بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: آمریکا با تداوم یک سال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که ازهم‌فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو در آوردن ایران بود، نرسید.
کد خبر : ۱۹۹۵۴۷

آمریکا با یک سال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش نرسید

به گزارش بورس نیوز، عبدالناصر همتی در تازه‌ترین یادداشت اینستاگرامی خود نوشت: امروز ۱۳ آبان ۹۸ و یک سال از شروع جنگ اقتصادی و تحریم بانکی و صادرات نفت ایران توسط آمریکا می‌گذرد. آن‌روز‌ها پیش‌بینی یک سال بعد مشکل و تا حدی نگران‌کننده بود.

وی درخصوص تحریم‌های آمریکا در یک سال گذشته افزود: آمریکا با تداوم یک سال فشار حداکثری به هدف اصلی‌اش که ازهم‌فروپاشی اقتصاد و در نهایت به زانو در آوردن ایران بود، نرسید.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره نرخ ارز و دلار ادامه داد: نرخ ارز، که خود آمریکایی‌ها از آن به‌عنوان شاخص مهم تأثیر فشار یاد می‌کردند، از ۱۴۳۵۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۷ به ۱۱۳۰۰ تومان در ۱۳ آبان ۹۸ رسید (۲۱درصد افزایش قدرت پول ملی).

همتی بیان کرد: تورم ناشی از تغییر نرخ ارز و اخلال در بخش خارجی اقتصاد، فشار زیادی به اقتصاد ایران، خصوصاً اقشار با درآمد پایین و ثابت وارد آورد و رفاه بخش مهمی از مردم از بابت تحریم آسیب دید که نیاز به ترمیم دارد.

وی خاطرنشان کرد: نهایتاً، ثبات نسبی به اقتصاد برگشت و شاخص‌های مهم اقتصادی نظیر تورم و رشد غیرنفتی به‌آرامی در مسیر بهبود قرار گرفت.

رئیس کل بانک مرکزی درباره اهداف مهم که باید مورد توجه اقتصاد باشد، گفت: ازحالا، تلاش‌ها در اقتصاد باید متمرکز شود بر رشد تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی و رونق تولید ملی، کاهش اتکاء بودجه دولت به نفت و ایمن‌سازی اقتصاد نسبت به نوسانات درآمد‌های نفتی و سرعت دادن به روند اصلاح نظام بانکی کشور.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر