بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۳
گزارش روزانه بازار سرمایه؛

جادوی سقف و کف قیمتی

راس ساعت 12 معاملات امروز، قیمت 300 نماد بورسی با رشد همراه بود که معادل 92 درصد از تعداد کل نمادهای معامله‌شده بود.
کد خبر : ۱۹۹۱۹۶

جادوی سقف و کف قیمتی

 

به گزارش بورس نیوز، در حالی که انتظار نمی رفت شاهد رونق خوب و رشد قیمتها در اکثر نمادها و گروهها در بازار امروز باشیم، ولی بازار امروز به کام سهامداران و مشارکت کنندگان آن بود و طیف وسیعی از فعالان بازار و سرمایه گذاران، اقدام به خرید کردند. این در حالیست که عده کثیری از فعالان از بیم ریزش سنگین قیمتها، در بیم و هراس بوده و مبادرت به فروش سهام خود در حداقل قیمتها کرده و از بازار خارج شده بودند. اینک اکثر این افراد و سرمایه گذاران، از کرده خویش پشیمان اند و از اینکه ترس و هول و هیجان منفی بی دلیل، بر آنها چیره گشته بود، در حسرت اند.
لذا بهتر است به توصیه کارشناسان خبره و صاحبنظران کاربلد بازار گوش فرا دهیم و از عملیات احساسی و هیجانی( چه در خرید و چه در فروش) بپرهیزیم. چرا که سهام ارزنده و دارای فاند قوی بنیادی، دیر یا زود راه خود را به مقصد ارزش ذاتی خویش باز خواهد یافت و سود و بازدهی فوق العاده ای را نصیب شما خواهد ساخت.


نگاهی به معاملات امروز بورس تهران

بورس تهران معاملات امروز را با شور و اشتیاق زایدالوصف سرمایه‌گذاران برای خرید سهام سپری کرد و با کم تحرکی فروشندگان روبرو بود تا قیمت 92 درصد از کل نمادها در بازار افزایش یابد. این اشتیاق به خصوص در سهام شرکت‌هایی با ابعاد کوچک‌تر جالب توجه است. تشکیل صف‌های خرید در طیف گسترده‌ای از این سهم‌ها در کنار عقب‌نشینی معنادار عرضه ها، منجر به جهش بیش از یک درصدی نماگر بازار شد.
البته شدت رشد در معاملات امروز مطابق معمول با شناوری سهام رابطه معکوس دارد. به عبارت دیگر، هر چه ابعاد یک سهم کوچک‌تر باشد، به دلیل کمبود عرضه، حجم ناچیزی از تقاضا منجر به صف خرید شده و قیمت این گروه از سهم‌ها جهش‌های حداکثری را تجربه کرده‌اند. در پی غلبه این فضا باز هم شاهد رشد ناموزون قیمت‌ها در معاملات امروز و جهش بیش 3 درصدی شاخص هم‌وزن در مقایسه با رشد یک درصدی بودیم.

جادوی سقف و کف قیمتی
جالب‌ترین وجه معاملات امروز انتشار روحیه مثبت خرید در فضای عمومی بازار است. تا هفته قبل که سهام در شرایطی اصلاحی به سر می‌برد کمتر کسی از بین فعالان بورسی تمایل به خرید داشت و اکثر بورس‌بازان در کف‌های مجاز روزانه یا در حال تلاش خروج از جریان معاملات بودند یا ناظر روند منفی قیمت‌‌ها؛ اما از روز دوشنبه به دنبال تغییر روند عمومی قیمت‌ها، بر تعداد خریداران افزوده شد و امروز این فضا شدت گرفت.
معلوم است که وقتی معیارهای بنیادی برای خرید و فروش کمرنگ شود، وجود صف به تصمیم‌گیری طیف زیادی از معامله‌گران جهت می‌دهد و ارزشگذاری سهام نه بر اساس اصول سرمایه‌گذاری که از روی هیجان صورت می‌پذیرد. در نتیجه، در شرایطی که فضا منفی است و قیمت‌ها در کف روزانه قرار می‌گیرند، خیل سهامداران به صف می‌پیوندند و با چرخش روند و چسبیدن قیمت به سقف‌ های مجاز روزانه، معامله‌گران مسحور جذابیت‌های صف خرید می‌شوند.

نیمی از سهم‌ها در صف خرید
راس ساعت 12 معاملات امروز، قیمت 300 نماد بورسی با رشد همراه بود که معادل 92 درصد از تعداد کل نمادهای معامله‌شده بود. با وجود اینکه حجم و ارزش معاملات به دلیل عقب‌نشینی عرضه، همچنان در سطوح محدودی در حال رقم خوردن بود، اما تحریک گسترده تقاضا بار دیگر به شکل صف، خودنمایی کرد. امروز از بین 325 نماد بورسی، 165 نماد در دقایق پایانی با صف خرید به ارزش 270 میلیارد تومانی مواجه بودند. این صف‌نشینی به خصوص در نماد شرکت‌های کوچک متوسط جالب توجه بود. به جز سهام شرکت‌های بزرگ، اعم از کالایی و بانکی، و غول‌های خودرویی، در سایر نمادها شاهد رشدهای حداکثری بودیم. و اما با انتشار گزارش فعالیت شرکتهای بزرگ و کالامحور، انتظار می رود بزودی شاهد خیز بلند و سیر صعودی نمادهای مغفول کالایی در بازار باشیم.
کارشناسان و صاحبنظران، رشد قریب الوقوع قیمتها در نمادهای ارزنده ای چون «کگل» ، «کچاد»، «فملی»، «فولاد»، «شپنا»، «شفن»، «زاگرس»، «تاپیکو» و... و از بین بانکی ها «وبملت»، «وتجارت»، «وبصادر» و... را گمانه زنی می کنند. هر چند که قیمت سهام مزبور طی 100 روز اخیر تغییر چندانی نکرده است ولی انتظار می رود بزودی قطار سریع السیر این نمادهای بزرگ و دارای فاند قوی بنیادی نیز به راه افتد.


خبری خوش برای فعالان بورس تهران

سازمان امور مالیاتی با انتشار متن پیش نویس اصلاحیه قانون مالیات‌های مستقیم، خبری خوش به بازار بورس مبنی بر تصویب آیین نامه افزایش سرمایه شرکت‌ها از تجدید ارزیابی دارایی‌ها و معافیت مالیاتی مذکور داده است. امری که میتواند تنور بورس تهران را حداقل تا شب عید، داغ و پر جنب و جوش نگه دارد.

 

کارنامه امروز بازار


در پایان معاملات روز جاری شاخص کل با بیشترین تاثیر از رشد قیمتها در نمادهایی چون «رمپنا»، «فولاد»، «شبریز»، «خودرو»، «وغدیر» با رشد حدود 3710 واحدی روبرو شد. بازار هر چند هفته نیمه تعط

یل جاری را منفی آغاز کرده بود ولی با رشدی مطلوب به پایان رساند.

آخرین وضعیت بازار امروز
شاخص کل 309,671 واحد / میزان تغییر 3701 واحد مثبت / ارزش بازار 11,297,025 میلیارد ریال/ ارزش معاملات 9,294 میلیارد ریال/ حجم معاملات 2.415 میلیارد سهم

نمادهای تاثیر گذار در شاخص
رمپنا 152 واحد مثبت/ فولاد 138 واحد مثبت/ پارس 121 واحد منفی/ شبریز 100 واحد مثبت/ خودرو 99 واحد مثبت/ وغدیر 96 واحد مثبت/ دعبید 93 واحد مثبت

بیشترین حجم معاملات 
وتجارت 427.1 میلیون سهم/ وبصادر 208.2 میلیون سهم/ ذوب 163.4 میلیون سهم/ خساپا 93.2 میلیون سهم/ خپارس 74.8 میلیون سهم

حافظ عزیزی نقش _مدیر گروه تحلیل و مطالعات بازار کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

اشتراک گذاری :
ارسال نظر