوش کرده).

عده‌ای از معامله گران بازار طلا، خرید و فروش‌های خود را بر مبنای خرید و فروش‌های صندوق اسپایدر تنظیم می‌کنند، ولی نباید خرید و فروش‌های این صندوق در معاملات آن‌ها ملاک قرار داده شود، خیلی از مواقع بوده که این صندوق اقدام به خرید طلا کرده، ولی طلای جهانی نزول کرده و یا بر عکس.

اطلاعات آماری جالب از ذخایر طلای دنیا

بر اساس برآوردها، بانک‌های مرکزی، موسسات بین المللی، و دولت‌ها در مجموع ۳۰۷۰۰ تن طلا معادل ۱۶٫۵ درصد از ذخایر طلای دنیا را به خود اختصاص می‌دهند.

همچنین تخمین زده می‌شود که وزن تمام طلایی که از ابتدای تاریخ تا سال ۲۰۰۹ میلادی استخراج شده به ۱۶۵/۰۰۰ تن برسد؛ یعنی تقریبا ۵٫۳ میلیارد اونس (هر اونس معادل ۳۱٫۱۰۳۴۸ گرم). این میزان طلا، حجمی معادل ۸۵۰۰ متر مکعب را اشغال می‌کند. به این ترتیب تمام طلای دنیا را می‌توان در مکعبی که هر ضلع آن ۲۰٫۴ متر است جای داد.
از نظر بازار مصرف، نیمی از طلای جدید تولید شده در جهان صرف تولید جواهرات می‌شود. بعد از جواهرات، سرمایه گذاری به روی طلا است که ۴۰ درصد تولید را به سمت خود می‌کشد. ۱۰ درصد باقی مانده نیز در صنعت به مصرف می‌رسد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر